Red Bull Grand Prix of The Americas

Vill bara kommentera att Banjon ser ruskigt stabil ut.
Analytisk och lugn samt ultrasnabb, en farlig combo!

Han agerar också som den polska polisen, hårt men rättvist på banan!

Så tog sig Zarco riktigt samman på sitt sista varv i Q1 :) och gick från 3:e plats till 1:a plats, petade Mir från Q2 och går tillsammans med Bezzecchi till Q2 !

Tråkigt att Alex Marquez har lärt sig av sin bror hur man (inte) beter sig i ett kval. Har sagt det förut men borde införas någon form av straff för att cruisa runt på banan under kval och vänta på draghjälp.

kul för Rins dock, visar att det ändå går att lära sig att köra snabbt på Hondan, och just därför växer han också i mina ögon. Han är en stor talang trots allt.

Jorge Martin. Ultrasnabb men han kan inte hålla sig på hjulen. Han är en Jack Miller kopia. En Alien när allt stämmer men annars för mycket DNF.

Jorge Martin. Ultrasnabb men han kan inte hålla sig på hjulen. Han är en Jack Miller kopia. En Alien när allt stämmer men annars för mycket DNF.
Jag vill minnas att Stoner satte skinkan i backen rätt ofta när han körde satellitteamet tidigt. Sen plötsligt var han säkerheten själv.

Jag vill minnas att Stoner satte skinkan i backen rätt ofta när han körde satellitteamet tidigt. Sen plötsligt var han säkerheten själv.
Stoner hade lite samma sak hela hans karriär om du frågar mig. Ohotad vinnare när allt klaffade men ofta krasher och dåliga resultat när det kivades.

Yamaha - vilken katastrof, så här långt…
Man mår ju dåligt av att se Fabio kämpa som ett djur på en slö M1:a.

Yamaha - vilken katastrof, så här långt…
Man mår ju dåligt av att se Fabio kämpa som ett djur på en slö M1:a.
Ja vad hände? Från bästa till (just nu) sämsta hojen på några få års tid. Att inlinefyra-konceptet skulle vara boven köper jag inte för det gick bra för både Suzuki och Yamaha för inte alls längesedan

Stoner hade lite samma sak hela hans karriär om du frågar mig. Ohotad vinnare när allt klaffade men ofta krasher och dåliga resultat när det kivades.
2006 var han rookie och körde LCR Honda på Michelin. Han stod i Pole i sitt andra lopp. Han kraschade i 6 lopp (30+ggr totalt den säsongen vill jag minnas) för att han hade dålig känsla för Michelins framdäck. Det är allmänt känt att han var lite svagare vad gäller framändan (men exceptionell bak). Med undantag för en åttondeplats var han annars alltid topp 6 (när han gick i mål) under sitt första år i MotoGP.

Om man exkluderar Jerez 2011 (när Rossi körde av honom) så har han under åren 2007-2012 följande statistik på 98 starter:
38 vinster
68 podium
8 krascher (DNF)

2009 hade han en sjukdomsproblematik som gjorde att han missade några lopp. 2010 var en dålig säsong med 5 framhjulssläpp under race. Det var hans sista säsong med Ducati.

Snittpoäng per säsong (startade lopp)
2006: 7,4
2007: 20,4
2008: 15,6
2009: 16,9
2010: 12,5
2011: 20,6
2012: 16,9

Jämförelsevis snittade Joan Mir 12,2 poäng när han vann 2020. 5 av Stoners 6 säsonger på Ducati/HRC hade han högre snittpoäng än Quartararo hade 2021 (15,4) och Bagnaia hade 2022 (13,25).

Förra året vann Bagnaia 7 lopp av 20 men kraschade vid 4 tillfällen helt på egen hand, dvs 20% av loppen. Det är där han ligger i år också, men han har chans att förbättra det om några timmar.

Last edited:
Spännande Sprintrace om 2-3-4'e platserna.
Snart ska jag kolla huvudloppet :banana

"The Kratoz curse" är fortfarande stark tyvärr.
Båda mina guld-förare omkull.
Förlåt JMartin och Bagnia. ?

Rins följer upp gårdagens blixt från blå himmel med att pressa Bagnia till ett misstag och VINNER!?!
Överjävligt! :Bugar
Quarten också. ?

Edit: Grattis Luca till det första av många podium! ?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman