Reg besiktning från 3:e land

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Verkar som jag sitter i skruven lite.

Köpte mig en CB400 Super Four i höstas, hojen är en 95:a import från japan.
Den var förregistrerad & intullad år 2000, sedan dess stått i garage utan åtgärd.

Jag har alltså Svenskt reg bevis (förregistrering) & den tilldelades ett reg nr.
Renoverade hojen i vinter & bokade tid för reg besiktning som jag var på igår.

Hojen vägs & kollas, inga problem, ända tills besiktningmannen kläcker ur sig: ja den kommer ej gå igenom, du behöver det Japanska reg beviset & ett bullerintyg...:confused:

Saken är, att jag ej har något japanskt reg bevis, det hade förra ägaren inte heller.
Min första tanke var att Tullverket tar hand om det när en förregistrering görs, men icke.

Ok, lattjo! så nu står man med en fin hoj som ej kommer att kunna reggas i Sverige...har dock överklagat (som man kan) till Vägverket, men jag anar vad svaret blir.

Någon som varit i samma situation?

Hör med nån svensk importfirma de kan säkert mygla igenom den genom besiktningen.

Jag köpte mig en japanare (bil iofs) hade tamejfan 0 papper, ringde en importfirma så fixade det sig för en och annan tusenlapp :D

Men om du har svensk reggbevis och svenska plåtar, måste du då reg besikta den ? är inte det redan gjort menar jag ?

Noop, en förbesiktning betyder tyvärr ingenting..typ!
Ett reg nr får man, inget mer....ska invänta mitt överklagande till vv så får vi se vad dom säger!

//Klasse

Noop, en förbesiktning betyder tyvärr ingenting..typ!
Ett reg nr får man, inget mer....ska invänta mitt överklagande till vv så får vi se vad dom säger!

//Klasse

Jag vet inte hur Hondas generalagent i Sverige ställer sig till det men du kan ju kolla om dom lämnar ut papper på typgodkännande. Isf ska det inte behövas några regpapper från ursprungslandet.

Jag hade en import/identitetslös Yamaha, som du skriver var det inga som helst problem att förregga, fick ramnr & plåt, sen var det stopp.

Inga intyg fick jag av generalagent, och regga som amatörbygge gick ej pga att den var 100% orginal.

Jag ringde runt några månader o gav upp, bästa tipsen, som ngn anna skrev, måste vara att ta hjälp av någon firma som "håller på" med sånt här. Vad det nu är för firma:va

Lite OT men en kompis importerade en bil från USA, som reggades i Polen för att slippa moms och problem med intyg osv.

Fy satan, ingen rolig läsning detta....tur man ej har plöjt ner för mkt pengar i skiten....
Nån som vill ha halvrolig hoj att köra bana med?

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd