Regbesiktning: Årsmodelsdilemmat!

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Snart hämtar jag min älskling från Tyskland, men kom att tänka på en sak... Jag har hört att det kan klydda om inte ramnummret finns i svensk bilprovnings databas, då dom inte kan fastställa årsmodellen på hojjen då!
Saxat från en importguide...
"Kolla ramnummer och ägarens namn mot Fahrzeugbrief, den nogranne slår också en signal till Polizei och kollar att den inte är stulen ( har aldrig gjort det... ), och även en signal till Svensk Bilprovnings tekniska upplysning, 0771-600 800, för en koll av ramnumret. Det är nämligen så att om inte hojens ramnummer finns i Bilprovningens databas så kan de inte bestämma årsmodellen ( Tyska EZ, Erztzulassung, är första registreringsdatum i Tyskland, INTE samma som årsmodell i Sverige då vi går efter tillverkningsdatum. Kan ge spännande överraskningar! Jag köpte en Cheva Blazer som var en 94:a i Tyskland, väl hemma blev det en 92:a... ), och du får inte registreringsbesikta den. I det fallet har tidigare krävts ett intyg från svensk generalagent eller tysk importör ( duger INTE med säljaren! ). Bland de svenska generalagenterna så vägrar t. ex. Suzuki och Ducati att skriva intyg, Yamaha gör det men tar 4000:-, o.s.v."

Yamahan jag plockar in är en 93a enligt påställnigsdatum och försäljare; Finns så gamla hojar med i databasen? OM jag skulle ha sån osis att den inte är med i sbp's dataregister; Hur kan man då lösa det UTAN att behöva punga upp med otroliga sviniga 4000.- till Yamaha?
Börjar oroa mig lite... Ska maila säljaren efter ramnummer och kolla upp imorrn.

Last edited:
Har hojmodellen sålts i Sverige bör den finnas i registret. :)

EBS skrev:
Har hojmodellen sålts i Sverige bör den finnas i registret. :)

Säkert? Modellen har ju sålts i sverige (FZR 600 '93)... Eller det TROR jag iaf! :o
Glömde skriva; jag importerar den från tyskland, så just DEN jag tar in har ju aldrig satt sina däck i sverige...

BigKay skrev:
Säkert? Modellen har ju sålts i sverige (FZR 600 '93)... Eller det TROR jag iaf! :o
Glömde skriva; jag importerar den från tyskland, så just DEN jag tar in har ju aldrig satt sina däck i sverige...

don kan bestämma års modell med hjälp av instruktionsbok o service bok osså

Om inte den årsmodellen importerarts, så finns den inte med i registret.
Har d problemet med min trx. Den e -95, men det står -96 i pappret. Hos yamaha kunde de inte kolla heller.

TRX-joCCe skrev:
Om inte den årsmodellen importerarts, så finns den inte med i registret.
Har d problemet med min trx. Den e -95, men det står -96 i pappret. Hos yamaha kunde de inte kolla heller.

-Vem kunde fixa det då?
Jag får inte med ngn verkstadshandbok till hojen. Finns det nåt nummer man kan ringa och kolla upp nummret själv? Fått ett, men det funkar inte verkar det som. (0771 600 800 tutar upptaget konstigt...)

NÅN måste fan ha importerat en fzr 93a..

Last edited:
Silwer skrev:
men ring å fråga bilprovningen, ta reda på ditt ramnummer först o kolla.
Det är just inte svårt och så slipper du gissningar.

-Deras växel är överbelastad.
Har inte tålamod att vänta... :3freak

Silwer skrev:
jo men, alltså, oavsett hur det är har du ju köpt den där hojen.
Och det var väl ett tag till innan du skulle släpa hem den?
Japp hojen är köpt så det är inte så mkt att göra... Sen är det 4 veckor tills vi åker ner och plockar den. Men jag vill ju ändå få lite klarhet. Får väl vänta tills när växeln fungerar på SBP igen! Tack för hjälpen alla iaf!

Glömde säga

bilbisiktningen godtager vilka papper som hels har jag för mig

så länge dom styrker att hojen du kommer med e samma som på pappret o att där står nått som styrker vilken årmodell den är

bara för att man skall slippa o ringa yamaha, honda mm o lösa intyg för gud vet hur många kronor

har för mig att det var på vägvärkets hemsida eller på bilprovingens sida jag läste om det

där jag köpte min hoj hade dom en fzr 600 -93 som var importerad från tyskland o han hade inte några probbz med o regga den i sverige

En nyhet som kan vara väldigt intressant är att efter ett utslag i EU-kommisionen i December 2002 tillåts Bilprovningen att själva fastställa årsmodell på motorcyklar på annat sätt än genom årsmodellsintyg, t ex genom tillverkarnas manualer, instruktionsböcker och liknande. Detta gäller såväl gamla som nya fordon. Ingen ska behöva begära intyg från en tillverkare för dyra pengar eftersom Bilprovningen själva ska kunna fastställa årsmodell. De gånger jag hart registreringsbesiktat efter denna regeländring har besiktningsmannen undantagslöst gått på den tyska registreringen, alltså väldigt mycket enklare - men jag är inte säker på att man kan lita på att det alltid är så.

www.allroadmc.com/import.htm

Säkerligen har vi uppgifter på hojjen du tänker köpa. Det kan vara så att våra uppgifter och ditt ramnummer inte stämmer helt överens. Då uppskattar vi årsmodellen. Oftast till nyare!

Säkerligen har vi uppgifter på hojjen du tänker köpa. Det kan vara så att våra uppgifter och ditt ramnummer inte stämmer helt överens. Då uppskattar vi årsmodellen. Oftast till nyare!

Tack för dessa relativt betryggande svaren!!! :banana :banana :banana
Skall ringa och 100%-igt försäkra mig om det imorrn me :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla