Red Bull Grand Prix of The Americas

Jag vill höra intervjun med VR och JL. VR för att få lite klarhet över varför han totalt tappade farten, och JL mest för att höra frågan om vad han tänkte på där i starten. :gnissla
 
Jobbigt, tar några veckor det.....

Var det framhjul som vanligt?...

Tråkigt för Rossi vad det nu var, han såg hungrig ut, var det Lorenzos lilla "ryck" som fick han att tappa koncentrationen och gasa för mycket i starten kanske, blev lite märklig start för några...

Bradl som vanligt tyckte jag, räckte inte riktigt till när det gällde, däremot riktigt vasst av Dovi och framförallt Smith, kanske förtjänar den där styrningen ändå. ;)
Mmm, av vad jag såg var det framhjulet, broms i nedlägg in i kurvan...

Rossis framdäck spekuleras det kring, men även Honda tog en besiktning av deras front efter målgång. Om Rossi hade ett felaktigt framdäck eller att hans körstil med alla omkörningar fick gummit att krokna lär framkomma senare. Jo, både Rossis hjulspinn och AEsp stillastående lär ju vara en konsekvens av att killen bredvid sticker ett par tre sekunder innan lamporna släcks:)

Men visst är VR tillbaka och kan göra hojen bättre rättvisa i år, så mycket står nog klart. JLo har nog sin värsta tid under karriären just nu, blir intressant att följa hur snabbt han grejar uppförsbacken?
 
Last edited:
The most boring race in history...ever.
Det enda spännande var Jlo starten.
 
Rossis framdäck spekuleras det kring, men även Honda tog en besiktning av deras front efter målgång. Om Rossi hade ett felaktigt framdäck eller att hans körstil med alla omkörningar fick gummit att krokna lär framkomma senare. Jo, både Rossis hjulspinn och AEsp stillastående lär ju vara en konsekvens av att killen bredvid sticker ett par tre sekunder innan lamporna släcks:)

Men visst är VR tillbaka och kan göra hojen bättre rättvisa i år, så mycket står nog klart. JLo har nog sin värsta tid under karriären just nu, blir intressant att följa hur snabbt han grejar uppförsbacken?

Jo, troligen framhjul, såg ut som vanligt när han skulle om Ianonne men det styrde bara inte, sen tappade han ju allt, dödade nog det med sin uppkörning, Crutclow är väl en förare som är hård på framdäcken med så..

Men, matcha Pedrosa hade varit kört för resten ändå, var lite för bra idag, MM räknas inte.... . :D
 
Det såg verkligen ut som att Rossis framdäck tog helt slut, han hade flera stora släpp och verkade drifta ut mycket trots synligt lägre kurvhastighet än dom andra.
Till skillnad från dom första varven när han var glödhet och flera gånger fick slå av på gasen för att inte köra in i röven på framförvarande.

I övrigt får man ju instämma med resten av kören och säga att racet var riktigt tråkigt.
Skumt att se Lorre göra ett sånt misstag, han har ju kört som en robot dom senaste åren.
Cal då? Är det bekräftat att handleden är bruten? Hoppas verkligen inte det, men på tv bilderna såg det ju inte lovande ut när han skakade på den.
 
Så synd då Rossi var snabbare än både Bradl, Dovi och co de första 5-7 varven typ. Ser onekligen mkt bättre ut än förra året men synd på det plötsliga problemet.
 
Två frågor.

Någon som kommer ihåg när JP Montoya körde BMW:n under inspektionsvarvet och åkte av banan / kraschade? Visst var det innan ett MotoGP-race? Vill minnas det i alla fall. Cirka 2003 eller så.


Varför är Edwards så otroligt långt efter teamkompisen Espargaro?
Det är en ofattbart stor skillnad mellan dem i kval och race, inte bara här i Texas.
Vad kan det bero på? Jag har nog aldrig sett så stora skillnader i fart mellan två i samma team o_O
 
David Emmett på Twitter: "Lorenzo said he had big mosquitoes on his visor before start, took tear-off off on grid, got confused with lights. Rest is history"

Puh, förr i tiden, när män var män och körde blårykande dödsfemhundror hade det varit rosa elefanter...:)

Jocke - enligt intervjuerna efter hans beslut att kasta in handduken efter denna säsong säger Colin själv att han, när det börjar gå undan, faller tillbaka till det sätt han vill köra hoj, inte till det sätt som hojen behöver köras.

Gamla hundar, sitta och allt det där, kanske?
 
Last edited:
Fast Ducati tävlar i egen klass med eget reglemente!

Klassen heter " vi som vägrar tävla på lika villkor"

... där alla förhoppningsvis kommer köra inom kort. Jag tycker inte det är ett problem, tvärtom stödjer jag Ducati och Suzuki fullt i det. Jag ser inte det roliga i MotoGP längre när man under fyra månader ska utveckla en hoj som ska hålla hela säsongen. Jag vill se det där när Yamaha hittar de sista hästkrafterna inför Asien-sejouren eller när Honda byter tändföljd efter tre race för att ingen fixar att köra screamern (OBS, hypotetiska scenarior).

När nu ingen har råd att köra MotoGP utom H&Y så ser jag hellre bra racing än "lika för alla" tills dess att Hondaha inser att det är bäst för alla om de bara skiter i att lägga hundra miljoner om året i mjukvaruutveckling.
 
... där alla förhoppningsvis kommer köra inom kort. Jag tycker inte det är ett problem, tvärtom stödjer jag Ducati och Suzuki fullt i det. Jag ser inte det roliga i MotoGP längre när man under fyra månader ska utveckla en hoj som ska hålla hela säsongen. Jag vill se det där när Yamaha hittar de sista hästkrafterna inför Asien-sejouren eller när Honda byter tändföljd efter tre race för att ingen fixar att köra screamern (OBS, hypotetiska scenarior).

När nu ingen har råd att köra MotoGP utom H&Y så ser jag hellre bra racing än "lika för alla" tills dess att Hondaha inser att det är bäst för alla om de bara skiter i att lägga hundra miljoner om året i mjukvaruutveckling.

Lance Armstrong hade också extra bränsle, inte riktigt lika populärt!!
 
Låter bättre för Cal nu:

Ducat Corse general manager Gigi Dall'Igna expects Crutchlow to be fit for MotoGP's return to Argentina: “Luckily it seems that the condition of Cal's right hand is not too serious and he should be OK for the next race in Argentina in a couple of weeks' time.”

Cal Crutchlow will fly to San Diego on Monday to have his hand injury checked by a specialist, but the Englishman is expected to be fit for the next MotoGP round.
 
... där alla förhoppningsvis kommer köra inom kort. Jag tycker inte det är ett problem, tvärtom stödjer jag Ducati och Suzuki fullt i det. Jag ser inte det roliga i MotoGP längre när man under fyra månader ska utveckla en hoj som ska hålla hela säsongen. Jag vill se det där när Yamaha hittar de sista hästkrafterna inför Asien-sejouren eller när Honda byter tändföljd efter tre race för att ingen fixar att köra screamern (OBS, hypotetiska scenarior).

När nu ingen har råd att köra MotoGP utom H&Y så ser jag hellre bra racing än "lika för alla" tills dess att Hondaha inser att det är bäst för alla om de bara skiter i att lägga hundra miljoner om året i mjukvaruutveckling.

Håller med, det är ju för tusan prototypracing.
SJÄLVKLART ska vilken tillverkare som helst kunna göra en destroy-erase-improve när de vill om det gynnar varvtiderna.
Återinför även de mobila däckfabrikerna, på den tiden var det minsann fart på utvecklingen.
 
Det många glömmer är att Lorenzo gjorde många missar sitt första år, dvs 2008, visst var han Rookie då, men jag tror han hade mycket press på sig själv.

Även 2009 gjorde han mycket missar.

Från 2010 har han kört väldigt bra tills i år, samtidigt har pressen aldrig varit lite stor som nu, 2010 skadade sig Rossi, 2011 hade han bara Stoner som konkurrent iprincip, även under 2012 var det hyfsat lugnt för honom. Under 2013 kom Marquez men han lyckades ändå hålla det hyfsat bra förutom sin skada. Då har han ändå lite mer självförtroende från två tidiga titlar.

I år är Rossi stark, Marquez är Marquez samt Bradl, och Pedrosa. Tror han har större press och värre motstånd än vad han någonsin haft.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top