Reflektioner på denna text.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Denna text publicerades i nerikes allehanda höstas.

jag bor efter denna vägen och vet hur den ser ut. jag vet även var dom stod och gjorde denna mätning...

jag har några frågor jag undrar lite över, till er som läst igenom texten, vad tror ni hände de 4 som dog, hade dessa olyckor med hastigheten att göra tror ni?

//Patrik

Bifogat

• Fartdårar-på-dödens-väg.jpg
    Fartdårar-på-dödens-väg.jpg
    110.9 KB · Visningar: 313
Nja, vägen verkar inte så säker att gå eller cykla på :3freak
Personligen skulle jag inte vara för kaxig om jag cyklade på e så smal nittioväg, jag hade nog slängt mig i diket så fort jag hör en bil :gnissla

Fluxir skrev:
2111858 Denna text publicerades i nerikes allehanda höstas.

jag bor efter denna vägen och vet hur den ser ut. jag vet även var dom stod och gjorde denna mätning...

jag har några frågor jag undrar lite över, till er som läst igenom texten, vad tror ni hände de 4 som dog, hade dessa olyckor med hastigheten att göra tror ni?

//Patrik

Nja, husvagnekipaget kanske körde 87km/h, men annars är jag inne på samma linje, hur många var mörkerolyckor dessutom, en gående/cyklist i mörka kläder utan reflex ber ju praktiskt taget om en snabb hädanfärd.

hastigheten verkar inte vara den största boven i dramat, och sen kan man ju göra vad man vill med statistik för att få de å låta så illa som möjligt.. men om de nu är så många som går å cyklar där får de väl anlägga cykelbana/bredda vägen/ göra den säkrare för oskyddade trafikanterna.. för även om alla kör lagligt, så är man nog rätt körd om man blir påkörd i 90kmh

Har en hel del sådana där vägar här omkring också, de flesta med tung trafik. Folk som promenerar efter de vägarna är i stort sett tvingade att gå i körbanan, kan gå illa i en kurva vid möte.
Det första som bör åtgärdas är att få bort fotgängare och cyklister, för som sagt, även laglig hastighet dödar.

Vafan den vägen är ju hur nice som helst att köra på.... Och ingen av de som dog gjorde det pga farten. Timmerbilar och husvagnsekipage är knappast speed freaks...

Bygg en cykel / gångväg så är problemet ur världen!!

Vägen är för smal för att man ska kunna cykla eller gå säkert där.
Sekundärt är säkert hastigheten en bov, eftersom följderna blir värre iom hastigheten ökar.

Den kurvan på bilden ser ut som den skulle kunna skörda fortkörare som inte riktigt är med...

Jag har bott vid den vägen tämligen länge och jo folk kör fort men dom som dött har vart pga solen i ögonen osv... Det finns typ 30 cm asfalt att cyckla på och det "komiska" är att det gick en järnväg 200 meter därifrån mellan de 2 samhällena och den gjordes delvis om till cyckelväg när järnvägen togs bort... men man gjorde inte cyckelväg till sträckan på bilden då det kostade för mycket...

MDM skrev:
2113240 ...dom som dött har vart pga solen i ögonen osv...

Kan man dö av sol i ögonen? Bäst att jag skyndar efter mina solglasögon då.

Är folk här fem år eller? Naturligtvis dör man av farten, kör i 5km/h och du kan vara hur full som helst, blunda (eller ha sol i ögonen) och det är fullständigt riskfritt.

Väx upp.

Markus skrev:
2113256 Kan man dö av sol i ögonen? Bäst att jag skyndar efter mina solglasögon då.

Är folk här fem år eller? Naturligtvis dör man av farten, kör i 5km/h och du kan vara hur full som helst, blunda (eller ha sol i ögonen) och det är fullständigt riskfritt.

Väx upp.

Två motorcyklister stannade mycket olämpligt intillvägkanten en bil med solen i ögonen såg dom inte och körde tyvärr på dem båda två, en dog på plats och en dog påväg till sjukhuset. en mycket tråkig olycka som inte har det minsta med hastigheten att göra.

Tilläggas bör väl att det går skapligt mycket timmertrafik på denna väg. sen om det är speciellt mycket cyklister och gångare vet jag inte, visst det är en å annan man ser istortsett varge dag.

som MDM nämnde finns gammla järnvägen som löper mellan just mullhyttan och fjugesta, att använda denna som cykel & gångbana skulle funka fint, men komnen bryr sig inte om att göra iordning den just för att det blir för dyrt.

det imaster skrev om den kurvan stämmer väl rätt bra skulle jag tro, det var där dom stod när dom gjorde undersökningen, jag körde förbi mitt på ljusa dagen och såg dom i god tid, bromsade först för att jag trodde det va en polis, efter konstaterandet av att det inte va polisen drog jag på igen... man har tydlig sikt i den kurvan! men visst, har man inte ögonen med sig kan man åka dit saftigt där.

ska bli intresant att se hur många gånger man ser polisen efter vägen i sommar, dom säger ju att dom skall bli hårdare på kontroller nu. :3freak :näsblod

Men där är faktiskt hela 1% dom kör snabbare än 130 det är väl klart hastigheten är problemet.........

Boris JR skrev:
2113554 Men där är faktiskt hela 1% dom kör snabbare än 130 det är väl klart hastigheten är problemet.........
somsagt.. statistik å siffror kan man göra mkt med :D

Nån som såg nyheterna om sträckan arboga-örebro? motorvägen dom bygde för 1 miljard som skulle ta ner olyckorna... Mer personskador än förut? Mer trafik alt högre fart? Säkrare vägar =mer risktagande?

MDM skrev:
2113973 Nån som såg nyheterna om sträckan arboga-örebro? motorvägen dom bygde för 1 miljard som skulle ta ner olyckorna... Mer personskador än förut? Mer trafik alt högre fart? Säkrare vägar =mer risktagande?

det blir väl mer personskador men mindre dödsolyckor har jag fått för mig iaf. men jag är inte säker. dom har iaf inte satt upp så mkt vajerräcken i örebro än, det är sträckan kumla-Laxå som har endel ,annars vet jag inte något på rak arm...

vart efter 204an bodde du?

Fluxir skrev:
2113413 tråkig olycka som inte har det minsta med hastigheten att göra.

Dock kvarstår faktumet att om en fotgängare blir påkörd av en bil i 30 knyck så dör en av tio. Blir man påkörd i 50 så dör nio av tio.

en olycka sker på en speciell plats vid en speciell tidpunkt, d.v.s. på en punkt i rumtiden. Så ju kortare tid jag är på en punkt ju mindre risk är det att jag är där när olyckan inträffar! M.a.o. högre fart sparar liv! :mattias

juha01 skrev:
2116084 Dock kvarstår faktumet att om en fotgängare blir påkörd av en bil i 30 knyck så dör en av tio. Blir man påkörd i 50 så dör nio av tio.

hur många av de som blir påkörda i 90överlever då? om 9av 10 dör i 50 så kan det fan inte bli många kvar i 90... så hur mkt större risk löper du att dö om du blir påkörd i 90 resp. 140?? skulle tippa på att du kolar av vilket som.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg