Tjena!
Jag är spekulant på en Honda XR 400 98'a. Säljaren trodde att hojen var LV-reggad, men det visade sig nu att den bara är förregistrerad, dvs den har svenska plåtar och så.
Tydligen har säljaren också papper på hojen ifrån England, därifrån den tycks vara importerad (konstigt nog står det "importerad, nej" på fordonsuppgiftssidan på VV.se).
Tydligen kostar det typ 1000 kr att registreringsbesiktiga en hoj som är förregistrerad och det verkar som om jag kan komma överens med säljaren om att skala av lite på priset för att kompensera för detta. Givetvis måste jag också verifiera att papprena är original och att motor- och chassinummer stämmer för denna hoj. Den har förstås blinkers, instrument och allt annat som ska krävas (vad jag vet. Det är ju en hoj ämnad för att kunna framföras på landsväg).
Vad jag undrar är:
- Om den är förregistrerad, betyder det att allt vad tullavgifter och liknande redan är betalt och fixat, dvs inget jag behöver oroa mig för? Inga andra "dolda" avgifter?
- Om papprena finns och är "rätt", ska det bara vara att regbesiktiga då, eller kan det vara något knas med typ ljudnivåer eller liknande? Jag förmodar att det är exakt samma ljuddämpare och grejer på en brittisk XR 400.
- Finns det något annat att tänka på som ni kan upplysa mig om? Låter det vettigt att gå vidare med det här? Hojen verkar förstås fin och har inte gått långt, etc.
Tacksam för svar! Vill kunna ta ett beslut så snart som möjligt.
Jag är spekulant på en Honda XR 400 98'a. Säljaren trodde att hojen var LV-reggad, men det visade sig nu att den bara är förregistrerad, dvs den har svenska plåtar och så.
Tydligen har säljaren också papper på hojen ifrån England, därifrån den tycks vara importerad (konstigt nog står det "importerad, nej" på fordonsuppgiftssidan på VV.se).
Tydligen kostar det typ 1000 kr att registreringsbesiktiga en hoj som är förregistrerad och det verkar som om jag kan komma överens med säljaren om att skala av lite på priset för att kompensera för detta. Givetvis måste jag också verifiera att papprena är original och att motor- och chassinummer stämmer för denna hoj. Den har förstås blinkers, instrument och allt annat som ska krävas (vad jag vet. Det är ju en hoj ämnad för att kunna framföras på landsväg).
Vad jag undrar är:
- Om den är förregistrerad, betyder det att allt vad tullavgifter och liknande redan är betalt och fixat, dvs inget jag behöver oroa mig för? Inga andra "dolda" avgifter?
- Om papprena finns och är "rätt", ska det bara vara att regbesiktiga då, eller kan det vara något knas med typ ljudnivåer eller liknande? Jag förmodar att det är exakt samma ljuddämpare och grejer på en brittisk XR 400.
- Finns det något annat att tänka på som ni kan upplysa mig om? Låter det vettigt att gå vidare med det här? Hojen verkar förstås fin och har inte gått långt, etc.
Tacksam för svar! Vill kunna ta ett beslut så snart som möjligt.