registrera cross för gatåka

• Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
Är det någon som gjort detta? Går det att göra?

Nåt annat förutom blinkers/lysen/plåt som måste fixas? Ljudnivå? Hur högt?

Sen tänkte jag på däcken också - hur bra är crossdäck på asfalt? :va

2-Takt 250 eller 4-takt?

Är det inte sjukt mkt mer vrid i en 2?

Last edited:
Finndubb behöver du för att kunna regga en cross.

Finndubb? :confused:

2takt helt klart

Men måste man inte serva en 2-taktare oftare eftersom den går på högre varv?

Är det några större skillnader på service av R6/ cross? Kolv/andra motordelar ska väl bytas väääldigt ofta på en cross? Drev?

Kolla in denna boys

http://www.blocket.se/vi/13903293.htm?ca=17_s

Alltså - när man ser kicken så blir man ju sjukt sugen på att dra igång den och glida - wops - jag menar KÖra den :hoppa

Last edited:
Finndubb? :confused:

Men måste man inte serva en 2-taktare oftare eftersom den går på högre varv?

Är det några större skillnader på service av R6/ cross? Kolv/andra motordelar ska väl bytas väääldigt ofta på en cross? Drev?

Kolla in denna boys

http://www.blocket.se/vi/13903293.htm?ca=17_s

Alltså - när man ser kicken så blir man ju sjukt sugen på att dra igång den och glida - wops - jag menar KÖra den :hoppa

Har du varit på flaskan idag eller nått?

finndubb är ju fina isdäck woot?
-tar tid och tålamod om man ska göra jobbet själv.
-köp inte ktm de e kände för konstruktionsfel tro mig.
-köp helst 450+ 4t på gatan!
-2t har mer effekt per kubik men inte samma vrid som 4t, drar mer soppa, iofs billigare att serva men..alltså köp 4t

Ja jo, men det blir nog svårt att få en cross LV-reggad ändå.
Du kan säkert köra den på gatan men jag kan nästan garantera att du inte kommer få en nummerskyllt där bak.

Jag ringde och pratade med tekniska på bilprovningen om o lv regga en cross för bara ett par veckor sen. Det var inte omöjligt enligt dom men han rekomenderade att köpa o lv regga en enduro i stället det va tydligen både billigare o smidigare då man slapp köpa div intyg från tillverkare/importörer.

Jag har då reg besiktat flera 500cc 2-taktare men då som enduro, det som krävdes då var att crossen fanns med på MCRF´s lista över godkända MC (enduro), sedan en ursprungskontroll som gjordes av polisen, intyg från generalagent, vågkvitto, endurolicens och naturligtvis så var man tvungen att montera på lampor fram och bak, tuta samt bromsljus. Endurolicensen gav dispens för hastighetsmätare, blinkers, skärmhöjd(stänklappen bak) samt att de fick leva rövare (tror det var 103dB). Man behöver inte heller ha en generator till belysningen för att regga hojen, det krävs bara att belysningen lyser vid regbesiktningen men batterier tar snabbt slut utan generator.

2-taktarna har ofta mer vrid än 4-taktarna på samma varvtal så roligaste hojen är en 2t 250-500cc, motardsulor på en vässad 500cc är vansinnigt kul:D För att inte tala om ordentliga dubbdäck nu när det är vinter. 2-taktarna är även "hetsigare" vilket jag också gillar.

Angående crossdäck på asfalt så är de riktigt kassa, har man bra att köra med så är det riktigt halt när man gasar på och fort gjort att åka med 90 graders ställ, det släpper även gärna fram men är man van att köra cross på bana så går det bra att även sladda med båda hjulen men det är spännade

Last edited:
finns mkt att jämföra 2t vs 4t. men huvusaken är 4t mer lättkört helt klart.
vet inte om det är svårare att regga 2t/4t?
om man har 2t får man även ta med en 2t-oljedunk på ryggen vid långresor hehe:D
edit har 4t mindre vrid än 2t på låg:va

Last edited:
en kompis till mig förökte att regga en ktm 525, gubbarna på besiktningen sa att det fick lov att sitta ett sidostöd/stöd på hojen.

Sedan tycker jag att det är enklare att mecka med 2-takt och blir då inte så dyrt för du slipper lämna in på verktad så fort det är något du inte klarar själv.

slipper ventiler, kamkedja m.m och du är tvungen att ta väck motorn på
4-takt så fort du ska pilla inne i cylindern, inte säker men tro du slipper det på 2-takt(vissa modeler), annas är det ju lättare att byta kolv på 2-takt så helt klart ska det vara 2-takt 250cc +

en kompis till mig förökte att regga en ktm 525, gubbarna på besiktningen sa att det fick lov att sitta ett sidostöd/stöd på hojen.

Har då aldrig behövts stöd på de enduro hojar jag har registrerat, skogen är ju full av träd att luta mot:tummenupp

En enduro hoj är ju egentligen en tävlingsmaskin med dispens för körning på väg och då kortaste vägen till och från träning och tävling (träningen skall dessutom vara arrangerad av klubb). Lite som att RR hojar inte heller behöver stöd för vem parkerar under en tävling:confused:

Last edited:
Så det går kanske att enduroregga en CR500? Fyfan va brutalt att ha en 2-takt 500cc motard :)

Har då aldrig behövts stöd på de enduro hojar jag har registrerat, skogen är ju full av träd att luta mot:tummenupp

En enduro hoj är ju egentligen en tävlingsmaskin med dispens för körning på väg och då kortaste vägen till och från träning och tävling (träningen skall dessutom vara arrangerad av klubb). Lite som att RR hojar inte heller behöver stöd för vem parkerar under en tävling:confused:

Antar att han menar,om man ska lvregga så behövs det stöd.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman