Regeringen säger ja till avlyssning.

...

Bodströms fråga är obesvarad för övrigt. Någon annan?

Jobba polisiärt och anklaga folk formellt och presentera anklagelserna för dem tror jag hade varit bra. The american way och så.... ehhh.. vänta nu...

Edit; när vi ändå har en tråd med några av det gamla gardet redan samlade; Uppfattade jag Leijonborgs senaste utspel som att han skulle tillsätta nån sorts grupp människor som skulle avgöra vad 'bra underhållning' var, och se till att det kom mer sådant i media? Det var väl något om det i helgen/förra veckan, men jag missade det.

Last edited:

Edit; när vi ändå har en tråd med några av det gamla gardet redan samlade; Uppfattade jag Leijonborgs senaste utspel som att han skulle tillsätta nån sorts grupp människor som skulle avgöra vad 'bra underhållning' var, och se till att det kom mer sådant i media? Det var väl något om det i helgen/förra veckan, men jag missade det.

Har jag inte hört något om, men det skulle inte förvåna. Det verkar finnas för många fans av gamla kommunist-öst bland de borgerliga.

Uppfattade jag Leijonborgs senaste utspel som att han skulle tillsätta nån sorts grupp människor som skulle avgöra vad 'bra underhållning' var, och se till att det kom mer sådant i media? Det var väl något om det i helgen/förra veckan, men jag missade det.

Leijonborg verkar inte ha alla tulpaner i rabatten. Fri opinionsbildning är en av hörnpelarna i det demokratiska samhället. Men Leijonborg gillar tydligen inte det. Cencur a ´la Sovjetunionen
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,983578,00.html

På samma tema säger Bodström:

- Samtidigt frågar jag kritikerna, hur ska vi göra i stället med personer som misstänks för terrorism? (GP 17/12)

Det är en berättigad fråga, man kan gnälla i all oändlighet men så länge man inte bidrar till lösningen kanske man ska välja höjden på hästen med större omsorg?

Det är en berättigad fråga men den berättigar inte ett dåligt förslag.

Jag anser att avlyssning vid rikets gränser inte ger något verktyg till att övervaka misstänkta individer då FRA inte vem som handhar mål eller källadressen mer än vid en given tidpunkt. Utlämnandet av dessa styrs av LEK vilket kortfattat begränsar myndigheter att begära ut uppgifter från operatörer till mer än vem som hade en viss IP adress vid ett visst klockslag. Att lämna dessa uppgifter till tillexempel polisen är i praktiken frivilligt då det inte finns krav på loggning eller tillförlitlig loggning, så funkar det i Sverige. Detta lämnar riksgränsövervakningen till att hitta mönster i trafik och transaktioner inkluderande meddelande, telefonsamtal med mera vilket är olagligt och grundlagsskyddat (med visst undantag) nationellt.

Jag anser även att de terrorister som inte kan kryptera sin trafik till Sverige inte har den kunskap och förmåga som krävs för att vara en risk för "rikets säkerhet" som detta handlar om. Detta är ett förslag utan udd som ger väldigt lite vinning. Skall man se till den kapacitet som Sverige har till omvärlden ser man vilka enorma resurser detta kommer kräva, pengar som jag anser skulle kunna användas bättre.

Sen finns ju givetvis hela den moraliska diskussionen.

Last edited:
Jobba polisiärt och anklaga folk formellt och presentera anklagelserna för dem tror jag hade varit bra. The american way och så.... ehhh.. vänta nu...

Leijonborg är ju en jävla fjant, nästan i klass med sin partikollega kommunisten (!) Birgitta Olsson, men det han sade i sitt utspel var väl att privata alternativ skulle konkurrera med SR bl.a. och Ekot (som jag gissar ägs av SR?) om statliga pengar, det är ju det man gjort med TV4 så det känns inte så revolutionerande, även de har ju krav på sig, bl.a. andel "samhällsprogram" (:lol).
Helt förkastligt så klart, lägg ner all public service och sänk skatterna (för de rika) istället. :yoparty

Var det inte du som gnällde om påstådda hot? Om du inte oroar dig för klimatförändringar så oroar du väl dig inte för terrorister heller?

Terrorism förekommer inte, men jorden går under när som helst. Du har rätt. :rofl

Last edited:
Jag tycker man ska avlyssna alla och anställa massa folk som skriver ut alla samtal och sparar utskrifterna i ett bergrum som skyddas av skitmånga vakter. Snacka om arbetstillfällen.

Uj uj... Har en kompis som jobbat på FRA, när jag frågade honom om detta inte bara är ett sätt att legitimera det som redan sker. Tex med tanke på att det är ganska svårt att avlyssna satellit/radiotrafik etc utan att faktiskt titta på det man lyssnar av för att avgöra om det är utrikes eller inrikes trafik...

Han skrattade i 5 minuter, sen sa han "ingen kommentar..."
Ta det som ni vill...
/Danne

klart att de vill ha mer, de är ju inte de som betalar, "åh -de är så farliga vi måste lyssna", om inte kan man ju bli lite knäpp i pallet när man ska lyssna på andra, klart får man betalt för att surfa på SH så är det en annan femma:)

bredbandskunderna får betala kostnaderna

Avlyssning dyrt för operatörerna

75 miljoner kronor. Det blir notan för operatörerna om regeringens förslag om nya signalspaningsregler går igenom.

Förslaget granskas nu av lagrådet och en slutgiltig proposition är planerad att lämnas till riksdagen den 8 mars.

http://computersweden.idg.se/2.139/1.93790

bredbandskunderna får betala kostnaderna

Avlyssning dyrt för operatörerna

75 miljoner kronor. Det blir notan för operatörerna om regeringens förslag om nya signalspaningsregler går igenom.

Förslaget granskas nu av lagrådet och en slutgiltig proposition är planerad att lämnas till riksdagen den 8 mars.

http://computersweden.idg.se/2.139/1.93790

Forummedlem kan inte skriva egna inlägg

Andra medlemmar irriterade

Inte ett enda. Så många inlägg har medlemmen producerat själv.

Andra medlemmar opponerar sig nu mot den ej skrivkunnige medlemmen genom namninsamling

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2740631&postcount=33

Citat ur länk:
"Förslaget som helhet har väckt hård kritik, bland annat från justitiedepartementet, säkerhetspolisen och registernämnden, som säger att den personliga integriteten kränks. Detta har avvisats av regeringen."

:D
Detta är ju riktigt kul!

Haha, när det väl har lagstiftats så klarar FRA inte av att följa lagen :lol :näsblod

Enligt den nya FRA-lagen ska en domstolsliknande nämnd pröva vilken signalspaning som är tillåten. Men Ingvar Åkesson som är chef på Försvarets radioanstalt (FRA) säger till Ekot i Sveriges Radio att han tror att en prövning ska kunna göras först i efterhand när det är bråttom.

Andra tar beskedet som ett tecken på att det är fritt fram för medborgare att göra samma slags tolkning av lagar och regler.

– Underbart! Då kan jag öppna baren igen. Tillstånd? Det kan jag väl söka i efterhand, FRA får ju göra så trots att de vill bryta mot FNs konvention om mänskliga rättigheter, då kan väl lite spritförsäljning inte vara så farligt? skriver signaturen avajadi ironiskt.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2014751.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2015523.svd

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...