registrera cross för gatåka

• Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date
Så det går kanske att enduroregga en CR500? Fyfan va brutalt att ha en 2-takt 500cc motard :)

Klart det går, jag har reggat två sådana CR500 själv samt ägt en tredje redan reggad, inga problem med intyg heller då Honda var mycket hjälpsamma med det och det var gratis:tummenupp

Frågan är ju vad polisen säger om man blir stoppad med motardkitt på en enduroreggad hoj? Mindre troligt att man är på väg ut i skogen med sportdäck...

Frågan är ju vad polisen säger om man blir stoppad med motardkitt på en enduroreggad hoj? Mindre troligt att man är på väg ut i skogen med sportdäck...

Det lär inte vara något problem så länge du kan hävda att du är på väg till träning eller tävling, det senare kan däremot bli ett problem..

Har dock aldrig blivit stoppad av Polisen på endurohoj vilket är konstigt då jag bott granne med polisstationen och var och varannan gång jag körde ut hade jag dem bakom mig i trafikljusen. Ofta gick det inte att se tillstymmelsen av bokstäver på regskylten heller(täckt av lera) men ändå inga kontroller. Tidigare körde jag endurohoj som verkligen levde rövare då aktuell modell hade svag ljuddämpning men inte heller då blev jag stoppad.

Det lär inte vara något problem så länge du kan hävda att du är på väg till träning eller tävling, det senare kan däremot bli ett problem..

Har dock aldrig blivit stoppad av Polisen på endurohoj vilket är konstigt då jag bott granne med polisstationen och var och varannan gång jag körde ut hade jag dem bakom mig i trafikljusen. Ofta gick det inte att se tillstymmelsen av bokstäver på regskylten heller(täckt av lera) men ändå inga kontroller. Tidigare körde jag endurohoj som verkligen levde rövare då aktuell modell hade svag ljuddämpning men inte heller då blev jag stoppad.

Hmm, om jag inte e helt fel ute så gäller dispensen(enduro reggning) bara träning o tävling som e sanktionerad/godkänd av svemo. vilket innebär att du igentligen inte får köra mer än på väldigt få ställen o tillfällen.. Men farbror P har väldigt dålig koll på vad som gäller så risken att bli tagen e ju inte särskilt stor,men köp en nyare endurohoj (tror dom flesta e l-reggade från -03 o framåt) så kör du ju helt lagligt(ja det e klart ,om du ska köra helt lagligt så får du ju inte plocka bort några plomberingar o så,men vem gör såna olagliga saker:D :D

finndubb är ju fina isdäck woot?
-tar tid och tålamod om man ska göra jobbet själv.
-köp inte ktm de e kände för konstruktionsfel tro mig.
-köp helst 450+ 4t på gatan!
-2t har mer effekt per kubik men inte samma vrid som 4t, drar mer soppa, iofs billigare att serva men..alltså köp 4t

hade varit kul o höra vad du basera ditt utalande om att ktm e kända för konstrutionsfel:va . e själv inne på min 3:e 525 o kört kanske sammanlagt 300-350 timmar med dom o aldrig haft nått strul:arsele .Men visst ktm e inte felfria men att gå ut o säga att dom e kända för konstruktionsfel e kanske lite överdrivet, eller...

Last edited:
Regbesiktningen är inte mindre krånglig för att du satt på mindre, släta hjul.

Tvärtom lär det väl snarare bli svårare med tanke på att hojen är byggd för de större fälgarna. Har för mig att Philsson här på forumet hade strul med det.

Men visst ktm e inte felfria men att gå ut o säga att dom e kända för konstruktionsfel e kanske lite överdrivet, eller...

Skillnaden är att KTM har så läskigt billiga reservdelar att man har råd att ta sönder dem... :tummenupp

EDIT: Men frågan är ju dock, ska du bara ha en vägreggad cross för att köra till och från banan? :va

Det du faktiskt KAN göra är att köpa en nyare KTM EXC som är LV-reggad från början och köpa en ny tändbox till den så du får SX:ens tändning. Då har du i princip en LV-reggad cross.

Last edited:

Jag vill inte vara inte lustig eller oförskämd nu, men är det ändå inte lite annorlunda när det gäller Boden jämfört med sig t ex sthlm? I Kalix t ex, jag har spenderat en del semester där uppe.. är det ju ingen ovanlighet att man tar snöskotern till skolan, eller crossen genom stan hem till polarna.
Jag säger inte att det är vanligt, men det verkar som att det uppmärksammas mindre där uppe än längre ner i landet :)

Jag vill inte vara inte lustig eller oförskämd nu, men är det ändå inte lite annorlunda när det gäller Boden jämfört med sig t ex sthlm? I Kalix t ex, jag har spenderat en del semester där uppe.. är det ju ingen ovanlighet att man tar snöskotern till skolan, eller crossen genom stan hem till polarna.
Jag säger inte att det är vanligt, men det verkar som att det uppmärksammas mindre där uppe än längre ner i landet :)

Skillnaden är ofta att det är lättare att åka dit då det är färre som kör endurohojar och man drar på sig mer uppmärksamhet när man är ensam med dem bakom i ett trafikljus än om man skulle köra på Essingeleden.

Att köra skoter i samhällen modell mindre gör det ju även nära omöjligt för Polisen att få fast dem då förföljande med bil blir liite svårt:D
Och angående skoter så finns det en ganska spridd acceptans att köra dessa där så är möjligt, kanske inte direkt på huvudgatorna men yngre förmågor kör ofta där det går. Snöskotrar får köra i terrängen när tillräckligt snötäcke finns och omfattas då inte av terrängkörningslagen och de skall vara minst trafikförsäkrade, egentligen är det bara där skoterförbudsområde är infört som man inte får köra med dem så de som eventuellt tagit skotern till skolan behöver ju inte gjort något olagligt för det.

Skulle nog hellre hävda att crosskörning på gator är vanligare i Sthlm än i Boden då det liksom inte är någon mening med det i Boden då det finns fantastiskt mycket bättre terräng att köra i.

Uppfinna hjulet behöver man väl bara göra en gång eller?
Köp en lv-reggad 450 fyrtakt ist för att strula.
//Tobbe

Jag frågade en mc-handlare om hur mycket det kostar att lv-regga en cross(i detta fall en ktm 525sx). han snackade om att det var en jävla massa jobb samt att det kostar ca 15.000kr för alla delar och besiktningar osv. han sa att det absolut inte är värt det. finns ju en helt del hojar som är lv-reggade från fabrik som tex all ktm's exc-modeller. billigare att köpa en sån direkt.

Nja, e nog lite skeptiskt till vad som stog där.
Ex så får du nog inte igenom en crossljudämpare genom besiktningen.När det gäller e-reg har jag för mig att du måste ha nått sorts signalhorn(tuta helt enkelt) borde gälla på l-reg också.. O också rätt säker på att man måste ha backspeglar (L-reg ). Har också för mig att du måste ha blinkers indikator, o skyltbelysning(L-reg). Så nja ,:D han har kanske glömt en del saker ändå

Tänk på att cross motorer har väldigt täta service-intervaller.. kul o behöva helrenovera efter 70 timmar (4t). lr byta kolv varannan vecka (2t) =)
Helt klart bättre o köpa en Enduro ist dem motorerna håller mkt längre..

Skål! //Jeppe

Hur är dom där gas gas crossarna som Jocks länkade till som var gatreggade? Alltså jämfört med andra crossar typ 250ktm och liknande. Väger dom ca lika mycket jämfört med samma andra hojar med samma cubik och är dom lika bra på bana? Om det inte är enorma skillnader så hade det ju varit grymt att ha.

Tänk på att cross motorer har väldigt täta service-intervaller.. kul o behöva helrenovera efter 70 timmar (4t). lr byta kolv varannan vecka (2t) =)
Helt klart bättre o köpa en Enduro ist dem motorerna håller mkt längre..

Skål! //Jeppe

Ja för efter 70h cruisande och lite lekande så ÄR en fyrtaktskross HELT slut och måste TOTAL renoveras :rolleyes:

Jisses.....

2-takt varvar mindre än en 4-takt gennerellt sett.

Har du kommit på hur du kunde skriva något så genomtänkt ännu...:confused:

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey