Regbesiktning av hoj med brittiska papper

Diztinct

Easy rider
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Honda XR400R -98, Yamaha XZ 550 -82
Tjena!

Jag är spekulant på en Honda XR 400 98'a. Säljaren trodde att hojen var LV-reggad, men det visade sig nu att den bara är förregistrerad, dvs den har svenska plåtar och så.

Tydligen har säljaren också papper på hojen ifrån England, därifrån den tycks vara importerad (konstigt nog står det "importerad, nej" på fordonsuppgiftssidan på VV.se).

Tydligen kostar det typ 1000 kr att registreringsbesiktiga en hoj som är förregistrerad och det verkar som om jag kan komma överens med säljaren om att skala av lite på priset för att kompensera för detta. Givetvis måste jag också verifiera att papprena är original och att motor- och chassinummer stämmer för denna hoj. Den har förstås blinkers, instrument och allt annat som ska krävas (vad jag vet. Det är ju en hoj ämnad för att kunna framföras på landsväg).

Vad jag undrar är:
- Om den är förregistrerad, betyder det att allt vad tullavgifter och liknande redan är betalt och fixat, dvs inget jag behöver oroa mig för? Inga andra "dolda" avgifter?
- Om papprena finns och är "rätt", ska det bara vara att regbesiktiga då, eller kan det vara något knas med typ ljudnivåer eller liknande? Jag förmodar att det är exakt samma ljuddämpare och grejer på en brittisk XR 400.
- Finns det något annat att tänka på som ni kan upplysa mig om? Låter det vettigt att gå vidare med det här? Hojen verkar förstås fin och har inte gått långt, etc.

Tacksam för svar! Vill kunna ta ett beslut så snart som möjligt.

Hmm...din säljare har alltså köpt en hoj med engelska papper och svenska plåtar som han TRODDE var vägreggad men i själva verket bara var förreggad? Jag skulle spontant luska lite mer i hojens historik innan du slår till. Varför har han inte reggat den? När förreggades den? Av vem köpte din säljare hojen?

Har importerat några hojar privat från Tyskland och det är samma regler som för UK. Du behöver ett giltigt regbevis från ursprungslandet med dig till regbesiktningen, utan ett sånt är du rökt. Bullerprov görs inte på europeriska hojar och tull slipper vi ju inom den europeiska tullunionen dit även UK hör så några såna överraskningar lär du inte åka på?

Hojen måste dessutom vara "serieproducerad och i standardutförande", vilket ju kan tolkas på olika sätt beroende på vem man pratar med på SBP....:rolleyes:

Last edited:
Tack för svaret!

Ja, jag vet. Det låter suspekt. Säljaren ger ett väldigt "sävligt" intryck och verkar inte ha mycket koll alls. Han påstår att han förstått det som att den är LV-reggad och att den bara behövde besiktigas varpå man visar upp "det där pappret". Varför han inte försökt besiktiga den vettefan. Har inte ens orkat fråga om någon "ursäkt" för det.

Samtidigt tänker jag såhär, att om pappren finns och är i sin ordning så vad kan då hända? Att den är förreggad betyder väl ändå att den passerat igenom vissa "hinder", så att säga. Vad skulle kunna vara fel?

Det är ju en helt vanlig serietillverkad XR 400 (vad jag vet) som verkar vara helt i originalutförande.

Gah. Blir galen på det här. Har redan lagt handpenning också eftersom jag trodde att den var LV-reggad. Var när jag fick regnumret och kollade upp det som jag förstod att nåt var fel. Nu vet jag inte om jag ska dra mig ur köpet, vilket känns tråkigt för jag är sugen på själva hojen, eller om jag ska gå vidare. Jag vet som sagt själv inte vad som skulle kunna vara problemet med att regbesiktiga den. Att den är modifierad på något sätt så att den inte kan godkännas? Jag kan i alla fall inte se några tecken på det...

Last edited:
Jag kan ju tillägga att jag har fått hemfaxat mer information om hojen och på den vägen kontaktat den tidigare ägaren. Dock fick jag bara tag på hans fru, då killen själv är bortrest till på fredag. Hon var i alla fall mycket trevlig och tillmötesgående. Ska bli intressant att förhoppningsvis höra ifrån honom lite mer om fordonets bakgrund. Den nuvarande ägaren verkar som sagt inte veta nåt.

Hon frågade i alla fall om det var jag som skulle köpa MC och att någon ringt om det igår, vilket då måste vara nuvarande ägaren när han kollade upp det här med förregistreringen. Det tolkar jag som att han faktiskt - otroligt nog, inte visste och verkligen har ringt och hört sig för, som han sa.

Tidigare ägaren är min ledtråd just nu. I övrigt vet jag inte riktigt vad mer jag kan få reda på, så vi får se vad det ger. Jobbigt att vänta till fredag em, bara. Jaja...

Jag hoppas att det finns naturliga förklaringar, men man kan ju undra varför ingen av två ägare på rad regbesiktigat det om det nu är så enkelt och billigt. Jag vill ju att det ska vara ok så jag kan köpa den och vara nöjd... Darn...

Brittiska instrument?

Är det förresten någon som vet vad som gäller för Brittiska instrument, alltså hastighetsmätare med MPH - Går det att besiktiga med sådan i Sverige, eller måste man ha KPH-instrument?

Isåfall, måste jag försöka få tag på utbytesinstrument eller kan man byta "tavlan" bakom?

Är det förresten någon som vet vad som gäller för Brittiska instrument, alltså hastighetsmätare med MPH - Går det att besiktiga med sådan i Sverige, eller måste man ha KPH-instrument?

Isåfall, måste jag försöka få tag på utbytesinstrument eller kan man byta "tavlan" bakom?

kanske ljuset är för v-trafik oså

Hmm, jag ska precis reg besiktiga en förreggad Honda CB400 -95, den kommer från 3:e land, Japan i detta fall.

Jag behövde EJ några regpapper från Japan då hojen ju är förreggad....

Verkar mycket rörigt detta....ska bli intressant & se om den går igenom, har inga intyg på buller heller för den delen! :tungan

varför inte ringa bes o fråga vad som gäller.
har dom regnummret i registret så lär dom veta vad som ska göras :tummenupp

Jaha, konstigt. Vad gäller "min" hoj så har Vägverket originalet av papprena i sitt arkiv, efter förregistreringen, och "mina" papper har VV's stämpel. Men de ska man behöva ha med sig vid besiktningen.

Buller och så behövs väl bara om hojen inte är serietillverkad eller om den är modifierad, typ.

Jo, jag borde väl ringa Besiktningen. Men jag tänkte att jag skulle bespara mig krånglet genom att nyttja den outtömliga kunskapskällan Sporthoj ;)

Ja, du måste ha en km/h-skala men oftast finns det både och. I annat fall är det "tavelbyte" som gäller vilket kan vara jävligt pilligt beroende på hoj. Vissa instrument är förseglade och kan bara fås upp med specialverktyg för att inte rämna totalt. Och själva instrumentet kan vara riktigt dyrt.

Vad gäller halvljus så kan du behöva pilla lite där för att det ska funka för högertrafik. Det kan vara plättlätt eller lite mer knepigt beroende på modell.

Buller och så behövs väl bara om hojen inte är serietillverkad eller om den är modifierad, typ.

Buller gäller bara för hojar importerade utanför ett EU-land, tex USA

Ej serietillverkade hojar eller kraftigt modifierade (tex streetfighters) är i stort sett omöjliga att regga i Sverige.

Last edited:
Tack för snabblektionen, Fazerfun! Riktigt bra :)

Det kan tänkas att det eventuellt är instrumenten (och kanske halvljuset då) som satt "käppar i hjulen" för nuvarande ägaren. Förhoppnigsvis är det inget stort problem att ordna.

Jag har i alla fall gått vidare med affären, så nu är det bara att hålla tummarna. Kommer förhoppningsvis hämta hojen nu under helgen.

Jag har förresten fått reda på att det är en firma som importerat den och förreggat den. Min teori är att de fixat det och överlåtit regbesiktningen till köparen, för vilket de förstås skickar med pappret. Första ägaren har haft den i typ Umeå, så jag tänker att denne kanske skippat LV-regning och kört den ändå. Vi snackar ju Umeå ;)

Man tycker ju att en firma inte _borde_ importera och förregga en hoj som är "omöjlig" att LV-regga...

Jag kan ju tillägga att jag har fått hemfaxat mer information om hojen och på den vägen kontaktat den tidigare ägaren. Dock fick jag bara tag på hans fru, då killen själv är bortrest till på fredag. Hon var i alla fall mycket trevlig och tillmötesgående. Ska bli intressant att förhoppningsvis höra ifrån honom lite mer om fordonets bakgrund. Den nuvarande ägaren verkar som sagt inte veta nåt.

Hon frågade i alla fall om det var jag som skulle köpa MC och att någon ringt om det igår, vilket då måste vara nuvarande ägaren när han kollade upp det här med förregistreringen. Det tolkar jag som att han faktiskt - otroligt nog, inte visste och verkligen har ringt och hört sig för, som han sa.

Tidigare ägaren är min ledtråd just nu. I övrigt vet jag inte riktigt vad mer jag kan få reda på, så vi får se vad det ger. Jobbigt att vänta till fredag em, bara. Jaja...

Jag hoppas att det finns naturliga förklaringar, men man kan ju undra varför ingen av två ägare på rad regbesiktigat det om det nu är så enkelt och billigt. Jag vill ju att det ska vara ok så jag kan köpa den och vara nöjd... Darn...

Hmm..det verkar som du varit lite het på gröten här...lägga handpenning på en importhoj utan att veta om den går att regga...:ajjabajja :mattias

Å andra sidan kan det ju finns tusen och en förklaringar varför...ägarna kanske har bott i skogen och/eller kört väldigt lite och därför bara struntat i det.

Jag tycker som sagt att du inte ska nöja dig med halvmesyrer till svar. Är det så att hojen av någon anledning inte går att regga, ja då häver du köpet och letar vidare.

Och kolla med bilprovningen vad som gäller för just din hoj.

Tack för snabblektionen, Fazerfun! Riktigt bra :)

Det kan tänkas att det eventuellt är instrumenten (och kanske halvljuset då) som satt "käppar i hjulen" för nuvarande ägaren. Förhoppnigsvis är det inget stort problem att ordna.

Jag har i alla fall gått vidare med affären, så nu är det bara att hålla tummarna. Kommer förhoppningsvis hämta hojen nu under helgen.

Jag har förresten fått reda på att det är en firma som importerat den och förreggat den. Min teori är att de fixat det och överlåtit regbesiktningen till köparen, för vilket de förstås skickar med pappret. Första ägaren har haft den i typ Umeå, så jag tänker att denne kanske skippat LV-regning och kört den ändå. Vi snackar ju Umeå ;)

Man tycker ju att en firma inte _borde_ importera och förregga en hoj som är "omöjlig" att LV-regga...

Så kan det naturligtvis vara...lite knepigt att två ägare varit lika lata men folk är ju olika som bekant...även i Umeå :D

Ja det låter märkligt såvida man inte har koll eller skiter i vilket. Kundunderlaget borde ju vara något mer begränsat för en hoj som inte går att köra på gatan.

Hoppas att det löser sig. Och lägg upp en bild på pärlan när du fått hem den :tummenupp

Last edited:
Alltså, jag la ju handpenning för att säljaren påstod att den var LV-reggad.

Sedan visade det sig att den bara var förreggad. Jag fick kalla fötter som fan, men har efter efterforskningar kommit fram till att det väl ändå ska gå att lösa, och jag fick priset kompenserat pga hans miss.

Ja, det är en risk. Jag har varit i kontakt med Vägverket och de säger att det inte ska vara några problem. Men jag har svårt att tro att det kunde finnas några andra hinder än instrument och ljus. Men jag får kontakta besiktningen. Frågan är bara hur hjälpsamma de är... Jaja, den som lever får se.

Värt att tillägga är att jag fick min förra motorcykel stulen (inte XZ'an listad till vänster) och att jag behöver köpa ett objekt för att få ut ersättningen ifrån FB. Det krånglar till det hela och jag vill hitta något nu i höst, förhoppningsvis till höstpris.

Så ja, lite "het på gröten" är jag väl. Men jag försöker så klart att hitta något så vettigt som möjligt. Har grubblat som fan på det här.

Last edited:
Dags att återuppliva den här gamla tråden... :)

Jag har fixat med min XR en del, servat och rustat upp. Det börjar närma sig regbesiktning och allt bör vara fine and dandy. Jag har pappren med Vägverket-stämpel, framlyset är assymetriskt, instrumenten funkar och är kmh. Orginal avgassystem. Den är förregistrerad med svensk regplåt.

Jag undrar bara lite över märkning på blinkers och andra ljus. Det står E3 på allting på XR'en, medan jag har E4 på andra hojar. Spelar det någon roll?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra