Regbesiktiga med originaleffekt

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har varit sugen på en Hond XR650R ett tag nu. Har börjat kolla upp ett par exemplar och ser att alla är reggade på 14kW effekt. Finns dessa över huvud taget reggade på originaleffekt? Och om ej så, är det ens möjligt (och värt besväret) att regbesiktiga med korrekt effekt?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har varit sugen på en Hond XR650R ett tag nu. Har börjat kolla upp ett par exemplar och ser att alla är reggade på 14kW effekt. Finns dessa över huvud taget reggade på originaleffekt? Och om ej så, är det ens möjligt (och värt besväret) att regbesiktiga med korrekt effekt?


Nej
Nja
Tja


Beroende på årsmodell, så var det Honda själva som tog in dem med 14 kw som angiven effekt.


Det lär finnas en notering hos Transportstyrelsen om originaleffekt 38kw på modellen.


Den här killen hade reggat om direCkt!

images.jpeg


...but what's the use?

Vid din ålder lär du inte få betala högre premie ändå.
De som oroat sig tillräckligt mycket om detta hittills så att dom tagit kontakt med sitt försäkringsbolag har fått svar i stil med 'Vi vet. Det är inget vi ägnar tid och kraft åt'.

Jag undrar om det ens går att regbesiktiga om dessa till full effekt.
Anledningen till att Honda gjorde som dom gjorde var för att krypa ner under dåtidens bullerkrav.

Vid det varvtal hojen utvecklar 14 kw ligger den fortfarande under bullergränsen - alltså spikade Honda de talen för hojen.

Det ligger möjligen framtida problem i det sättet att möta lagstiftning, men grisarna har ju rullat igenom besiktningar i 20 år nu såatte...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har ev. en hoj aktuell via kompis kompis. Dvs. ligger inte ute på Blocket. 2004a. Ägaren har haft den länge, och berättade att han tidigt fick problem vid besiktning, och blev tvungen att sätta strypning på hojen efter det vid varje besiktning, som han sen tar bort.

Min fundering är lite vilka problem som kan uppstå med försäkringsbolaget om man skulle smälla rejält. Och då tänker jag inte direkt på hojen, utan mer på allt annat ekonomiskt gällande vård, livränta (om det skulle går riktigt illa) osv...

Man är väl för gammal och förnuftig, antar jag. Kanske bara att köpa, köra och vara glad...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tala med ditt försäkringsbolag - och se till att få en skriftlig bekräftelse på det ni talat om.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Men är det ens perifert tänkbart att försäkringsbolaget skulle ta din duktigt smällda hoj från 2004 och gräva så djupt att de hittar och verifierar att den inte har 14kW?
Finns ens den kompetensen för att göra det hos bolagen?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Men är det ens perifert tänkbart att försäkringsbolaget skulle ta din duktigt smällda hoj från 2004 och gräva så djupt att de hittar och verifierar att den inte har 14kW?
Finns ens den kompetensen för att göra det hos bolagen?
Ingen aning :). Men kan dom spara några spänn finns ju alltid möjligheten. Och alla lär väl ha koll på att dessa hojar inte körs på 14kW...
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ingen aning :). Men kan dom spara några spänn finns ju alltid möjligheten. Och alla lär väl ha koll på att dessa hojar inte körs på 14kW...

Ärligt talat tror jag inte valfri tjänsteman på valfritt försäkringsbolag har koll på vad kW innebär öht.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag väntar fortfarande (men bara sedan några dagar) på svar från försäkringsbolaget angående hur två EXAKT likadana tvåhjulingar kan ha olika försäkringspremier.
Efter att ha blivit rundkopplad mellan olika avdelningar så påpekades det att den ena var ju påställd första gången 2010, den andra 2008.
Jaha...men, det är samma modell, fordonsår, modellår, färg, typdatum...så..om det blir ett föräkringsärende, är det då så att den värderas högre för att den är tagen i trafik senare?
Blir spännande att följa upp svaret :va
Inte mycket pengar, men det skiljer 15% om man räknar så.
Lite OT, men försäkringsrelaterat.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag väntar fortfarande (men bara sedan några dagar) på svar från försäkringsbolaget angående hur två EXAKT likadana tvåhjulingar kan ha olika försäkringspremier.
Efter att ha blivit rundkopplad mellan olika avdelningar så påpekades det att den ena var ju påställd första gången 2010, den andra 2008.
Jaha...men, det är samma modell, fordonsår, modellår, färg, typdatum...så..om det blir ett föräkringsärende, är det då så att den värderas högre för att den är tagen i trafik senare?
Blir spännande att följa upp svaret :va
Inte mycket pengar, men det skiljer 15% om man räknar så.
Lite OT, men försäkringsrelaterat.
Båda hojarna ägs av samma individ?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Men är det ens perifert tänkbart att försäkringsbolaget skulle ta din duktigt smällda hoj från 2004 och gräva så djupt att de hittar och verifierar att den inte har 14kW?
Finns ens den kompetensen för att göra det hos bolagen?
Om skaderegleraren anar oråd och är lite slipad så har de antingen egna folk, eller så köps tjänsten in. Jag konsultar ofta på uppdrag av försäkringsbolag för att utreda orsaker eller fel.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vet inte om det är intressant för dig, speciellt inte med tanke på vad du skrivit? men råkade se detta igår.

 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vet inte om det är intressant för dig men råkade se detta igår:
Kanske bara jag som är lite väl cynisk. En fyrventilad 650 som "trimmats" från 30 till 45 hästar låter väldigt avancerat, typ, kanske, eventuellt, möjligen. Nä. Att jämföra med strypbricka monterad och restriktiv ljuddämpare för att klara myndigheternas bullerkrav. Jag sporthojs-gissar man skulle fått mer användbart vrid med orört insug, orörd kamaxel och orörda ventiler, dvs bara ostrypt, jettad och bullrig.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kanske bara jag som är lite väl cynisk. En fyrventilad 650 som "trimmats" från 30 till 45 hästar låter väldigt avancerat, typ, kanske, eventuellt, möjligen. Nä. Att jämföra med strypbricka monterad och restriktiv ljuddämpare för att klara myndigheternas bullerkrav. Jag sporthojs-gissar man skulle fått mer användbart vrid med orört insug, orörd kamaxel och orörda ventiler, dvs bara ostrypt, jettad och bullrig.
Han fick inte alls lika bra resultat på en tidigare XR650. Jag är inte alls insatt i trimning men intressant kommentar. Vet bara att jag inte hade rört en hoj i så fint skick.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ingen aning :). Men kan dom spara några spänn finns ju alltid möjligheten. Och alla lär väl ha koll på att dessa hojar inte körs på 14kW...
Besiktningen skiter i sånt om du inte stöter på nån paragrafryttare med en dålig dag -då åker du och besiktar om på något annat besiktningsställe
Besiktar xren sen -07 med acras välljudande helsystem och har aldrig haft några synpunkter på vare sig ljud eller effekt .
Finns många storenduros a’la ktm husaberg o Husqvarna reggade med löjligt låg effekt
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
När jag körde fulleffekt XR650 runt 2003-2006 så var den reggad med 14 kw men försäkringsbolaget
försäkrade den enligt fulleffekt.Var ju billigt ändå så man brydde sig inte.Besiktningen hade inte heller några invändningar.
Har en Yamma XT660R idag som är reggad som 25kw men går som fulleffekt hos försäkringsbolaget.
Besiktningen har inte haft några invändningar trots avsaknad av strypning(och bullrigt avgas)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Besiktningen bekymrar mig inte. Potentiella problem med FB, däremot, gör det. Ska slå Svedea en signal och snacka med dom
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men är det ens perifert tänkbart att försäkringsbolaget skulle ta din duktigt smällda hoj från 2004 och gräva så djupt att de hittar och verifierar att den inte har 14kW?
Finns ens den kompetensen för att göra det hos bolagen?
Det är ju inte hojens värde som spelar roll med FB, utan alla andra kostnader som kan komma. Hade jag inte fått inkomstersättning och en massa annat under de månader jag låg på rehab hade min ekonomi gått helt åt helvete, för att leva på pengarna från förskingringskassan går definitivt inte.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
;) Sluta noja Dom flesta kör på fulleffekt ,står 45kw i försäkringspappren på min ,14kw i pappren.
Svedea får du nog inget kompispris hos ,dom var dubbelt upp mot t-h och nästan dyrast av alla när jag kollade i fjol
Xren kostar som en dosa finsnus i månaden helförsäkrad vilket är överkurs egentligen på en grusvägsracer som klarar sig på halv :)
 

Bifogat

  • 03DEDB03-E5D6-43CE-816F-A6E8F3E72D2A.jpeg
    03DEDB03-E5D6-43CE-816F-A6E8F3E72D2A.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 15
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top