powerman
Ny medlem
- Gick med
- 19 Jul 2007
- Hoj
- metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Kan nog påstå att jag är en erfaren hoj åkare med 25 års körande i bagaget och har bra koll på bromsteknik och motstyrning (trodde jag), tränar i mellanåt med att bromsa så hårt det går och köra aktivt i kurvor osv. I dag var jag med om en otäck händelse, hade jag varit 25 år och nybörjare skulle jag antagligen ha skyllt allt på bilföraren som framförde skåpbilen som jag låg alldeles bakom på landvägen, låg till vänster och såg att det var fritt, drar på lite lätt utan att gå särskilt långt i från bilen och när jag är jämte svängar han ut så jag måste väja,(cyklister på väggrenen) men nu till min reflex, jag vinklar hojen utåt så överkroppen lutas inåt så jag nästan slår hjälmen i bilen, var detta den klassiska grejen att man svänger åt fel håll dvs. att jag försökte styra från bilen genom att vridit styret till vänster som ratten på en bil, med den följden att hojen i stället går till höger och jag får parera med hela kroppen för att motverka. Hur tränar man in sådana situationer, det är väldigt svårt att veta hur man reagerar när man blir rädd. ställer du upp hinder på vägen blir det inte samma sak för då är du beredd och kan planera hur du skall göra. Jo nästa gång jag hamnar bakom en lastbil kommer jag att gå längre ut när jag kör om.