Regeringen vill förbjuda kampsporter

Orca69 skrev:
I snitt känns det som det är mer aggression inblandad i en hockeymatch än en kampsportsmatch.

Så länge det inte är en belastning för samhället finns ingen anledning till förbud.

Nja det handlar ju om signaler. Det var ju kampsportare som sparkade ihjäl Markus på Kungsgatan. Belastningen är nog större än den som syns utanför ringen.

Tjurrusningen i Pamplona är sjuk men det går ju ut på att inte bli nerstångad.

ah17 skrev:
Det var ju kampsportare som sparkade ihjäl Markus på Kungsgatan.

Fk Flink sköt ihjäl en hel del civila 1994, så det kan ju inte vara ett argument för då måste vi förbjuda försvaret också (som iofs håller på att avvecklas så det löser sig nog snart ändå)

Så här kan vi argumentera hur länge som helst :3freak

Orca69 skrev:
Så länge det inte är en belastning för samhället finns ingen anledning till förbud.
Men då borde vi förbjuda rökning som ju är en belastning för samhället i form av vårdkostnader pga rökningsrelaterade sjukdomar

Ben Pool skrev:
Men då borde vi förbjuda rökning som ju är en belastning för samhället i form av vårdkostnader pga rökningsrelaterade sjukdomar

Ja, eller ta ut löjligt hög skatt på cigaretter som en delkompensation.

ah17 skrev:
Det var ju kampsportare som sparkade ihjäl Markus på Kungsgatan.

Det berodde nog inte på att de sysslade med kampsport, vem som helst kan ju sparka ihjäl en kille som ligger ner, det behöver man inte kunna kampsport för att kunna göra...

Jag tycker inte förbud är någe bra. Vill man tävla så ska man få tävla. Jag har själv gått ett par matcher i "combat", där var det semikontakt mot huvet; tror det var 2 "varningsslag/sparkar" och stod personen kvar utan att parera eller flytta på sig så fick 3:e slaget/sparken vara fullkontakt. Det systemet tyckte jag var bra, och därför ställde jag upp. Jag skulle dock inte ställa upp i en match där det var fullkontakt mot huvet från första slaget, det tycker jag inte är kul utan jag gillar den tekniska men realistiska kampen. Men gillar folk fullkontakt så tycker jag att de kan få tävla mot likasinnade.

Jag har sysslat med kampsport i nästan halva mitt liv, och jag såg att både jag och andra mognade med träningen. Det kunde ofta komma in kaxigt folk i nybörjargrupperna, men de lugnade ner sig med tiden. De lär sig att visa respekt för andra och de får ett självförtroende som gör att de inte behöver hävda sig hela tiden.

Rasorblade skrev:
Jo, tyvärr kommer det alltid att vara ett motstånd mot "kamsport", men det är oftast okunnigt folk som inte har en aning om vad det rör sig om.

/Rasorblade - TaeKwon-Do, Kali Sikaran, Krav Maga

Tur att vi har det ultimata debattvapnet Paulo Roberto på vår sida då. :rofl

Du tränar på fightcenter uppe på victoriagatan, yes?

Ben Pool skrev:
Fk Flink sköt ihjäl en hel del civila 1994, så det kan ju inte vara ett argument för då måste vi förbjuda försvaret också (som iofs håller på att avvecklas så det löser sig nog snart ändå)

Flink var visst sjuk om jag inte minns fel. Sådana kan finnas lite överallt det är sjukdom*verktyg = farlig kombination.

Det är inte lätt att förutspå vem som kommer att bli sjuk men desto lättare att inse vilka verktyg som är farliga i fel händer. Av alla som en gång börjar med kampsporter så finns det alltid några som lär sig det i helt felt syfte. Lite kungen av kungsan stuk s.a.s. Ett fåtal sysslar med det seriöst på hög nivå och så många amatörer därimellan.

Står fast vid min ståndpunkt att en sport vars syfte är att slå motståndaren (gärna) medvetslös tillhör det förgånga och inte hör hemma i ett modernt samhälle.

Boxning går ju faktiskt mer eller mindre ut på KO.
Har själv tränat boxning ett kort tag men slutade efter en hjärnskakning. (Får i viss mån skylla mig själv eftersom jag sparrades bakfull efter ha åkt finlandsfärja och supit i två dagar. :3freak )
En märklig sak som jag upplever är att slag med handskar mot huvudet inte gör alls lika ont som t.ex. en spark mot benet. Slaget blir man mest förvånad och yr av, men lär vara 100ggr farligare.

Det finns ett problem med proffsboxning överlag, det är att boxare som har sporten som sin inkomst inte bara kan lägga av när som helst. Måste ju betala hyra, lån, fru och barn osv.

Eftersom det är sverige så måste allt givetvis vara lagom. Lagom skulle kunna vara att varje boxare har ett begränsat antal matcher som proffs.
I övrig kampsport så skulle lagom kunna vara att endast tillåta markeringar på huvudet, men fullkontakt på resten av kroppen.

För en glad amatör så är det ju själva kampen man vill åt, och det momentet får man även utan hårda slag mot huvudet. Skall iväg och träna karate nu!

Ni som inte vill förbjuda ni är/var emot hjälmtvånget och bältestvånget också. Legalisera knark likaså. Skadar ju bara dem själva.

Jag menar låt folk göra som de vill....

Ja gärna för mig men då skall jag också slippa att bekosta konsekvenserna av sådana handlingar.

ah17 skrev:
Ja gärna för mig men då skall jag också slippa att bekosta konsekvenserna av sådana handlingar.

Problemet med det resonemanget är att det inte är konsekvent. Du vill alltså förbjuda handboll också eller? Rugby? Eller annan valfri sport med hög skadefrekvens.

Halogen skrev:
Problemet med det resonemanget är att det inte är konsekvent. Du vill alltså förbjuda handboll också eller? Rugby? Eller annan valfri sport med hög skadefrekvens.

Nej eftersom det inte är medeltidssporter. Jag slipper dock gärna betala för spektaklet.

ah17 skrev:
Nej eftersom det inte är medeltidssporter. Jag slipper dock gärna betala för spektaklet.

Så det är inte pengarna det handlar om ändå? Vad är då problemet?

Och rugby är väl ändå i allra högsta grad en medeltidssport, eller? :tungan

ah17 skrev:
Om ni frågar mig så tycker jag du verkar vara för att förbjuda allting som kan kosta dig nått öre extra och som inte spelar dig nån roll . Du verkar inte heller veta eller fatta nånting om kampsport så jag vet inte hur stor talan du kan ha i frågan.
ah17 skrev:
Ni som inte vill förbjuda ni är/var emot hjälmtvånget och bältestvånget också. Legalisera knark likaså. Skadar ju bara dem själva.

Jag menar låt folk göra som de vill....

Jo förresten jag tycker inte det ska vara förbjudet att köra utan bälte eller hjälm och så dessutom vill jag legalisera knark.

Last edited:
Halogen skrev:

Ditt resonemang är ju uppåt väggarna galet...
Hur djävla många gånger ska detta ruttna argument ältas här på SH?!
Även om handboll och fotboll och annat ger en hel del idrottskador är samhällsvinsten oerhört mycket större än kostnaden..

Lagidrotter som säg fotboll gör vansinnigt mycket positivt för folkhälsan så ett par korsband och ledband hit och dit är ju en droppe i havet jämnfört med vad vi skulle få för kostnader om alla aktiva skulle passiviseras..

I hockey kan du bli avstängd flera matcher (och i värsta fall civilt åtalad) om du sänker någon med en rak höger... I boxning vinner du...
....du ser ingen skillnad där?

....däremot är jag inte för ett förbud... Jag vill bara att de pissiga jämnförelserna med annan lagidrott ska upphöra.

honkiie skrev:
Om ni frågar mig så tycker jag du verkar vara för att förbjuda allting som kan kosta dig nått öre extra och som inte spelar dig nån roll . Du verkar inte heller veta eller fatta nånting om kampsport så jag vet inte hur stor talan du kan ha i frågan.

Vi lever i en värld av begränsade resurser min vän. Skall vi skicka ambulansen till en medvetslös kickboxare eller en 12-årig flicka som blivit påkörd av ett rattfyllo?

Om jag får välja så är valet enkelt.

Din slogan verkar vara: Allt åt alla, genast!

korvgubbe skrev:
Ditt resonemang är ju uppåt väggarna galet...
Hur djävla många gånger ska detta ruttna argument ältas här på SH?!
Även om handboll och fotboll och annat ger en hel del idrottskador är samhällsvinsten oerhört mycket större än kostnaden..

Lagidrotter som säg fotboll gör vansinnigt mycket positivt för folkhälsan så ett par korsband och ledband hit och dit är ju en droppe i havet jämnfört med vad vi skulle få för kostnader om alla aktiva skulle passiviseras..

I hockey kan du bli avstängd flera matcher (och i värsta fall civilt åtalad) om du sänker någon med en rak höger... I boxning vinner du...
....du ser ingen skillnad där?

....däremot är jag inte för ett förbud... Jag vill bara att de pissiga jämnförelserna med annan lagidrott ska upphöra.

Ursäkta? Det är ju precis det jag säger, att det är dumt att använda skadorna och de tillhörande kostnaderna en sport orsakar som ett argument här, av anledningar redan nämnda.

Du tycker inte att du trasslar in dig själv lite där? Om vi (helt korrekt) struntar i de ekonomiska aspekterna av sporten och istället ser till folkhälsan så vill du fortfarande diskvalificera boxningen som sport. Detta trots att boxning är en av de mest konditionskrävande sporter som finns? Eller vad menar du? Att det är fel på själva sporten?

Ang. boxning och hockey. Självklart ser jag skillnaden. Det som skiljer allra mest är att ett slag i ansiktet är en del av utövandet inom boxning men ett regelbrott inom hockeyn. Om båda boxarna frivilligt tränar boxning och ställer upp på en match, är en höger i ansiktet då på något sätt värre än en hård tackling?

ah17 skrev:

Ingen dum vision egentligen :rolleyes:

ah17 skrev:
Vi lever i en värld av begränsade resurser min vän. Skall vi skicka ambulansen till en medvetslös kickboxare eller en 12-årig flicka som blivit påkörd av ett rattfyllo?

Eller ska vi skicka den till killen som vurpade med sin hoj för att han körde för fort på bulten?

ah17 skrev:

På kampsportsgalor har dom egen personal för sådant ska du se. Den 12-åriga flickan har knappast sjukvårdspersonal som följer efter henne när hon är ute och går. Sen om du ska jämföra så jämför med en 22 årig kille som blivit påkörd och en kickboxare där nånting gått supersnett för så ser jag ingen större skillnad. Jag känner en som sitter i rullstol efter en hockeymatch, en helt vanlig tackling, skulle han varit mer värd än kickboxaren?

Sen så är min slogan att om nånting skadar bara mig så borde staten ge fan i vad jag gör.
P.s jag har inte provat knark, jag kör aldrig hoj utan hjälm och jag kör nästan aldrig utan bälte, de få gångerna jag kört utan bälte så har dock polisen alltid tagit mig :huvet

Halogen skrev:
... så vill du fortfarande diskvalificera boxningen som sport.

Om båda boxarna frivilligt tränar boxning och ställer upp på en match, är en höger i ansiktet då på något sätt värre än en hård tackling?

...Jag är som jag skrev inte för ett förbud mot boxning... Däremot är jag less på att gång på gång se exemplet med lagsporter när skador börjar nämnas då det är en droppe i havet jämnfört med allt det positiva man får ut av det.

Och efter tio år på en hockeyplan utan några skador kan jag nog säga att en tackling inte är jämnförbar med ett slag i plytet... Smällar direkt mot huvudet kommer ovilkorligen skaka om det lilla innehåll som kan tänkas finnas där inne...

Edit1: F.ö. tror jag boxning och andra kampsporter besparar samhället mer kostnader än vad de som skadas av sporterna kostar... Jag, i san blockflöjtsspelaranda, tror ju att dessa sporter trots allt håller väldigt många borta från annat skit... Tillhör de naiva och blåögda som tror att det snarare är färre som spöar folk på gatorna tack vare boxningen än vad det annars hade varit utan den...

Last edited:
korvgubbe skrev:
Tillhör de naiva och blåögda som tror att det snarare är färre som spöar folk på gatorna tack vare boxningen än vad det annars hade varit utan den...
Framförallt kampsporter med olika sorters brottargrepp. Tror jag har besparat samhället många misshandelsfall.

Om det är sporten i sig man vill åt, varför kan man inte köra med skydd och poäng för slagen och träffarna utan att man smackar på varandra på riktigt?

Åter igen. Ska man fäktas med svärd och kortbrallor?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra