Regga banhoj/import. -Vad gäller?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
När det står i en annons att hojen är oreggad men har ett MC-idcard, vad menas med det? Går det att få en regskylt till hojen och trafikförsäkra den då?

Törs man köpa en oreggad importhoj? Kan man förregga en importhoj och på så vis få ett regnr som man i sin tur kan trafikförsäkra hojen på, utan att regbesikta den?
 
MC-idcard används för att förhindra att stulna mc används vid tävling och det kortet visas upp i samband med besiktning inför tävling.

Den besiktningen är endast en koll att motorcykeln uppfyller kraven för för sin klass och har inget med en vanlig besiktning hos sbp att göra.

Att registera en importerad racehoj är inte svårt så länge att alla papper som behövs är med samt att du måste bygga tillbaks den till original med kåpor lysen, blinkers mm.

Många racehojar har kryssade ramnummer, eller är oregistrerade och då blir det tyvärr svårt.


Thomas!
 
MC-idcard används för att förhindra att stulna mc används vid tävling och det kortet visas upp i samband med besiktning inför tävling.

Den besiktningen är endast en koll att motorcykeln uppfyller kraven för för sin klass och har inget med en vanlig besiktning hos sbp att göra.

Att registera en importerad racehoj är inte svårt så länge att alla papper som behövs är med samt att du måste bygga tillbaks den till original med kåpor lysen, blinkers mm.

Många racehojar har kryssade ramnummer, eller är oregistrerade och då blir det tyvärr svårt.


Thomas!

Tack för svar!

Så en oreggad racehoj går inte att regga, även om den skulle vara svensksåld?
 
Oreggat innebär i nästan 90% att hojen bara varit importerad för att köras med på bana. Ramnummer etc brukar vara iordning och dom absolut flesta går att regga in utan problem men det kostar. Tänk även på att momsen för en importhoj hamnar på den som reggar in den alltså inte den som importerat den. Det kan bli en obehaglig överaskning om man inte är medveten om det och kollar upp det med säljaren före.
 
Oreggat innebär i nästan 90% att hojen bara varit importerad för att köras med på bana. Ramnummer etc brukar vara iordning och dom absolut flesta går att regga in utan problem men det kostar. Tänk även på att momsen för en importhoj hamnar på den som reggar in den alltså inte den som importerat den. Det kan bli en obehaglig överaskning om man inte är medveten om det och kollar upp det med säljaren före.

Kommer cykeln från ett EU land så blir det inga extra kostnader för moms mm, men många cyklar saknar registrerings papper så då blir det värre.
 
är det nån som vet om det räcker med att man har godkänd belysning eller måste det vara orginalgrejer?
 
är det nån som vet om det räcker med att man har godkänd belysning eller måste det vara orginalgrejer?

Ska du göraen registreringbesiktning ska den vara i originalutförande, vid vanlig besiktning är det inte alls lika hårt.
 
k... tack. har en gammal banhoj med tyskpapper som jag funderade lite på att regga för att ev kunna sälja den eller hitta på nått kul med ramen när den är slut men då är det inte mödan värd.
 
Tack för svar!

Så en oreggad racehoj går inte att regga, även om den skulle vara svensksåld?

Är du bara ute efter trafikförsäkring så har länsförsäkringar möjligheten att trafikförsäkra/halvförsäkra på chassinummer. Man behöver altså inte besikta och ha regnummer..

Kan va bra om man skulle råka köra på någon i depån eller vid provkörning på garageuppfarten...
 
Undrar om inte de nya Euro3-bestämmelserna som trädde i kraft vid årsskiftet kan skapa bekymmer också. Hojen måste väl vid något tillfälle ha varit registrerad/i trafik om det är en äldre modell.


***********************
Nytt regelverk, EU 3, inför 2008
EU 3 är ett nytt regelverk avseende emissioner för motorcyklar. Mopeder berörs inte av det nya regelverket.

I samband med årsskiftet 2007 - 2008 är övergångstiden för inträdet i det nya regelverket, EU3, slut. Detta kan till exempel få konsekvenser att motorcyklar som är tillverkade enligt EU 2, det regelverk som nu slutar gälla, ställs i trafik i december.

Det kan röra sig om motorcyklar som blivit kvar hos handlarna men också om sådana som av olika skäl ännu inte registrerats av köparen. Motorcykeln kanske används i tävlingssammanhang idag och ska säljas i en framtid men det kan också vara en samlare som ställt undan ett exemplar.

- Motorcyklar tillverkade enligt EU 2 måste ställas i trafik före årsskiftet. Om detta inte görs kommer de aldrig att kunna komma in i systemet säger Per Johansson, VD för McRF.
***********************
 
Undrar om inte de nya Euro3-bestämmelserna som trädde i kraft vid årsskiftet kan skapa bekymmer också. Hojen måste väl vid något tillfälle ha varit registrerad/i trafik om det är en äldre modell.


***********************
Nytt regelverk, EU 3, inför 2008
EU 3 är ett nytt regelverk avseende emissioner för motorcyklar. Mopeder berörs inte av det nya regelverket.

I samband med årsskiftet 2007 - 2008 är övergångstiden för inträdet i det nya regelverket, EU3, slut. Detta kan till exempel få konsekvenser att motorcyklar som är tillverkade enligt EU 2, det regelverk som nu slutar gälla, ställs i trafik i december.

Det kan röra sig om motorcyklar som blivit kvar hos handlarna men också om sådana som av olika skäl ännu inte registrerats av köparen. Motorcykeln kanske används i tävlingssammanhang idag och ska säljas i en framtid men det kan också vara en samlare som ställt undan ett exemplar.

- Motorcyklar tillverkade enligt EU 2 måste ställas i trafik före årsskiftet. Om detta inte görs kommer de aldrig att kunna komma in i systemet säger Per Johansson, VD för McRF.
***********************

Visst fan! Det där minns jag nu när du skriver det.
Det hade jag helt glömt bort.

Ett jävla tack ska du ha! :)
 
Kommer cykeln från ett EU land så blir det inga extra kostnader för moms mm, men många cyklar saknar registrerings papper så då blir det värre.

Är hojen ny kommer man inte undan momsen tyvärr, även om den förs in från ett EU-land. Däremot behöve man inte tulla :tummenupp
 
asså man kan ha en trafikförsäkring utan att hojen är inreggad??


Är du bara ute efter trafikförsäkring så har länsförsäkringar möjligheten att trafikförsäkra/halvförsäkra på chassinummer. Man behöver altså inte besikta och ha regnummer..

Kan va bra om man skulle råka köra på någon i depån eller vid provkörning på garageuppfarten...
 
Om man skulle vilja regga in, men ej har papper på hojen, är detta möjligt att utföra?

Gammal banhoj som jag inte tror har varit inregistrerad i Sverige, möjligen i Norge
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top