Regeringen vill förbjuda kampsporter

korvgubbe skrev:
...Jag är som jag skrev inte för ett förbud mot boxning... Däremot är jag less på att gång på gång se exemplet med lagsporter när skador börjar nämnas då det är en droppe i havet jämnfört med allt det positiva man får ut av det.

Och jag är trött på att boxningen av någon konstig anledning ska bedömas på annorlunda grunder än dessa lagsporter. Skador till trots är jag av den bestämda uppfattningen att boxningen tillför mer än den kostar. Inte minst sett ur ett socialt perspektiv, boxningen har en förmåga att suga upp problematiska kids och göra folk av dem i slutändan.

korvgubbe skrev:
Och efter tio år på en hockeyplan utan några skador kan jag nog säga att en tackling inte är jämnförbar med ett slag i plytet... Smällar direkt mot huvudet kommer ovilkorligen skaka om det lilla innehåll som kan tänkas finnas där inne...

Kul, vilket lag spelade du i?

korvgubbe skrev:
Edit1: F.ö. tror jag boxning och andra kampsporter besparar samhället mer kostnader än vad de som skadas av sporterna kostar... Jag, i san blockflöjtsspelaranda, tror ju att dessa sporter trots allt håller väldigt många borta från annat skit... Tillhör de naiva och blåögda som tror att det snarare är färre som spöar folk på gatorna tack vare boxningen än vad det annars hade varit utan den...

Nähä du, har jag bestämt mig för att det kostar samhället pengar, då kostar det samhället pengar, oavsett vad ni i böglobbyn tycker!

juha01 skrev:
Åter igen. Ska man fäktas med svärd och kortbrallor?

Vill man??
Finns det ett intresse för att göra det??

Det finns ju oneklingen ett intresse för fullkontakt när det gäller boxning och andra kampsporter

Halogen skrev:
Och jag är trött på att boxningen av någon konstig anledning ska bedömas på annorlunda grunder än dessa lagsporter.
Det har i mina ögon mest med politik att göra. Det handlar om signaler och inget annat. Staten vill inte tillåta sporter som i grund och botten handlar om att skada och knocka motståndaren....
....i lagsporterna är ju sådant oftast inget annat än en gosig bieffekt...

Halogen skrev:
Kul, vilket lag spelade du i?

Var bänknötare i Nynäshamns IF innan brädsporterna räddade mig från de fördärvliga lagsporterna!
:tummenupp

Halogen skrev:
...boxningen har en förmåga att suga upp problematiska kids och göra folk av dem i slutändan.

Finns det studier eller statistik på det där? Tycker det låter slitet...

Ben Pool skrev:
Vill man??
Finns det ett intresse för att göra det??

Det finns ju oneklingen ett intresse för fullkontakt när det gäller boxning och andra kampsporter

Introducera det som en gren i nån kampsport så ska vi se!

Jag trodde ALDRIG att det fanns några större grupperingar i samhället som ville ägna sig åt, mer eller mindre, streetfighting, tills för några år sedan när dom började visa "riktig" kampsport på tv, som gick ut på att dunka på varandra.

Tji fick jag...

Markus skrev:
Finns det studier eller statistik på det där? Tycker det låter slitet...

Tror det blir svårt. Vem har sån statistik? Ska vi samköra polisens arrestregister med Svenska Boxningsförbundets medlemslistor? :va

Mitt argument är således följande: Paulo Roberto. :hihi

juha01 skrev:
Om det är sporten i sig man vill åt, varför kan man inte köra med skydd och poäng för slagen och träffarna utan att man smackar på varandra på riktigt?

Åter igen. Ska man fäktas med svärd och kortbrallor?

Varför kan inte racerförarna spela Formel 1 TV-spel istället? Acceptera att det finns folk som inte anser att riskminimering är det primära i livet.....

juha01 skrev:
Om det är sporten i sig man vill åt, varför kan man inte köra med skydd och poäng för slagen och träffarna utan att man smackar på varandra på riktigt?
Varför börjar folk basejumpa när de hoppat fallskärm nog många gånger? Varför börjar folk köra snabbare och snabbare hojar?

Chris Ash skrev:
Varför kan inte racerförarna spela Formel 1 TV-spel istället? Acceptera att det finns folk som inte anser att riskminimering är det primära i livet.....

Jag gillar personligen sporter med adrenalin och spänning (motocross, klättring osv) men skulle aldrig få för mig att medvetet allvarligt skada andra människor i en idrott. Jag kommer nog alltid att tycka att detta är vansinne.

korvgubbe skrev:
Var bänknötare i Nynäshamns IF innan brädsporterna räddade mig från de fördärvliga lagsporterna!
:tummenupp

Hmmm ... bänknötare bland bänknötarna i Nynäshamns IF?
Är det verkligen möjligt ;)

kiko skrev:
Hmmm ... bänknötare bland bänknötarna i Nynäshamns IF?
Är det verkligen möjligt ;)

Så många bänknötare finns det ju inte i NIF:en med tanke på att det är ett ganska stort svinn från det att hockeyskolan startas tills lagen kommer uppåt i åldrarna.. Det gör ju att det är rätt tunt med spelare på slutet så då får ju även saftblandarna snöra på sig skridskorna....

:)

Grejen med boxning för statens del är nog inte ambulanskostnader utan att gamla boxare får hjärnor som broccolis. De 3 tränare som jag har haft som varit över 50 har haft talproblem. Iofs har man färre nedslagningar nuförtiden men de gamla proffs man ser på tv har knappast alla hästar i stallet.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP