Registreringsbesiktiga med andra hjul.

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Fick för första gången problem idag när jag skulle besiktiga min xr650r. Gick inte med motardhjulen... då jag inte har kvar original så funderar jag på om det går att registreringsbesiktiga med motardhjulen? Tydligen är den helfordonsgodkänd :gnissla
Går det över huvud taget att registreringsbesiktiga ett helfordonsgodkänt fordon med ändringar? Eller är det isf SFRO som gäller?
 
Vad mera exakt slog de ned på?
Att sjäva hjulen var annan typ än den är reggad med, att hastighetsmätaren visar annat eller så?

Och är den verkligen helfordonsgodkänd?
 
Vad mera exakt slog de ned på?
Att sjäva hjulen var annan typ än den är reggad med, att hastighetsmätaren visar annat eller så?

Och är den verkligen helfordonsgodkänd?
”Ändring, hjulsystem, återställande alt. reg.bes.”
”Ändring, bromssystem, återställande alt. reg.bes.”
”Backspegel, höger, saknas (en sida).”

Hastighetsmätaren visar rätt. Jag har bytt bromsok till ett brembo-ok. Känns helt sjukt att den måste registreringsbesiktigas för att jag bytt ok? Och jag satte dit en spegel inför besiktning, men där skulle tydligen tvunget vara två.
Hur kollar man om den är helfordonsgodkänd?
 
Den gamla föreskriften som 2013 delen komplementerade:
http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr023.pdf

Ur din länk:
1 § Ett fordon som har ändrats behöver inte genomgå registreringsbesiktning enligt 4 kap. 20 § fordonsförordningen (2009:211) om ändringen
endast avser någon av följande åtgärder.

6. Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av
högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har
fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets
ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller
dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att
hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav"
 
”Ändring, hjulsystem, återställande alt. reg.bes.”
”Ändring, bromssystem, återställande alt. reg.bes.”
”Backspegel, höger, saknas (en sida).”

Hastighetsmätaren visar rätt. Jag har bytt bromsok till ett brembo-ok. Känns helt sjukt att den måste registreringsbesiktigas för att jag bytt ok? Och jag satte dit en spegel inför besiktning, men där skulle tydligen tvunget vara två.
Hur kollar man om den är helfordonsgodkänd?

Du har nog stött på en paragrafryttare eller nån som haft en dålig dag , alltid lyckats få igenom xren med acrasystemet och en spegel Typ sen 07 ,men allt efter typ 98 är väl helfordonsgodkänt om man ska hårdra det ?
 
Du har nog stött på en paragrafryttare eller nån som haft en dålig dag , alltid lyckats få igenom xren med acrasystemet och en spegel Typ sen 07 ,men allt efter typ 98 är väl helfordonsgodkänt om man ska hårdra det ?

Jo så är det nog. Har inte heller haft problem innan. Får försöka någon annanstans.
 
Det är just detta EU har varit på sverige med svenska bilprovningar har blivit erlaggda att strama upp mc o bil biten på helfordons godkända fordon.. alla med helfordons godkännande som är modifierade bör i dag räkna med bekymmer vid besikting..
 
Vet att jag behövde verifikation från Suzuki att mitt bromssystem möter tillverkarkraven enligt den info jag fick av Svensk Bilprovning, när jag skulle förändra min hoj. Och den är inte ens helfordonsgodkänd. Så även om man registreringsbesiktningar om hojen kan man få problem.
 
Och min 03a är helfordonsgodkänd helt säkert? Hur vet man?

Söker man på det verkar det vara generellt från 99 som det är så men det verkar finnas undantag första åren , ringa Trafikverket ger dig väl bäst svar på vad som gäller i ditt fall
 
Det låter som att du stött på stans suraste besiktningsman. Enklast borde vara att lämna in till närmaste verkstad som kan släcka tvåor.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Skulle ta kontakt med Vägverkets/TS/Bilprovningens tekniska avdelning där det finns besiktningsingenjörer som kan reglerna bäst. Om den inte är du-typgodkänd så vill jag av erfarenhet hävda att Wiseguys hänvisning skall gälla..

De borde kunna ge dig råd om hur du överprövar beslutet.

Råd till alla; om ni råkar ut för dylikt arsle ska ni begära att få avbryta besiktningen!
 
Skulle ta kontakt med Vägverkets/TS/Bilprovningens tekniska avdelning där det finns besiktningsingenjörer som kan reglerna bäst. Om den inte är du-typgodkänd så vill jag av erfarenhet hävda att Wiseguys hänvisning skall gälla..

De borde kunna ge dig råd om hur du överprövar beslutet.

Råd till alla; om ni råkar ut för dylikt arsle ska ni begära att få avbryta besiktningen!

Precis - avbryt besiktningen. Problemet du får annars är att de anmärkningarna blir inskrivna, och är det första nästa besiktningsman kikar på.
 
Oavsett vilken besiktningsstation jag åker till nästa gång?

Ja,och oavsett hur många år du väntar.

På varje motorforum finns det en krake som gråter ut och säljer sin bil, mc eller traktor i delar efter att ha fått ett föreläggande om fullständig registreringsbesiktning.
Du hade tur som har möjligheten att återställa utan intyg från tillverkaren.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top