Redan förstått att det kostar pengar..

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
:mad: EN träning med nya cykeln och den har redan skurit. Och dessutom är den tämligen nyrenoverad, men det satte den berömda avgasporten stopp för genom att hälsa på inne hos kolven :huvet
SÅ nu blir det till att mecka en del då :3freak men det är väl bara att vänja sig när man frivilligt gett sig in i tvåtaktsträsket.

Men roligt var det att köra så länge det varade :banana, så det är väl bara att börja gräva i plånboken och se glad ut.

Men eftersom kolven hade tryckt till elektroden på stiftet så funderar jag på om det kommer att bli ÄNNU dyrare = vevaxelrenovering. Det var ett grymt axielt spel på vevstaken, men radielt kunde man inte känna något direkt, men hur har då elektroden lyckats bli tillplattad? Det gick desutom att vicka vevstaken sidledes lite också, men det berodde på vart på lagerbanan man hade den. Eller kan det ha varit skräp från kolven som legat där och tuggat och mosat till stiftet?

Detta hände mellan motorbroms och pådrag och då lät det SKRAAAAP om motorn.

Urk.. :död

Allt motoriserat kostar pengar, det finns ingen möjlighet att leta rätt på en liknande motor och modifiera fästena lite?

OM kolven slagit i toppen har troligen lagret till vevstaken rasat.
Trist med ras. Vet du varför avgasporten hälsade på inne i cylindern?

euromange skrev:
Nej..

Konstigt med veven... den skulle ju vara nyrenoverad :huvet

har den slagit av kolven eller?

trodde jag också att det hänt mig ett tag sen märkte jag att porten var spärrad så den inte kunde gå ner , 2 st med samma fina hack i kolven- berode på motorbromsning

euromange skrev:
:mad: EN träning med nya cykeln och den har redan skurit. Och dessutom är den tämligen nyrenoverad, men det satte den berömda avgasporten stopp för genom att hälsa på inne hos kolven :huvet
SÅ nu blir det till att mecka en del då :3freak men det är väl bara att vänja sig när man frivilligt gett sig in i tvåtaktsträsket.

Men roligt var det att köra så länge det varade :banana, så det är väl bara att börja gräva i plånboken och se glad ut.

Men eftersom kolven hade tryckt till elektroden på stiftet så funderar jag på om det kommer att bli ÄNNU dyrare = vevaxelrenovering. Det var ett grymt axielt spel på vevstaken, men radielt kunde man inte känna något direkt, men hur har då elektroden lyckats bli tillplattad? Det gick desutom att vicka vevstaken sidledes lite också, men det berodde på vart på lagerbanan man hade den. Eller kan det ha varit skräp från kolven som legat där och tuggat och mosat till stiftet?

Detta hände mellan motorbroms och pådrag och då lät det SKRAAAAP om motorn.

Urk.. :död

Jag sa ju att du skulle köpa en fyrtaktare...! :fakta
:hihi

Nä, skämt åsido... Trist med ras redan från början...
Men det där fixar väl du i ett nafs... Så är det bara ge sig iväg till SViestad på tisdag igen... :tummenupp

Välkommen till den mekfria klassen 250SP!! :rolleyes:

Var det du som hade den blå SP:n igår då? Jag stod som funkis i Bergskurvan och din fru (?) fotade just dig när det lät SPRAK. Jag trodde växellådan pajade som på Bikerbitch:s hoj men det var ett annat känt fel då. :(

Köpte du den i Sundsvall? Den tänkte jag köpa men nu är jag inte så sugen längre. :hihi

Om jag får tag på en funderar jag på att köra med "andra" (av tyskt fabrikat enligt Torkel) avgasportar och trimdämpare. Det är tydligen de sämsta punkterna med Aprilian. Jag vet att det inte uppfyller reglementet idiotiskt nog men det behövs nog tränas mycket innan det blir någon tävling i alla fall.

Hoppas förarna kan genomdriva en ändring i reglementet då det finns lösningar på de vanligaste problemen.

Neutral skrev:
Var det du som hade den blå SP:n igår då? Jag stod som funkis i Bergskurvan och din fru (?) fotade just dig när det lät SPRAK. Jag trodde växellådan pajade som på Bikerbitch:s hoj men det var ett annat känt fel då. :(

Köpte du den i Sundsvall? Den tänkte jag köpa men nu är jag inte så sugen längre. :hihi

Om jag får tag på en funderar jag på att köra med "andra" (av tyskt fabrikat enligt Torkel) avgasportar och trimdämpare. Det är tydligen de sämsta punkterna med Aprilian. Jag vet att det inte uppfyller reglementet idiotiskt nog men det behövs nog tränas mycket innan det blir någon tävling i alla fall.

Hoppas förarna kan genomdriva en ändring i reglementet då det finns lösningar på de vanligaste problemen.

Det lät ju ungefär som om man tappat en kåpa och den skrapade i marken..

Jodå, den kommer från sundsvall.

Avgasportarna verkar inte vara någon hit direkt, tacka vet jag YPVS!
Men det är ju faktisk en grymt bra idé att försöka driva igenom en ändring gemensamt. Å andra sidan vem ska kolla om jumbons avgastportar uppfyller reglementet :hihi

euromange skrev:
Du är välkommen att vara moraliskt stöd.. och hålla i ölen :fyllisar

:) Jag trodde det skulle bli lite skruvande men kanske inte direkt..

Ha ha ha... Detsamma när jag ska rikta tanken... :lol
Vi får väl slå vara (o)kloka huvuden ihop... :rofl

Har tappen i storändan splines eller hur ser dom ut?
En vevstake kan ju inte (?) vara så jättedyr (om man ens behöver byta den)... och sen har man tillgång till press på jobbet, så det borde fixa sig. Bara problemet att få ur grejorna...

Vad kostar delar till en avgasport?

euromange skrev:
Nej..

Konstigt med veven... den skulle ju vara nyrenoverad :huvet

Att den går vicka på är inget konstigt, men glappar den upp och ner så är det illa. Det låter mer troligt att det är en bit från kolven som tryggt till elektroden på stifftet. Skanas det en bit på kolven, så är det ju väldigt troligt, hur gick det med cylindern? Spola veven med soppa så att inga kolv rester ställer till det när du väl har fått ihop det igen.

Är tillbaka efter en veckas semester... (där man drömt mardrömmer om apriliamotorer hela nätterna :kocko )

Ska ge mig ut i garaget imorgon och kolla lite på bitarna igen..

Det saknades iallafall en flisa på kolven i ovankant där avgasporten hälsat på, översta kolvringen sitter fastklämd. Sen var det ju det är med att det är hack i både kolv och topp men även detta skulle ju gå att förklara med en lös bit som har legat och bankat i förbränningsrummet innan den hittat ut genom avgasporten??
Skulle ju bli kalasglad om det bara var att stoppa i en ny kolv och byta lite delar i avgasportarna.. Cylindern såg iallafall ok ut..

Återkommer imorgon med bilder på eländet och mer ledtrådar.

:3freak

De tungt när skiten inte håller, men du har ju inte tummen i handlflatan så det där fixar du snabbt , in på Ebay och handla bara.

2ono skrev:
De tungt när skiten inte håller, men du har ju inte tummen i handlflatan så det där fixar du snabbt , in på Ebay och handla bara.

Snabbt och snabbt vet jag inte... :gnissla

Någon som har erfarenhet av avgasportarna?? Eller av att byta vevstakstapp? Är det bara presspassning på den eller hur fungerar styrningen??

Så här ser kolven ut numera :rolleyes:

Bifogat

• kolv 1.jpg
    kolv 1.jpg
    126.3 KB · Visningar: 79
  • kolv 2.jpg
    kolv 2.jpg
    120.5 KB · Visningar: 74
  • kolv 3.jpg
    kolv 3.jpg
    130.4 KB · Visningar: 61
Den lilla boven som tittar ut i cylindern :mad:

Bifogat

• port 1.jpg
    port 1.jpg
    107.3 KB · Visningar: 87
  • port 2.jpg
    port 2.jpg
    124.1 KB · Visningar: 94
Topp + stift

Bifogat

• stift.jpg
    stift.jpg
    120.6 KB · Visningar: 93
  • topp.jpg
    topp.jpg
    119.9 KB · Visningar: 83
Frågan om vad som gav ifrån sig det skrapande ljudet kvarstår fortfarande, så misshandlade är ju inte bitarna..

Och varför avgasporten fick för sig att titta in i cylindern?

Sen var det där med glappt vevlager eller inte.. Om man drar i vevstaken precis rakt upp så kan man fan inte kanna något glapp, men den går ju att få att glappa i sidled..

Jag = :va

Vad är det man byter på avgasporten?? Vilka delar?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing