Regbesiktiga med originaleffekt

Noja och noja. Vi som legat på sjukhus en längre tid, och varit sjukskrivna en längre period har lärt oss att det blir jävligt surt om man inte har klart skepp med försäkringsbolag gällande det ekonomiska. Hoj och besiktning i övrigt är skit samma.
 
Jag väntar fortfarande (men bara sedan några dagar) på svar från försäkringsbolaget angående hur två EXAKT likadana tvåhjulingar kan ha olika försäkringspremier.
Efter att ha blivit rundkopplad mellan olika avdelningar så påpekades det att den ena var ju påställd första gången 2010, den andra 2008.
Jaha...men, det är samma modell, fordonsår, modellår, färg, typdatum...så..om det blir ett föräkringsärende, är det då så att den värderas högre för att den är tagen i trafik senare?
...
Jag hade liknande problem med en R1 för några (ganska många) år sen. Då visade det sig att försäkringsbolaget använde första påställningsdatum/årtal för att plocka fram teknisk data. Så en 152 hk 2003:a blev prissatt som en 172 hk 2004:a, eftersom den såldes och ställdes på först 2004.

Det var tydligen oöverstigligt svårt att åtgärda i systemet. Föreslog att justera manuellt med en rabatt/procentsats, men de menade att det var bättre med garanterat fel, än kanske rätt.

Valde annat bolag.
 
Jag tänker ungefär likadant när jag läser annonser på "R6 med 25kW i papperen, billig att försäkra, men borttagen strypning"
 
Noja och noja. Vi som legat på sjukhus en längre tid, och varit sjukskrivna en längre period har lärt oss att det blir jävligt surt om man inte har klart skepp med försäkringsbolag gällande det ekonomiska. Hoj och besiktning i övrigt är skit samma.
?Jo jag har gått den vägen själv när jag blev regelrätt torpederad -01 av en pensionär i bil och var hemma i ett år med krossat knä och benet av på ett par ställen och märgspiken lär sitta tills benen ruttnar :)
Dom går på fulleffekt när dom försäkrar inte det som står i pappren , la till en bild på mitt senaste försäkringsbrev om du inte såg det och har ett gäng äldre och alla går på 45kw och inte dom 14kw som regpappren säger

Martins xr är nog ett bra köp sett till pris och utrustning om du kommer överens med kickning av stånkor
 
Last edited:
Jag hade liknande problem med en R1 för några (ganska många) år sen. Då visade det sig att försäkringsbolaget använde första påställningsdatum/årtal för att plocka fram teknisk data. Så en 152 hk 2003:a blev prissatt som en 172 hk 2004:a, eftersom den såldes och ställdes på först 2004.

Det var tydligen oöverstigligt svårt att åtgärda i systemet. Föreslog att justera manuellt med en rabatt/procentsats, men de menade att det var bättre med garanterat fel, än kanske rätt.

Valde annat bolag.
Tröttsamt.
Det lustiga är att flera bolag verkar ha samma typ av parametrar för sin premieberäkning. :va
Vätar fortfarande på svar...
 
Tröttsamt.
Det lustiga är att flera bolag verkar ha samma typ av parametrar för sin premieberäkning. :va
Vätar fortfarande på svar...
Åtminstone gäller även maskinskadegarantin x år från första reg. Så potentiella skadekostnaden är större för en hoj som tagits ut senare.
Spelar ju ingen roll för en äldre hoj dock.
 
Det är ju inte hojens värde som spelar roll med FB, utan alla andra kostnader som kan komma. Hade jag inte fått inkomstersättning och en massa annat under de månader jag låg på rehab hade min ekonomi gått helt åt helvete, för att leva på pengarna från förskingringskassan går definitivt inte.

Nä, det förstod jag.
Det jag menade är att jag nog ser det som tveksamt att en sådan utredning skulle initieras av försäkringsbolaget oavsett anledning.
Men det är ett antagande inget annat.
 
Nä, det förstod jag.
Det jag menade är att jag nog ser det som tveksamt att en sådan utredning skulle initieras av försäkringsbolaget oavsett anledning.
Men det är ett antagande inget annat.
Det kan nog tänkas bero lite på omständigheter. Om du blir påkörd bakifrån är det extremt osannolikt att dom skulle gräva i det då det inte rimligen kan tänkas ha inverkan på olycksförloppet. Om du däremot kört åt helsike och utredningen säger att du troligen kört djävligt fort på en hoj reggad till 14kW så är sannolikheten betydligt större då den 14kW hoj inte ens går så fort att det kan gå djävligt fort efter en landsväg.

Så det varierar nog. Men vanligen så tror jag inte dom gör sådana undersökningar dock även om jag säkert tror att det finns fall där dom anser det intressant att kolla på.
 
Snackade med Svedea nyss. Fick besked om att för denna modell erbjöd man något som hette enduroförsäkring (lite annat försäkringsinnehåll, ingen bärgning mm... ). Killen sa att man inte brydde sig om uppgiven effekt i regbeviset, utan hävdade att det var modellen som sådan som styrde villkor och pris.

När dessa hojar såldes nya, hade dom då strypning som man var tvungen att ta bort det första man gjorde? Eller var det bara 14kW på pappret?
 
När dessa hojar såldes nya, hade dom då strypning som man var tvungen att ta bort det första man gjorde? Eller var det bara 14kW på pappret?
När jag köpte min gris så var säljaren den enda ägaren.
Han berättade att det första han gjorde var att plocka strypningen på hojen så exemplaret han köpte såldes som strypt!
(vill minnas det var en strypbricka i insuget, snorkel i luftfilterburken och insats i ljuddämparen. Gick som en påse nötter berättade säljaren för mig)
 
Nu var det länge sen man åkte XR650 men jag har något minne av att dom var LV
reggade fram till 2003 sen kom det massa nya krav från 2004 gällande buller o avgasrening
så dom såldes som enduroreggade from 2004.Kan ju hända att det slank igenom ett antal 2004 som LV reggade.Värt att kolla upp innan köp kanske?

Saknar min oxå.Hade hela kittet med skogshjul o motardhjul så den var ju verkligen mångsidig :tummenupp
 
Nu var det länge sen man åkte XR650 men jag har något minne av att dom var LV
reggade fram till 2003 sen kom det massa nya krav från 2004 gällande buller o avgasrening
så dom såldes som enduroreggade from 2004.Kan ju hända att det slank igenom ett antal 2004 som LV reggade.Värt att kolla upp innan köp kanske?
Tack, absolut så. Denna ska vara lvg-reggad, men ska såklart dubbelkollas.
 
Dallara var iallafall lv-reggade 04-05 så jag har svårt o tro att dom andra är nåt annat slutade inte dom säljas efter det i svedala ?
har ju sett ut som förväxta mt5:or sen starten så det spelar väl mindre roll ändå
Fanns säkert nåt kryphål för äldre modeller
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top