Snart hämtar jag min älskling från Tyskland, men kom att tänka på en sak... Jag har hört att det kan klydda om inte ramnummret finns i svensk bilprovnings databas, då dom inte kan fastställa årsmodellen på hojjen då!
Saxat från en importguide...
"Kolla ramnummer och ägarens namn mot Fahrzeugbrief, den nogranne slår också en signal till Polizei och kollar att den inte är stulen ( har aldrig gjort det... ), och även en signal till Svensk Bilprovnings tekniska upplysning, 0771-600 800, för en koll av ramnumret. Det är nämligen så att om inte hojens ramnummer finns i Bilprovningens databas så kan de inte bestämma årsmodellen ( Tyska EZ, Erztzulassung, är första registreringsdatum i Tyskland, INTE samma som årsmodell i Sverige då vi går efter tillverkningsdatum. Kan ge spännande överraskningar! Jag köpte en Cheva Blazer som var en 94:a i Tyskland, väl hemma blev det en 92:a... ), och du får inte registreringsbesikta den. I det fallet har tidigare krävts ett intyg från svensk generalagent eller tysk importör ( duger INTE med säljaren! ). Bland de svenska generalagenterna så vägrar t. ex. Suzuki och Ducati att skriva intyg, Yamaha gör det men tar 4000:-, o.s.v."
Yamahan jag plockar in är en 93a enligt påställnigsdatum och försäljare; Finns så gamla hojar med i databasen? OM jag skulle ha sån osis att den inte är med i sbp's dataregister; Hur kan man då lösa det UTAN att behöva punga upp med otroliga sviniga 4000.- till Yamaha?
Börjar oroa mig lite... Ska maila säljaren efter ramnummer och kolla upp imorrn.
Saxat från en importguide...
"Kolla ramnummer och ägarens namn mot Fahrzeugbrief, den nogranne slår också en signal till Polizei och kollar att den inte är stulen ( har aldrig gjort det... ), och även en signal till Svensk Bilprovnings tekniska upplysning, 0771-600 800, för en koll av ramnumret. Det är nämligen så att om inte hojens ramnummer finns i Bilprovningens databas så kan de inte bestämma årsmodellen ( Tyska EZ, Erztzulassung, är första registreringsdatum i Tyskland, INTE samma som årsmodell i Sverige då vi går efter tillverkningsdatum. Kan ge spännande överraskningar! Jag köpte en Cheva Blazer som var en 94:a i Tyskland, väl hemma blev det en 92:a... ), och du får inte registreringsbesikta den. I det fallet har tidigare krävts ett intyg från svensk generalagent eller tysk importör ( duger INTE med säljaren! ). Bland de svenska generalagenterna så vägrar t. ex. Suzuki och Ducati att skriva intyg, Yamaha gör det men tar 4000:-, o.s.v."
Yamahan jag plockar in är en 93a enligt påställnigsdatum och försäljare; Finns så gamla hojar med i databasen? OM jag skulle ha sån osis att den inte är med i sbp's dataregister; Hur kan man då lösa det UTAN att behöva punga upp med otroliga sviniga 4000.- till Yamaha?
Börjar oroa mig lite... Ska maila säljaren efter ramnummer och kolla upp imorrn.
Last edited: