Regler, besiktningar mm

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Vart hittar man dessa och vem gör bedömningen om det överhuvudtaget behövs en registreringsbesiktning?
:confused:
Kosmetiskt får man ändra i stort sett hur mycket som helst. Börjar man däremot på att ändra sånt som har med fordonets konstruktion att göra så börjar det bli dags att fundera på regbesiktning/kontakta SFRO. T.ex. om man ändrar ramen, byter gaffel, sätter på andra bromsar etc. Om man ska vara noggrann. Men sedan så kan man ju balansera lite på gränsen till det lagliga också och hoppas på att inte Bilprovningen eller någon polis märker något.
 
Kosmetiskt får man ändra i stort sett hur mycket som helst. Börjar man däremot på att ändra sånt som har med fordonets konstruktion att göra så börjar det bli dags att fundera på regbesiktning/kontakta SFRO. T.ex. om man ändrar ramen, byter gaffel, sätter på andra bromsar etc. Om man ska vara noggrann. Men sedan så kan man ju balansera lite på gränsen till det lagliga också och hoppas på att inte Bilprovningen eller någon polis märker något.

Så länge man inte ändrar axelavstånd eller gaffelvinkel så är det lugnt, ändrar man sånt så blir det i första hand ombyggt fordon om man utgått från en befintlig ram, byter du dessutom motor så kan det bli problem.
Ska motor bytas är det bäst att bygga ramen själv och regga som amatörbygge.
Ändringar av ram och samtidigt motorbyte betraktas oftast som för stor ändring om man ska rega som ombyggt.
Ett sånt bygge utgår ju från en serieproducerad ram och kan därför ej heller klassas som amatörbygge!
 
Jag håller mig utanför SFRO och andra ockrande idioter som tar ut överpriser för att titta på en hoj i 5 minuter för att konstatera att allt ser bra ut. Blir att införskaffa en ny undre styrkrona i vinter så att jag kan "häkta" på originalet vid besiktning.

Tycker det är helt magiskt hur man kan ta ut 2700 för en besiktning..

Är det inte förbjudet enligt svensk lag att ta ut så kallade överpriser d.v.s. ockerpriser?
 
Jag håller mig utanför SFRO och andra ockrande idioter som tar ut överpriser för att titta på en hoj i 5 minuter för att konstatera att allt ser bra ut. Blir att införskaffa en ny undre styrkrona i vinter så att jag kan "häkta" på originalet vid besiktning.

Tycker det är helt magiskt hur man kan ta ut 2700 för en besiktning..

Är det inte förbjudet enligt svensk lag att ta ut så kallade överpriser d.v.s. ockerpriser?

skit i det, åk bara in o bes el prova o regga om den. funka med min som är ändrad i princip överallt.. kanske killen va lite snäll oså.. mäter dom axelavståndet bruka du få hålla ena ändan, bara o dra åt sig nåra cm :D
har hört de funka förr :gnissla

mät orginal.. kanske den bara blir nåra cm kortare så kanske de räcker med o flytta bak bakhjulet lite :va
 
Jag håller mig utanför SFRO och andra ockrande idioter som tar ut överpriser för att titta på en hoj i 5 minuter för att konstatera att allt ser bra ut. Blir att införskaffa en ny undre styrkrona i vinter så att jag kan "häkta" på originalet vid besiktning.

Tycker det är helt magiskt hur man kan ta ut 2700 för en besiktning..

Är det inte förbjudet enligt svensk lag att ta ut så kallade överpriser d.v.s. ockerpriser?

Nu har jag inte gjort besiktningen av mitt bygge ännu, men jag har beställt tid för den första byggbesiktningen. Han sa att det kommer ta 2-3 timmar. I kostnaden 2700 pix ingår även slubesiktning med provkörning, samt ev. mellankontroller om man behöver stämma av något. De har dessutom ett ganska stort ansvar mot vägverket/staten att som förening garantera att hemmapulares byggen håller måttet. Inte så kul om någon kör ihjäl sig p.g.a. konstruktionsfel etc. Jag tycker det är billigt (men mycket pengar). Hade t.ex. en MC-firma gjort jobbet hade det lätt kostat det dubbla. Hade bilprovningen gjort det hade det blivit astronomiska summor med tanke på vad de tar för en reg.bes.
 
Last edited:
Nu har jag inte gjort besiktningen av mitt bygge ännu, men jag har beställt tid för den första byggbesiktningen. Han sa att det kommer ta 2-3 timmar. I kostnaden 2700 pix ingår även slubesiktning med provkörning, samt ev. mellankontroller om man behöver stämma av något. De har dessutom ett ganska stort ansvar mot vägverket/staten att som förening garantera att hemmapulares byggen håller måttet. Inte så kul om någon kör ihjäl sig p.g.a. konstruktionsfel etc. Jag tycker det är billigt (men mycket pengar). Hade t.ex. en MC-firma gjort jobbet hade det lätt kostat det dubbla. Hade bilprovningen gjort det hade det blivit astronomiska summor med tanke på vad de tar för en reg.bes.

Håller med dig i sak, men vad är det som tar 2-3 timmar att titta på?
Har i princip lyft en R1 framgaffel komplett med alla prylar rakt ifrån en annan hoj. Har väldigt svårt att tänka mig att detta tar mer än 30 min att titta på.

Prissätt efter tiden istället.. :tummenupp
 
Håller med dig i sak, men vad är det som tar 2-3 timmar att titta på?
Har i princip lyft en R1 framgaffel komplett med alla prylar rakt ifrån en annan hoj. Har väldigt svårt att tänka mig att detta tar mer än 30 min att titta på.

Prissätt efter tiden istället.. :tummenupp

Jo visst, det beror ju på vad man har byggt eller byggt om. Pris efter tid hade nog varit det bästa som du säger.
Men jag tror inte du får några problem att besiktiga med R1 gaffeln, bilprovningen tycker jag verkar gå på sunt förnuft. Har själv bytt allt på min gsxr utom tank, elsystem och ram och det var inga problem att besiktiga. Har 1127 motor istället för 750, usd-gaffel istället för vanlig, 200-däck istället för 160, andra bromsar, annan bakdämpare, sänkt fram, höjt bak etc.etc.
 
Det var som fasen!

Gjorde du endast en vanlig "årlig-besiktning" då eller en ny regbesiktning?
 
Back
Top