redbull air race

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Såg till min glädje att detta ska komma till sverige :)
http://www.redbullairrace.com/races.php?id=4&subpage=4&lang=en

Någon som har sett det irl tidigare?, har försökt att kolla på det när det har visats på tv och man blir ju grymt impad och det ser också oerhört skoj ut.

Blir en bra början att inleda semestern med för sedan vidare färd ut i Europa och hittills okänt mål :)

Man får ju hoppas den "uppvisningen" går bättre än den förra jag såg när jag var i stockholm .:gnissla .då kraschade JAS , stod på bron och ryckte i farsan och undrade om det var så lämpligt att ha fallskärmshoppning samtidigt som man hade flyguppvisning...

Last edited:
Tänkte ta mig förbi och titta. Nån som vet vad som gäller med biljetter? känns ju som att man kommer se flygplanen även om man inte står precis där eller?

jag har hört rykten att det inte är helt bestämt om de ska få köras eller inte. antagligen ngt med säkerhet, men ska lungt dit om det körs! ;)

guess not, men eftersom jag hörde rykterna efter jag sett affischerna blev jag lite osäker, men antagligen så har de fixat tillstånden..
;)

:eek: [YOUTUBE-ID]w8Fjsc90364&feature=related[/YOUTUBE-ID]

:huvet om miljöaktivisterna vaknar till liv (mitt sjätte sinne säger mig att garanterat kommer att gnälla över detta)

Edit jaha man behövde ju inte söka särskilt länge..verkar som att det blir av i alla fall :banana http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article350788.ece

:finger surkärringar (ang kommentarerna till texten i länken), länge sedan de fick något eller :rolleyes:

Last edited:
Blir det bara bra väder så ska jag nog ta mig till sthlm för att kolla. Skulle vara väldigt ballt att se det live!

Tillstånd

Så vitt jag hört från initerade källor i branchen så är tillståndet inte fixat ännu för tävlingen, arrangören vill spärra av stora delar av Norr och Söder Mälarstrand för att kunna ta betalt (inträde). Detta har inte polisen/Stockholm stad godkänt ännu pga stora störningar för övrig trafik. Sedan så innebär att om tävlingen skall köras över Riddarfjärden så måste inflygningen till Bromma dirigeras om alt stänga helt.

Vi får väl hoppas att politiker mm inser att det är ett önskas evenmang av allmänheten och att man kan köpa vissa inskränkningar i bussrutter etc under just denna helg.

I will be there!

Såg det för par veckor sen, ganska kul men blir lite tråkigt i längden, alla gör samma sak och på i stort sett samma tid men klar värt att se.

Någon som vet mer om hur denna serie drivs? Betalar piloterna något själva eller tar "ligan" de bästa?

Har för mig att Peter Lindén har gjort inhopp i serien.

:( Det är inställt!!!

Red Bull Air Race regrets to announce that the race in Stockholm, scheduled for 5 & 6 July, will not take place.

A late change to the location of the race area in Stockholm impacted the Red Bull Air Race flight operations thus compromising the safety and quality of the race. Despite all efforts to ensure the race would go ahead, Red Bull Air Race has made the decision to withdraw the application.

Se hemsidan för mer info.

ja tyvärr, läste om det, alla har sagt ja utom polisen som sa nej, dem är rädda att det ska bli en ny repris på långholmen, och det kan vi tacka det sämsta plan sverige har byggt och det gripen, hade inte den kraschat där så hade det inte varit några problem.

Jepp, läste det där med för ett tag sedan..

Oväntat att racet inte får genomföras i sverige på grund av säkerheten när det får genomföras i andra länder? (nej, inte speciellt)

och det kan vi tacka det sämsta plan sverige har byggt och det gripen, hade inte den kraschat där så hade det inte varit några problem.

Gripen är väl det hittils BÄSTA plan Sverige har byggt, inget annat plan har under sina första år kraschat så SÄLLAN som just Gripen.

Men det är klart, du kanske menade "av alla stridflygplan som har tagits fram i sverige under din livstid så är gripen det sämsta", förutsatt att du inte är gammal nog att ha varit med på viggentiden. :D

Trist att Stockholm är den enda staden som fått nej i tävlingsserien, ingen bra PR för Stockholms stad och dess myndigheter. Nu får man åka bl a till London och Budapest för att kolla air race. Budapest är coolt, man flyger på Donau under och över stadens broar.

*/ ?>
Back