Reglemente SR&SM 2006

rejser skrev:
Båda går ju i open så det ska väl funka.

Om nån har en superpreppad 612cc ktm med extra allt som första hoj och vill ha sin vanliga 525 som reserv så måste väl fan det gå :va

Ja det var just det jag vill få bekräftat.

Nesse skrev:
Ja det var just det jag vill få bekräftat.
Jag tror att du bör försöka få igenom en förtydling av regeln, annars kommer det att begränsas till lika cylindervolym ändå pga "det står i reglerna". Jag tror nog det är menat så som ni tänker, men lite tankevurpat.

Uppsamlingskärl/vevhusventilation ?

Jag tycker det är lite tvetydigt vad gäller hur man skall ta hand om vevhusventilationen. Det står Vevhusventilationen skall antingen ledas till luftbox eller ventileras via ytterligare uppsamlingskärl.

Detta ytterligare uppsamlingskärl är det ytterligare skilt från luftboxen eller är det ytterligare skilt från det uppsamlingskärl det skrivs om tidigare i stycket, d.v.s. det som är till för soppa, kylvätska etc.

Eller ett annat sätt att formulera frågan; är det ok att dra _all_ form av uppsamlling, inklusive vevhusvent, till ett och samma kärl förutsatt att det rymmer 5 dl ?

.

Spider skrev:
Jag tycker det är lite tvetydigt vad gäller hur man skall ta hand om vevhusventilationen. Det står Vevhusventilationen skall antingen ledas till luftbox eller ventileras via ytterligare uppsamlingskärl.

Detta ytterligare uppsamlingskärl är det ytterligare skilt från luftboxen eller är det ytterligare skilt från det uppsamlingskärl det skrivs om tidigare i stycket, d.v.s. det som är till för soppa, kylvätska etc.

Eller ett annat sätt att formulera frågan; är det ok att dra _all_ form av uppsamlling, inklusive vevhusvent, till ett och samma kärl förutsatt att det rymmer 5 dl ?

.

Ingen som kan svara på detta??

MANGAN skrev:
Ingen som kan svara på detta??

Mangan, jag har ju sagt att du ska dra in vevhusventilationen i hjälmen!!

Läser man reglementet så är det inget som säger att det skall vara olika kärl för alltihop.. Se bara till att du har bra möjlighet att låta vevhusventilationen "ventilera" ordentligt!

Last edited:
Vevhusventilationen ska ha ett eget kärl, det är rätt bra blås i den så delar du kärl med bensinen blåser den ut det mesta ur det.

Njae, det måste inte vara olika kärl men om man tänker efter så är det väl lämpligt.
Vevhusetsventilation är övertryck och det vill/måste man bli av med, men man vill inte ha olja i insuget. Så för att underlätta för motorn att bli av med övertrycket kan man suga ur det med luftburken men via ett uppsamlingskärl för att ta hand om eventuell olja.
Men olika lösningar finns det gått om och Husaberg suger upp det direkt till luftburken, huvudsaken är att det absolut inte läcker någon olja, bensin eller annat från hojen om den ligger ner, står upp eller över huvudtaget...

RookieSM skrev:
Vevhusventilationen ska ha ett eget kärl, det är rätt bra blås i den så delar du kärl med bensinen blåser den ut det mesta ur det.

Last edited:
Back