Red ut mitt bekymmer ang kick/elstart KTM 625/660?!

strokey

Medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Skövde
Hoj
R1
Tjena,. lite sugen på motard till sommaren o kikar runt efter nå kul o värdigt o byta ut rettan mot:) Har först o främst kollat efter o läst om ktm's 625/660 SMC.

Har bestämt mig för att nån hoj med KICK blire inte! känns ju som o gå tillbaka till stenåldern o sen så sitter den ju för fan på fel sida! i vilket fall har ja hört att 625'an e den som levereras med elstart, Right?
Så en sån skulle de få bli då isåfall men alla ja sett på blocket har ju kick likväl 660's som 625? e de kick och elstart elle vadå?? Verkar ju sjukt dock, men alla säger ju ändå att ska man ha nån av dom o ha elstart ska man ju ha 625'an?

Red ut detta bekymmer åt mig tack!

mvh.
 
tack för snabbt svar!!! va e de för sjukt då? den tänker ja fan plocka av man fastnar ju ändå bara i skiten men den sitter ju säkert inte med splines lösning utan e väl svetsad fast så ja får åka en sommar med en skrapad motard på bara en sida!! för jag kommer GARANTERAT fastna i den!!
 
tack för snabbt svar!!! va e de för sjukt då? den tänker ja fan plocka av man fastnar ju ändå bara i skiten men den sitter ju säkert inte med splines lösning utan e väl svetsad fast så ja får åka en sommar med en skrapad motard på bara en sida!! för jag kommer GARANTERAT fastna i den!!

köp en 640!!!:hihi
 
spyke: nä den skulle ju tydligen va grymt mycke tröttare!!! o tråkigare maskin!

Nja... En 640 har lite större tank och lite tjockare sadel. Den stora skillnaden är förgasaren. Men om man byter förgasare till en flat side ska den nog inte vara mycket tröttare än en 625a. Det är många här på forumet som bytt förgasare. Själv har jag köpt en ny, men inte satt på den ännu. Men det kommer...

//MaG
 
Ok.. läste nåt om detta oxå! ang förgasaren där! nä en 625'a fåre bli isåfall.. e de nån som har koll på varför 660'n bara görs/gjordes med kick?
 
ja du för ja har alltid lyckats med det förut.. o tro mig ibland lyckas ja med det omöjliga!! de va mest dock ett skämt då ja anser att kick är väldigt långt bort i tiden o hade det bara funnits motarder med kick hade ja tyvärr aldrig ens funderat på nån!!
 
ja du för ja har alltid lyckats med det förut.. o tro mig ibland lyckas ja med det omöjliga!! de va mest dock ett skämt då ja anser att kick är väldigt långt bort i tiden o hade det bara funnits motarder med kick hade ja tyvärr aldrig ens funderat på nån!!
Sparka till två gånger, sen startar dom. Är väääldigt sällan det inte går igång direkt. Så svårt är det inte. Jag hade iaf inte låtit det påverka mitt val av motorcykel.
 
ja du för ja har alltid lyckats med det förut.. o tro mig ibland lyckas ja med det omöjliga!! de va mest dock ett skämt då ja anser att kick är väldigt långt bort i tiden o hade det bara funnits motarder med kick hade ja tyvärr aldrig ens funderat på nån!!

Jag kan heller inte se någon anledning till att inte välja en 660 om det bara är kicken det gäller.
Sen har den väl inte något tändningslås eller styrlås, vilket betyder att man måste ha två externa lås om man har t.ex. Bilsport-Mc's försäkring som kräver just två lås.

Men det kanske också är skit samma.... men vad vet jag...jag har ju en 640...
 
Varför köpa en 640 o byta förgasare o grejer när man kan köpa en
625:a "klar" så att säga? Sen väger väl den (640:n) lite mer också
har ja för mig... Dessutom ser ja absolut en anledning till o köpa en
hoj me elstart. "Dom (660) startar oftast på ett par kickar" sägs det.
Dom gånger dom INTE gör de kan du ge dig fan på att de står ett gäng
fina brudar o garvar åt dig när du kickar dig genomsvett...:gnissla
 
Sparka till två gånger, sen startar dom. Är väääldigt sällan det inte går igång direkt. Så svårt är det inte. Jag hade iaf inte låtit det påverka mitt val av motorcykel.

Utan kick suger på gata! Tex kärringstopp längst fram vid rödlyse eller man måste fort iväg pga de blå.
 
-PLM- ligger väldigt mycket i de du säger...

Loy & MAG tyvärr påverkar det mitt val av ny cykel avsevärt med elstart eller inte men det begränsar även utbudet tyvärr...

e de nån som har koll på varför 660'n bara görs/gjordes med kick?
 
-PLM- ligger väldigt mycket i de du säger...

Loy & MAG tyvärr påverkar det mitt val av ny cykel avsevärt med elstart eller inte men det begränsar även utbudet tyvärr...

e de nån som har koll på varför 660'n bara görs/gjordes med kick?

Viktbesparing är en anledning
 
-PLM- ligger väldigt mycket i de du säger...

Loy & MAG tyvärr påverkar det mitt val av ny cykel avsevärt med elstart eller inte men det begränsar även utbudet tyvärr...

e de nån som har koll på varför 660'n bara görs/gjordes med kick?

Det är helt enkelt för att 660 inte har något batteri.

Jag kan heller inte se någon anledning till att inte välja en 660 om det bara är kicken det gäller.
Sen har den väl inte något tändningslås eller styrlås, vilket betyder att man måste ha två externa lås om man har t.ex. Bilsport-Mc's försäkring som kräver just två lås.

Men det kanske också är skit samma.... men vad vet jag...jag har ju en 640...

Dom har faktiskt styrlås, även om det känns väldigt löjligt.
 
Last edited:
är styrlåsen godkända enligt försäkringsbolagen? jag frågade mitt försäkringsbolag (Folksam) men han hade ingen aning.."om det är orginal så ska det väl vara det tror jag"
 
är styrlåsen godkända enligt försäkringsbolagen? jag frågade mitt försäkringsbolag (Folksam) men han hade ingen aning.."om det är orginal så ska det väl vara det tror jag"

Bilsport-Mc räknar styrlåset som ett godkänt. Då behövs bara ett skivbromslås också...

Jag trodde inte att 660n hade styrlås, men där ser man. Hade varit nice med en 660 alltså...
 
Jag går också i funderingarna kring 625, 640, eller 660. Har förstått att jag ska köpa en med LC4 motor. Vill gärna ha elstart så jag tror det blir 625an men hur är det att skjutsa på den? de andra har bakre fotpinnar. visst finns det att köpa? får man skjutsa på den? tjejen måste ju få åka ibland.. Hur stor skillnad på sxc och sm ??
 
All denna löjliga hysteri om elstart...

Jag har typ sakant elstarten 3ggr på 3 år. Det är när man råkar få kärringstopp vid ett rödljus. Naturligtvis har man kryssat mellan bilarna och blir ståendes och måste kicka... Det är lite pinsamt.

Men är ni så jäkla kassa att ni får kärringstopp oftare än jag så förstår jag er önskan om elstart.

Det enda, enligt mig, godkända skälet till att välja bort en motard pga den inte har elstart är om man tänker köra i skogen med den. När man är riktigt slut i skogen eller har kört ner den i ett surhål vill man inte kicka. Då är man trött.

Håller man sig på asfalt så är det inte ett skäl att välja bort pga den inte har elstart.

Att välja en 640 före en 660 är ju som att välja en fjr1300 före en r1. Inget ont om 640, jag hade en sån i 2 år, men det är 2 olika hojar. Punkt.

Sluta gnälla om elstart och köp den hoj som är bäst för pengarna och passar era behov. Nej! Ni har INTE behov av elstart! (om ni inte ska köra skog) :tummenupp

/Lucky9
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top