Regga om vid ombyggnad?

zzoink

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
askersund
Hoj
Ktm 690 smc-r 2014
Vet inte om jag lägger den frågan på rätt ställe men hoppas på det! Har kollat många projekt här på SH när folk bygger om till caferacers, reggar man dom vid ombyggnation tex vid gaffelbyte och singeldämpare bak? Jag menar man gör ju endå rätt kraftiga ombyggnationer som kan sätta livet på spel om man inte svetsar ordentligt osv.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Ska man göra det rätt ska man regga vid gaffelbyte osv, men jag tror många skiter i det.
Mitt bygge SFRO-besiktigade jag, vilket innebär att konstruktion/materialval och svetsar synas och testas. Sedan tar man SFRO-protokollet till besiktningen och gör en reg.bes.

Det kan kännas lite luddigt var gränsen mellan en vanlig reg.bes och SFRO går, men när man börjar kapa i ramen börjar det väl bli dags att SFRO-besiktiga. Men som sagt, många struntar i det och kommer genom besiktningen varje år ändå. Men och andra sidan vet jag folk som köpt hojjar som varit ombygda sedan 70/80-talet och åkt på bakslag vid besiktning 30 år senare.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Obs att det bara är hojar tillverkade före 2003 (inte helt säker på året) som kan registreras om via reg.besiktning. Är de nyare än så är de helfordonsgodkända, och enda sättet att regga om är som "ombyggt fordon" via SFRO.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top