Reflexväst

Tror det är en myt att dem ser en bättre, på natten har jag åkt med helljus på och ibland inte slagit av ljuset, efter 20 bilar och ingen blinkat på mig så tror jag inte någon märkte att det var helljus på. eller så såg de inte mig trots det var kolmörkt... (motorväg)
Eller så tänkte 20 st att de va ok (ye right)

På dagen så är det väl så mycket annat ljus att man inte tänker på det? Eller? Aldrig stött på någon hoj som åkt med helljus så jag har märkt det iallafall..

Jag möter en hoj dagligen som kör med helljus,,, han syns,,,, så då kan vi gräva ner den förbannade västen

mötte en glidarhoj här om dagen. han hade inte bara väst på sig.. hela han var gul. händer, fötter, ben, rubbet. som nån neonkondom.. han syntes..

Lika bra att köra en mattsvart båge utan lampor.
Det dom inte ser lider dom inte av!
Bara ta för givet att dom inte ser då.:tummenupp

Jag tycker dock vi glömmer en viktig grej. :7peta

Han som startade tråden sa ju att han började använda väst eftersom han vid upprepade gånger tidigare har känt att folk inte sett honom (och därmed uppenbarligen utsatts för risker). Frågan är ju då om HAN själv märker någon skillnad på hur andra trafikanter beter sig nu när han faktiskt använder denna väst...
Det är väl ändå han som bör ha svaret, inte ni alla andra som bara hackar ner på hela konceptet från början. Det må se ugly ut, men är det säkrare så är det så, punkt slut. :fakta

Tror det är en myt att dem ser en bättre, på natten har jag åkt med helljus på och ibland inte slagit av ljuset, efter 20 bilar och ingen blinkat på mig så tror jag inte någon märkte att det var helljus på. eller så såg de inte mig trots det var kolmörkt... (motorväg)
Eller så tänkte 20 st att de va ok (ye right)

På dagen så är det väl så mycket annat ljus att man inte tänker på det? Eller? Aldrig stött på någon hoj som åkt med helljus så jag har märkt det iallafall..

Är ditt ljus för lågt ställt?
Mig blinkar de iaf åt, även på dagen, och då tänker jag "bra, jag syns" :tummenupp

Last edited:
Han som startade tråden sa ju att han började använda väst eftersom han vid upprepade gånger tidigare har känt att folk inte sett honom (och därmed uppenbarligen utsatts för risker). Frågan är ju då om HAN själv märker någon skillnad på hur andra trafikanter beter sig nu när han faktiskt använder denna väst...

Jag har själv börjat använda en reflexväst och kan intyga att man MÄRKER att billister ser en bättre.

Ursäkta trådlyftet men........

om man vill synas riktigt bra i trafiken så skall man köra naken
Finns väl inte en normal människa som skulle missa det.

joo. blinda.
och blinda är normala så behöver vi inte kommentera det.
:tummenupp

hittade en rolig en :
[YOUTUBE-ID]VH34xzIdY58[/YOUTUBE-ID]

killen på slutet, stoppar han mobilen i...arslet?

Last edited:
de är normala så länge jag kan se

"Syn, en del av nervsystemet som gör det möjligt för en organism att se. Den räknas även till människans sinnen. Olika djur har olika synsystem och kan uppfatta ljus av olika våglängder. Människan kan uppfatta ljus mellan 380 - 750 nm vilket brukar kallas synligt ljus. Synen bygger på samverkan mellan en rad organ i kroppen. För att ett skarpt seende skall komma till stånd fordras förutom bildens inträffande på näthinnan, ett klart medium, näthinnans, synnervens och hjärnans integritet, tillräcklig belysning, samt att avståndet till föremålet är tillräckligt stort."

så frågan är egentligen: hur stort avstånd har du till blinda?

bara så att ni vet så har jag reflextryck i min ubercoola klubbtröja.....muhahahaha.

så frågan är egentligen: hur stort avstånd har du till blinda?

om jag har en blind bilförare bakom mig så försöker jag hålla minst 100 meter, nu ser ju en blind person inte så bra så jag åker alltid ifrån dem.

Detta leder till att jag konstant håller hög fart då jag förutsätter att samtliga bilförare är blinda.

Tänker jag rätt nu......eller????

Last edited:
och sådana självlysande asfula lappar lite här och var på hojen...med början på speglarna...shit, jag har ju inga speglar på min Hypermotard....

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti