Red Bull Grand Prix of The Americas

Samma sak med Ducati under Stoners tid.
Alla undrade varför Duccen var så snabb...
Det var den inte, Det var casey som var överjävlig.
 
Banan passade ju hondorna bättre förra året med om jag inte minns fel. Hoppas bara att det blir ett intressant race att se på, och att någon kan hala in MM. Vill inte att han ska vinna allt i år. Iaf inte utan att ha fått kämpa mot någon för det. :hihi
 
Okej, Marquez skulle nog vinna även om han satt på en blå hoj, men tycker resultaten från kvalet säger det mesta. Första startled = tre Hondor. Andra led = Yamaha, som plockar upp smulorna efter Honda.

Men vad beror Hondas överlägsenhet på?
* Mer effekt, check.
* Sömlös vxl-låda vid både upp- och nerväxling, check.

Men är det allt? Skulle det räcka om Yamaha trimmade lite till och uppfann en likadan låda som Honda har? Det känns som det är mer än så Yamaha behöver för att hävda sig. Men vad? :va

Ben Spies kommenterade FP2, och pratade om detta. Hondan passar däcken bättre. Hondan kan gå in i kurvan med hård broms, svänga runt kvickt, och gå ut ur kurvan med kraftig acceleration. Yamahan är byggd för att köras med relativt stora nedlägg under längre tid. "Långa svepande kurvor". Yamahan kan inte svängas runt så snabbt som Hondan. Yamahan är antagligen snabbare än Hondan med homogena däck, inte med de "dual compound" som används. Inga nyheter, men ett svar på din fråga.
 
Last edited:
Ben Spies kommenterade FP2, och pratade om detta. Hondan passar däcken bättre. Hondan kan gå in i kurvan med hård broms, svänga runt kvickt, och gå ut ur kurvan med kraftig acceleration. Yamahan är byggd för att köras med relativt stora nedlägg under längre tid. "Långa svepande kurvor". Yamahan kan inte svängas runt så snabbt som Hondan. Yamahan är antagligen snabbare än Hondan med homogena däck, inte med de "dual compound" som används. Inga nyheter, men ett svar på din fråga.

Inte speciellt passande Jlo körstil mao.
 
Bra svar, allihop.
Jo, Yamaha har ju haft den höga kurvhastigheten som filosofi ända sen Haga satt på R7:an. Kanske dags att skrota den idén och bygga för snabbare ingång och mer tryck på rakorna?
 
Varför det?
Inget alls fel med den filosofin... Utan enhets däck så vet man inte alls hur ställningen hade varit nu.
 
Marquez har lekt från FP1 till Q2. :Bugar

Häftigt att det bara skiljer 0.004 mellan Espargaro, Lorenzo och Rossi i Q2.
 
Varför det?
Inget alls fel med den filosofin... Utan enhets däck så vet man inte alls hur ställningen hade varit nu.


Med tanke på Honda-dominansen kanske de skulle bygga en hoj mer lik Honda, det var så jag menade?
 
Med tanke på Honda-dominansen kanske de skulle bygga en hoj mer lik Honda, det var så jag menade?

Fast det är ju lite roligare med olika körstilar på hojarna med. Hoppas på att Ducce får ordning på sina hojar i år, och att suzuki visar sig ha fått ihop en utmanare nästa år. :D Så att det är 4 fabriker som kan vara med och stångas i toppen, gärna med lite olika filosofier och körstilar så att det blir mer stångande. ;)
 
Med tanke på Honda-dominansen kanske de skulle bygga en hoj mer lik Honda, det var så jag menade?

Dominans? Hade inte JLo kört av förra racet så hade det troligtvis varit 2 Yammor och 1 Honda på pallen, "dominerar" Honda då? Det är snarare så att Marquez dominerar isåfall. Vad gäller själva maskinerna så har de har ju fördelar och nackdelar beroende på bana. Vissa banor är "Hondabanor" andra är "Yamahabanor", även om Yamahas fördelar (om man ska tro kommentarerna) naggats lite i kanten pg a de nya däcken.
 
Last edited:
Med tanke på Honda-dominansen kanske de skulle bygga en hoj mer lik Honda, det var så jag menade?
Jag förstår hur du tänker...
Men honda dominans? Är det verkligen så?
Om man ser på den här helgen så är det så utan tvekan, kanske om man ser över hela säsongen också.
Men det finns faktiskt banor som är bättre för M1:an än för RCV:n.
Det är inte så länge sen Yamahan var hojen att slå så det där med rätt eller fel koncept går i vågor.

Som Ulvhamne skrev, det är ju kul att inte alla försöker bygga exakt samma hoj.
Och ingen vet vad som sker med däcken till 2015, kanske är det Yamman som ligger på topp då?
Tycker fortfarande att det var tråkigt att Ducati gick ifrån deras koncept med motorn som bärande del i ett kolfiber chassie, det gjorde dom unika.
 
Samma sak med Ducati under Stoners tid.
Alla undrade varför Duccen var så snabb...
Det var den inte, Det var casey som var överjävlig.
Det där har du missuppfattat!
När han vann var Ducatin så mycket snabbare rakt fram att de på andra hojar behövde skaffa 20 meters försprång där det svängde för att inte bli omseglade igen på första längre raka,
 
Det där har du missuppfattat!
När han vann var Ducatin så mycket snabbare rakt fram att de på andra hojar behövde skaffa 20 meters försprång där det svängde för att inte bli omseglade igen på första längre raka,

Missuppfattat?

Alla kan nog uppfatta att du duccen var snabbare på rakorna.
Men det var bara Casey som kunde få skiten att svänga, sätta snabba
tider med den eller tom vinna med den.
 
Det där har du missuppfattat!
När han vann var Ducatin så mycket snabbare rakt fram att de på andra hojar behövde skaffa 20 meters försprång där det svängde för att inte bli omseglade igen på första längre raka,

visst har du en poäng i det du säger, men det gällde framförallt inledningen på säsongen 2007. Men varför var det bara Stoner som vann race över hela säsongen då? Själklart var hans megatalang en stor del av det vinnande konceptet.
 
Jag håller med er, det är definitivt roligare med fler fabrikat/filosofier med chans att vinna. Men jag tror inte att fabrikerna bygger hojar med olika effekt, chassiemått eller inriktning för att publiken gillar när det blir kul race.
De bygger ju hojar för att vinna och just nu verkar Honda vara starkaste kortet. Så varför inte planka deras koncept rakt av? Nikola och Tobbe nämner (hur stort värde det nu har) under var och varannan träning att Honda är maskinen att slå.


Efter WUP:en ser det inte fullt så illa ut med två Honda överst, sen fyra Yamaha och tre Ducati.
 
Missuppfattat?

Alla kan nog uppfatta att du duccen var snabbare på rakorna.
Men det var bara Casey som kunde få skiten att svänga, sätta snabba
tider med den eller tom vinna med den.

Capirossi - 7 segrar & 23 pallplatser på Ducati under 5 år (1 seger under 7 år med Honda & Suzuki)
Bayliss - 1 seger på Ducati (av 1 möjlig)

...så lite missuppfattat ser det allt ut.
 
Last edited:
Jaja då drogs vi in i det igen...
Capirossi vann ja. Men det var ju i en helt annan era av racingen. Från 800 tiden och framåt så är det INGEN annan än Casey som har lyckats bemästra den hojen.
Ni kan snacka toppfarter hur mycket ni vill men det är faktiskt snabbast runt ett varv... Eller rättare sagt snabbast över en racedistans som gäller.
Att tro att en hoj är en vinnarhoj bara för att den går fort rakt fram är att missuppfatta roadracing om nåt.
Senast jag kollade så var inte det här dragracing.
 
Jaja då drogs vi in i det igen...
Capirossi vann ja. Men det var ju i en helt annan era av racingen. Från 800 tiden och framåt så är det INGEN annan än Casey som har lyckats bemästra den hojen.
Ni kan snacka toppfarter hur mycket ni vill men det är faktiskt snabbast runt ett varv... Eller rättare sagt snabbast över en racedistans som gäller.
Att tro att en hoj är en vinnarhoj bara för att den går fort rakt fram är att missuppfatta roadracing om nåt.
Senast jag kollade så var inte det här dragracing.

Okej, då räknar vi inte de 4 pallplatser varav en vinst som Capirossi fixade med 800:an som att han bemästrade den då. :)
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top