Registreringsskylt fram på alla MC?

Bör man införa registreringsskyltar fram på alla MC?

• Antal röstningar
    0
Så här borde det vara - tydligt och bra :sjuk

:D :D :D :yoparty
Den var kul! Men nej, ingen skylt fram på hojen. Förr i tiden kunde man ha det men de satt inte monterade på tvären men hojarna gick inte så fort heller. I dag skulle det vara en säkerhetsrisk med wobbel som följd. Tror faktiskt inte jag sett en enda sporthoj med högre ruta heller.

den "lilla" skylten som redan sitter bak på hojar och en del bilar skulle väl kunna passa på framstänkan om den bara förstärktes lite utan att orsaka några större problem utom att det ser grymt fult ut?

I sverige förr i tiden hade man väl längstgående skylt på framskärmen?
(en sån skulle väl dock fylla rätt lite funktion ur fartkamerasynpunkt dock)

Tänkte precis skriva samma sak. Plåtar är nog snart försvunnet. Blir troligtvis chip eller liknande istället. Snyggare, men besvärligare vid kontrollerna :gnissla
Men så enkelt, man kan ha en på/av-knapp på styret, mycket smidigare än att hålla på och skruva loss och tebax en skylt hela tiden. :rolleyes:

ett av argumenten som används mot är faktiskt att det sätter Sverige i dålig balans mot resten av världen då Sverige kommer behöva specialtillverkade hojar el i alla fall fästen för regplåt... Då resten av världen inte har det blir det marknadsmässigt inte rättvist osv osv...

Plus att om det blir ägaransvar så kommer man ju som tidigare i tråden skrivit inte kunna ta kortet från en enda förare på hoj då alla br betelar böterna och säger att det inte var dem som körde... Funkar ju inte....

:D :D :D :yoparty
Den var kul! Men nej, ingen skylt fram på hojen. Förr i tiden kunde man ha det men de satt inte monterade på tvären men hojarna gick inte så fort heller. I dag skulle det vara en säkerhetsrisk med wobbel som följd. Tror faktiskt inte jag sett en enda sporthoj med högre ruta heller.
120 är väl max på vägarna?
Tror inte ett argument om vobbel i+250 inte går hem hos vägverket!

Den stora faran med ägaransvar är ju inte som de flesta verkar tro att man ska åka fast i en fartkamera utan att polisen kan bevisa att det var du, utan att någon annan med dina skyltar på en likadan hoj kan åka fast utan att DU kan bevisa att det INTE var du!!

Den stora faran med ägaransvar är ju inte som de flesta verkar tro att man ska åka fast i en fartkamera utan att polisen kan bevisa att det var du, utan att någon annan med dina skyltar på en likadan hoj kan åka fast utan att DU kan bevisa att det INTE var du!!

Kombinera det med FRA-lagen som dom ska rösta om här i veckan så kommer vi att ha ett riktig drömsamhälle:rolleyes: :huvet

Ska man vara lite vuxen och logisk så är det ju självklart att det ska sitta en plåt fram som på alla andra fordon. Anledningen är ju att polisen ska kunna identifiera fordonet. Enkelt.

Sen så ser det ju ganska fult ut och det är ju därför folk gräver med stora spaden efter agrument emot att ha skylt fram.

Ska man vara lite vuxen och logisk så är det ju självklart att det ska sitta en plåt fram som på alla andra fordon. Anledningen är ju att polisen ska kunna identifiera fordonet. Enkelt.

Sen så ser det ju ganska fult ut och det är ju därför folk gräver med stora spaden efter agrument emot att ha skylt fram.

Det är STOR skillnad på att identifiera hojen och föraren....

Men inte ens vägverket är för det längre tror jag, bara de mest rabiata noll-hallucintionsförespråkarna....

MC-förare ingår inte i nollvisionen längre, det har de sagt för att slippa bygga MC-säkrare vägar. Alltså kan de ta och hoppa upp och snurra!

För jävlen skit i det e dom dumma eller? hojens utseende ska inte förstöras liksom.Så för min del NEJ!

Samtidigt skulle det vara rätt kul att se alla hojåkares reaktioner om det förslaget gick igenom.
Vilket jäkla liv det skulle bli.
" berras nya välpolerade R-hoj O smack på med PLÅT skylten"
Det låter mysigt. Det klingar rätt på nåt sätt.
Mer skyltar till folket:yoparty

Förslaget med ägaransvar öppnar upp helt nya möjligheter:D

Ponera att någon "säljer" en MC till (offrar en MC till dem för den goda sakens skull)Ingemar Skogö, Claes Tingvall mfl så de också kan få uppleva glädjen av att kunna bli betalningsskyldiga oavsett om de är skyldiga eller ej. Sedan producerar man ett stort antal skyltar med deras reg-nr och blåser förbi kameror allt vad man orkar åkandes på liknande hojar:D :yoparty

Nej till detta ytterst dumma förslag om regplåt fram på MC då identifieringen blir omöjlig och att en sådan lösning kommer att drabba oskyldiga då det är så lätt att tillverka en egen reg-skylt med valfritt nr samt att reg-skylt stölder är så vanliga. Om ett ägaransvar för MC införs måste samma gälla för andra fordon och då öppnas samma fantastiska möjlighet att fixa duktigt med böter till grannen, valfria personer man inte gillar. Det enda som krävs är ju att man hittar en liknande bil och tillverkar en egen skylt sedan är det bara att blåsa förbi kameror med tomtemasken på så hamnar räkningen hos reg-nr innehavaren:tungan

De värsta fortkörarna kommer man ändå inte åt på detta sätt då det är så enkelt att köra utan skylt och ovan nämnda "möjligheter" kommer att nyttjas på ren djävulskap. Måste ändå vara så att individernas rättssäkerhet måste garanteras av staten i svedala.

den "lilla" skylten som redan sitter bak på hojar och en del bilar skulle väl kunna passa på framstänkan om den bara förstärktes lite utan att orsaka några större problem utom att det ser grymt fult ut?

I sverige förr i tiden hade man väl längstgående skylt på framskärmen?
(en sån skulle väl dock fylla rätt lite funktion ur fartkamerasynpunkt dock)

Tvärgående (liten) skylt i Sverige fram till 60-talet(?). Fäst nånstans mellan framlykta och skärm. Diskret och snyggt, faktiskt.
Längsgående hade de bl.a. i England. Jack the Ripper-stuk.

Då måste fortkörning först bli samma typ av brott som felparkering!
Och det vill man inte ha av andra skäl... T.ex skulle man kunna köra hur man vill bara man betalar böterna efersom man knappast skulle kunna ta någons körkort då, och lite andra juridiska knixigheter....
Njae, det där är inte riktigt sant. Fortkörning skulle gissningsvis vara precis lika olagligt som nu, och kan Harry bevisa att det är du som gjort det skulle länsstyrelsen rycka lappen lika fort som idag. Skillnaden skulle vara att om de INTE kan bevisa att det är du, eftersom du exempelvis inte kan identifieras bakom hjälmen, så kan du i egenskap av fordonsägare beläggas med en fortkörningsavgift, vilket till skillnad från böter inte innebär att du fällts för något brott. Bara att det kostar pengar att äga ett fordon som körs för fort med. Lite som att det kostar pengar att äga ett fordon som körs genom tullarna med.

Lyckligtvis tror jag att det här bara är röstfiske hos nollhallucinationsförespråkare.... Men jag kan ha missat något och det kan ha hänt grejer sen jag kollade!
Låt oss hoppas. Det ska vara en kall dag innan det åker på någon skylt fram på min hoj.

Lyckades för övrigt bli fotad på väg hem från Gotland i måndags. Brukar ta det lite lugnt framför kamerorna även om jag kör hoj, men då var jag trött och ville hem. Gick väl inte speciellt fort då heller, men 70 kan vara väldigt långsamt på vissa ställen...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra