Regbesiktiga med originaleffekt

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Noja och noja. Vi som legat på sjukhus en längre tid, och varit sjukskrivna en längre period har lärt oss att det blir jävligt surt om man inte har klart skepp med försäkringsbolag gällande det ekonomiska. Hoj och besiktning i övrigt är skit samma.
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Jag väntar fortfarande (men bara sedan några dagar) på svar från försäkringsbolaget angående hur två EXAKT likadana tvåhjulingar kan ha olika försäkringspremier.
Efter att ha blivit rundkopplad mellan olika avdelningar så påpekades det att den ena var ju påställd första gången 2010, den andra 2008.
Jaha...men, det är samma modell, fordonsår, modellår, färg, typdatum...så..om det blir ett föräkringsärende, är det då så att den värderas högre för att den är tagen i trafik senare?
...
Jag hade liknande problem med en R1 för några (ganska många) år sen. Då visade det sig att försäkringsbolaget använde första påställningsdatum/årtal för att plocka fram teknisk data. Så en 152 hk 2003:a blev prissatt som en 172 hk 2004:a, eftersom den såldes och ställdes på först 2004.

Det var tydligen oöverstigligt svårt att åtgärda i systemet. Föreslog att justera manuellt med en rabatt/procentsats, men de menade att det var bättre med garanterat fel, än kanske rätt.

Valde annat bolag.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tänker ungefär likadant när jag läser annonser på "R6 med 25kW i papperen, billig att försäkra, men borttagen strypning"
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Noja och noja. Vi som legat på sjukhus en längre tid, och varit sjukskrivna en längre period har lärt oss att det blir jävligt surt om man inte har klart skepp med försäkringsbolag gällande det ekonomiska. Hoj och besiktning i övrigt är skit samma.
?Jo jag har gått den vägen själv när jag blev regelrätt torpederad -01 av en pensionär i bil och var hemma i ett år med krossat knä och benet av på ett par ställen och märgspiken lär sitta tills benen ruttnar :)
Dom går på fulleffekt när dom försäkrar inte det som står i pappren , la till en bild på mitt senaste försäkringsbrev om du inte såg det och har ett gäng äldre och alla går på 45kw och inte dom 14kw som regpappren säger

Martins xr är nog ett bra köp sett till pris och utrustning om du kommer överens med kickning av stånkor
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag hade liknande problem med en R1 för några (ganska många) år sen. Då visade det sig att försäkringsbolaget använde första påställningsdatum/årtal för att plocka fram teknisk data. Så en 152 hk 2003:a blev prissatt som en 172 hk 2004:a, eftersom den såldes och ställdes på först 2004.

Det var tydligen oöverstigligt svårt att åtgärda i systemet. Föreslog att justera manuellt med en rabatt/procentsats, men de menade att det var bättre med garanterat fel, än kanske rätt.

Valde annat bolag.
Tröttsamt.
Det lustiga är att flera bolag verkar ha samma typ av parametrar för sin premieberäkning. :va
Vätar fortfarande på svar...
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Tröttsamt.
Det lustiga är att flera bolag verkar ha samma typ av parametrar för sin premieberäkning. :va
Vätar fortfarande på svar...
Åtminstone gäller även maskinskadegarantin x år från första reg. Så potentiella skadekostnaden är större för en hoj som tagits ut senare.
Spelar ju ingen roll för en äldre hoj dock.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det är ju inte hojens värde som spelar roll med FB, utan alla andra kostnader som kan komma. Hade jag inte fått inkomstersättning och en massa annat under de månader jag låg på rehab hade min ekonomi gått helt åt helvete, för att leva på pengarna från förskingringskassan går definitivt inte.

Nä, det förstod jag.
Det jag menade är att jag nog ser det som tveksamt att en sådan utredning skulle initieras av försäkringsbolaget oavsett anledning.
Men det är ett antagande inget annat.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nä, det förstod jag.
Det jag menade är att jag nog ser det som tveksamt att en sådan utredning skulle initieras av försäkringsbolaget oavsett anledning.
Men det är ett antagande inget annat.
Det kan nog tänkas bero lite på omständigheter. Om du blir påkörd bakifrån är det extremt osannolikt att dom skulle gräva i det då det inte rimligen kan tänkas ha inverkan på olycksförloppet. Om du däremot kört åt helsike och utredningen säger att du troligen kört djävligt fort på en hoj reggad till 14kW så är sannolikheten betydligt större då den 14kW hoj inte ens går så fort att det kan gå djävligt fort efter en landsväg.

Så det varierar nog. Men vanligen så tror jag inte dom gör sådana undersökningar dock även om jag säkert tror att det finns fall där dom anser det intressant att kolla på.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Snackade med Svedea nyss. Fick besked om att för denna modell erbjöd man något som hette enduroförsäkring (lite annat försäkringsinnehåll, ingen bärgning mm... ). Killen sa att man inte brydde sig om uppgiven effekt i regbeviset, utan hävdade att det var modellen som sådan som styrde villkor och pris.

När dessa hojar såldes nya, hade dom då strypning som man var tvungen att ta bort det första man gjorde? Eller var det bara 14kW på pappret?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
När dessa hojar såldes nya, hade dom då strypning som man var tvungen att ta bort det första man gjorde? Eller var det bara 14kW på pappret?
När jag köpte min gris så var säljaren den enda ägaren.
Han berättade att det första han gjorde var att plocka strypningen på hojen så exemplaret han köpte såldes som strypt!
(vill minnas det var en strypbricka i insuget, snorkel i luftfilterburken och insats i ljuddämparen. Gick som en påse nötter berättade säljaren för mig)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tror den redan är inköpt - korrekt?
@perjul du köpte väl signatur ”älgens” gris på soe?
Blev inte den, jag var för långsam. Men har en annan aktuell via kompis bekant. 2 ägare, och sparsamt körd, och ligger inte ute någonstans. 2004:a.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Nu var det länge sen man åkte XR650 men jag har något minne av att dom var LV
reggade fram till 2003 sen kom det massa nya krav från 2004 gällande buller o avgasrening
så dom såldes som enduroreggade from 2004.Kan ju hända att det slank igenom ett antal 2004 som LV reggade.Värt att kolla upp innan köp kanske?

Saknar min oxå.Hade hela kittet med skogshjul o motardhjul så den var ju verkligen mångsidig :tummenupp
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Nu var det länge sen man åkte XR650 men jag har något minne av att dom var LV
reggade fram till 2003 sen kom det massa nya krav från 2004 gällande buller o avgasrening
så dom såldes som enduroreggade from 2004.Kan ju hända att det slank igenom ett antal 2004 som LV reggade.Värt att kolla upp innan köp kanske?
Tack, absolut så. Denna ska vara lvg-reggad, men ska såklart dubbelkollas.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Dallara var iallafall lv-reggade 04-05 så jag har svårt o tro att dom andra är nåt annat slutade inte dom säljas efter det i svedala ?
har ju sett ut som förväxta mt5:eek:r sen starten så det spelar väl mindre roll ändå
Fanns säkert nåt kryphål för äldre modeller
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top