Regga om vid ombyggnad?

zzoink

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
askersund
Hoj
Ktm 690 smc-r 2014
Vet inte om jag lägger den frågan på rätt ställe men hoppas på det! Har kollat många projekt här på SH när folk bygger om till caferacers, reggar man dom vid ombyggnation tex vid gaffelbyte och singeldämpare bak? Jag menar man gör ju endå rätt kraftiga ombyggnationer som kan sätta livet på spel om man inte svetsar ordentligt osv.
 
Ska man göra det rätt ska man regga vid gaffelbyte osv, men jag tror många skiter i det.
Mitt bygge SFRO-besiktigade jag, vilket innebär att konstruktion/materialval och svetsar synas och testas. Sedan tar man SFRO-protokollet till besiktningen och gör en reg.bes.

Det kan kännas lite luddigt var gränsen mellan en vanlig reg.bes och SFRO går, men när man börjar kapa i ramen börjar det väl bli dags att SFRO-besiktiga. Men som sagt, många struntar i det och kommer genom besiktningen varje år ändå. Men och andra sidan vet jag folk som köpt hojjar som varit ombygda sedan 70/80-talet och åkt på bakslag vid besiktning 30 år senare.
 
Obs att det bara är hojar tillverkade före 2003 (inte helt säker på året) som kan registreras om via reg.besiktning. Är de nyare än så är de helfordonsgodkända, och enda sättet att regga om är som "ombyggt fordon" via SFRO.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top