reflexer.

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Kan nog påstå att jag är en erfaren hoj åkare med 25 års körande i bagaget och har bra koll på bromsteknik och motstyrning (trodde jag), tränar i mellanåt med att bromsa så hårt det går och köra aktivt i kurvor osv. I dag var jag med om en otäck händelse, hade jag varit 25 år och nybörjare skulle jag antagligen ha skyllt allt på bilföraren som framförde skåpbilen som jag låg alldeles bakom på landvägen, låg till vänster och såg att det var fritt, drar på lite lätt utan att gå särskilt långt i från bilen och när jag är jämte svängar han ut så jag måste väja,(cyklister på väggrenen) men nu till min reflex, jag vinklar hojen utåt så överkroppen lutas inåt så jag nästan slår hjälmen i bilen, var detta den klassiska grejen att man svänger åt fel håll dvs. att jag försökte styra från bilen genom att vridit styret till vänster som ratten på en bil, med den följden att hojen i stället går till höger och jag får parera med hela kroppen för att motverka. Hur tränar man in sådana situationer, det är väldigt svårt att veta hur man reagerar när man blir rädd. ställer du upp hinder på vägen blir det inte samma sak för då är du beredd och kan planera hur du skall göra. Jo nästa gång jag hamnar bakom en lastbil kommer jag att gå längre ut när jag kör om.:gnissla

min personliga åsikt är att det inte är åren man har kört utan hur man har kört.

Exempel en som kört 10 år och alltid hållt hastigheten, tror jag har mindre chans att klara situationen
Än en som under 2 år har varit aktiv i roadracing(och testar gränserna för vad hojen och en själv klarar)

Detta pga att man är mer medveten om hur hojen fungerar i lite mer skarpa situationer.

min personliga åsikt är att det inte är åren man har kört utan hur man har kört.

Exempel en som kört 10 år och alltid hållt hastigheten, tror jag har mindre chans att klara situationen
Än en som under 2 år har varit aktiv i roadracing(och testar gränserna för vad hojen och en själv klarar)

Detta pga att man är mer medveten om hur hojen fungerar i lite mer skarpa situationer.

Du har en stor poäng med ditt resonomang, men jag tror ändå att rutin är överlägset och var det som räddade mig. Skulle detta hänt första sesången på hojen kanske det skulle slutat anurlunda. Jag gjorde flera fel 1. jag höll inte avståndet frammåt innan omkörningen, då skulle jag sett cyklisterna, 2 jag låg som sagt för nära vid skälva omkörningen. Skåp bilen blinkade inte så han har ju en skuldi händelsen med. Och som alla vet som kört ett tag så händer det små grejer i stort sett hela tiden, så efter 25 år i sadeln och unge fär lika många mil i tusen så har man väl haft tur eller skicklighet och inte klotat. Fast dom reflexerna jag är ute efter är svåra att träna sig till och har inget att göra med hur fort man kör.och hojen klarar betydligt mer än vad man har en aningom vill nog påstå att det sitter i huvudet till 90 procent.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard