Reglemente SR&SM 2006

Butler

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Bortförhandlad.. :(
Butler skrev:
Hej!

Här är reglementet som gått till tryck och kommer vara för 2006. Om inte de som sitter och för över det från word till adobe format av något slag rättar till stavfel eller kopierar bort sig så är det detta som är på tryck.

Den officiella upplagan kommer efter tryck men här är en kopia.

http://gatebutler.homeip.net/moto/svemo/SuperMoto_2006_SR_Utkast_4.2.pdf
http://gatebutler.homeip.net/moto/svemo/SuperMoto_2006_SM_Utkast_4.2.pdf

mvh
P Larsson
Har du nån bra länk till NT ? Har lite svårigheter att hitta det.

Edit: Den som söker skall finna. Finns ju i Motorkalendern som finns länkad från http://www.svemo.se/g_view.php?did=10&p=247

.

Last edited:
najningen ska vara runt clipset. Svårt att förklara. men på den smalasidan så att clipset inte kan öppna sig och gå tillbaka...

Det ska säkras står det- inte nödvändigtvis najjas :mattias ;)

"Under tävling är förare bara tillåten att använda de motorcyklar som genomgått
besiktning (max två stycken av samma fabrikat, typ och cylindervolym)."

betyder det att det är ok med 3 cyklar så länge det inte är samma märke eller cylindervolym på dem

eller betyder det att jag inte får använda en 600:a och en 650 i open.

Nesse skrev:
"Under tävling är förare bara tillåten att använda de motorcyklar som genomgått
besiktning (max två stycken av samma fabrikat, typ och cylindervolym)."

betyder det att det är ok med 3 cyklar så länge det inte är samma märke eller cylindervolym på dem

eller betyder det att jag inte får använda en 600:a och en 650 i open.

En förare får bara använda sina två identiska cyklar (dvs du får inte ha en honda å en yamma å byta mellan dem under rejset). Endast två cyklar går att besikta för varje förare. (dvs det kan vara sjutton husaberg 450 i racet)

liljekvist skrev:
Kan du inte berätta någon smart sätt då!
Som ovan, silicon och najjtråd. eller så kör du med nit-lås så slipper du det där.
Skaffa nitverktyg själv så slipper du åka till MC firma när du ska ta isär/sätta ihop .
Lycka till :tummenupp
P.S. de brukar ta upp hur man gör på licenskurserna, det gjorde de iallafall då jag tog licensen D.S.

Olof Eriksson skrev:
En förare får bara använda sina två identiska cyklar (dvs du får inte ha en honda å en yamma å byta mellan dem under rejset). Endast två cyklar går att besikta för varje förare. (dvs det kan vara sjutton husaberg 450 i racet)
Är det ok med tex två st yzf r1 av olika årsmodeller och isåfall även över gränser som 03-05 då det är samma modell samma kubik samma namn.
Men inte riktigt samma MC :gnissla

Hitecfrollo skrev:
Är det ok med tex två st yzf r1 av olika årsmodeller och isåfall även över gränser som 03-05 då det är samma modell samma kubik samma namn.
Men inte riktigt samma MC :gnissla
Jag tror det, Bodingh körde iaf med en 04 å en 05a av Honda CRF förra året, om jag inte har hundra fel.

Olof Eriksson skrev:
Jag tror det, Bodingh körde iaf med en 04 å en 05a av Honda CRF förra året, om jag inte har hundra fel.
Ok låter bra , hoppas bara de inte skiljer på hojjarna bara för att de inte ser lika ut.
Tackar för snabbt svar :)

vad menas med identiska?
personligen tycker jag att det borde vara ok att ha en honda och en Yamaha.
kan inte se någon anledning att förbjuda detta. Men vad jag främst vill ha klargjort är om identisk innebär samma cylindervolym.

Olof Eriksson skrev:

Nesse skrev:
vad menas med identiska?
kan inte se någon anledning att förbjuda detta. Men vad jag främst vill ha klargjort är om identisk innebär samma cylindervolym.

Förstår inte riktigt vitsen med att behöva ha två identiska hojar. Jag har tänkt att ha med min CR500:a ibland på vissa högfartsbanor och valt den hoj som kändes bäst för den banan.
Båda hojarna klarar ju kraven i openklassen förövrigt.

Nesse skrev:
vad menas med identiska?
Jag heter Lasse skrev:
Förstår inte riktigt vitsen med att behöva ha två identiska hojar. Jag har tänkt att ha med min CR500:a ibland på vissa högfartsbanor och valt den hoj som kändes bäst för den banan.
Båda hojarna klarar ju kraven i openklassen förövrigt.
Om inte jag förstått det helt fel så finns regeln till för att man ska kunna ha en hoj som reserv ifall något knasar sig. Men enligt vad som står i reglerna så får man ju ha olika trimning på cyklarna också.

Nesse: "(max två stycken av samma fabrikat, typ och cylindervolym)" Lägger du ihop det med det som står åvan så innebär det att du kan bara ha dessa två, som alltså måste vara av samma fabrikat (honda tex), typ (jag gissar att det är modellen men kan väl vara cross/enduro/supermoto också) och cylindervolym (450cc tex). Ursäkta babyspråket men måste ju förklara hur jag ser det :)

Lasse: Om du vill åka CR500 på en bana så besiktar du in bara den, problemet blir när du ska besikta in både den å yamman, för att kunna välja mellan dem innan rejset går igång (dvs att du kör träning och kval på olika cyklar). Vad jag ser så äre ingen regel mot att köra olika cyklar i samma klass fast på olika tävlingar?

Som sagt så är det bara mina tolkningar av reglerna. Men jag tror det blir lite klarare om man läser igenom alla regler å försöker förstå hur de hänger samman.

Last edited:
Spider skrev:
Kan du inte beskriva lite mer i detalj, jag hajjar inte hur detta skall gå till. :confused:

.
kör ju som sagt med nitade lås så nån annan har säkert mer info.
Men När låset är på plats så silicona låsbrickan, och dra najtråd på den sidan låsringen delar sig.
På så sätt kan ju inte brickan glida isär och åka upp.
Skulle najjningen gå av så sitter ju siliconet tills dess du upptäcker att najjningen är av.
+ att du som du vet kan köra utan najjning i vanliga fall.
Med andra ord det väsenliga är ju att låsbrickan inte kan börja klättra så att det finns chans för att den lossnar.
Hoppas det hjälpte något, svårt via text.
Lycka till :tummenupp

Olof Eriksson skrev:
Lasse: Om du vill åka CR500 på en bana så besiktar du in bara den, problemet blir när du ska besikta in både den å yamman, för att kunna välja mellan dem innan rejset går igång (dvs att du kör träning och kval på olika cyklar). Vad jag ser så äre ingen regel mot att köra olika cyklar i samma klass fast på olika tävlingar?

Som sagt så är det bara mina tolkningar av reglerna. Men jag tror det blir lite klarare om man läser igenom alla regler å försöker förstå hur de hänger samman.

Jag tolkade det också så att jag inte får besikta in båda hojarna. Jag ser ingen logik i det. Men jag har inte heller funderat alltför mycket på hur någon skulle kunna vända det till sin fördel såpass att det skulle vara osportsligt.
Kommer rejsen i Linköping se ut som de gjorde förra året kommer jag nog åka CR500 så att man har någon slags teoretisk chans att hänga med på rakorna.
Avdelningen lyxproblem kanske, men för mig känns det nog så viktigt att veta hur jag får göra eller inte göra.

Olof Eriksson skrev:
Nesse: "(max två stycken av samma fabrikat, typ och cylindervolym)

Det betyder alltså att jag inte kan ha en 550 och en 750 av samma fabrikat inbesiktade.

Nesse skrev:
Det betyder alltså att jag inte kan ha en 550 och en 750 av samma fabrikat inbesiktade.

Båda går ju i open så det ska väl funka.

Om nån har en superpreppad 612cc ktm med extra allt som första hoj och vill ha sin vanliga 525 som reserv så måste väl fan det gå :va

Back