Reclaim the city?

plastkulor, gummikulor, träkulor, tårgas, telebatonger, vattenkanoner, teasers, stungun, (färgpatroner).

för mig får polisen gärna använda alla dessa och liknande saker för att mina pengar ska slippa gå till återuppbyggnad av allt som råkar stå ivägen för "demonstranterna" och deras tillbehör.

DET ÄR FAN INTE SYND OM NÅGON MASKERAD INDIVID SOM KROSSAR SKYLTFÖNSTER ELLER BRYTER UPP VÄGAR!
förtjänar lätt t.o.m. att få ett brutet revben eller två. och sen råkar inte bara folk befinna sig i bland dessa folkmassor utan att vara medveten om hur situationen är eller hur den kommer se ut på ett ungefär fem minuter senare - och skulle någon totalt IQ-befriad bara råka hamna mitt i den maskerad folkmassan så varför då bara inte skippa att göra motstånd mot polisen och/eller lägga sig ner alternativt hålla upp händerna...

p.s kredits till polisen som gör sitt jobb - synd att dom knappt har några rättigheter eller alternativ att sköta sina jobb :4skrika

Coola Ola skrev:
2130190 Nej, förmodligen inte. Är de de enda alternativen till FMV om man vill ha ett faktaunderlag i frågan, menar du?

Nej det menar jag inte, jag blir mest förvånad att du är så konspiratoriskt lagd och att du pga någon gammal mina (som jag inte känner till) misstror att vissa vapen är till för att inte skada folk livshotande.

Markus skrev:
2130342 Nej det menar jag inte, jag blir mest förvånad att du är så konspiratoriskt lagd och att du pga någon gammal mina (som jag inte känner till) misstror att vissa vapen är till för att inte skada folk livshotande.

Naturligtvis är de inte _till_ för att skada folk livshotande, jag säger bara att det är en (konstaterad) överhängande risk. Dessutom menar jag, utan att vara speciellt konspiratoriskt lagd (inte mer än du är i allmänhet iaf...), att FMV knappast tar upp sin "crowd control"-vapens negativa effekter när de beskriver sin verksamhet i pressmeddelanden av den typen som det länkades till.

Hade du gjort lumpen hade du nog känt till minan/försvarsladdningen.

lika medvetet att köra hoj med risken att skada sig som att maskera sig, beväpna sig och "demonstrera" som dom vill kalla det med risken att fp en eller några harmlösa med effektiva gummikulor på sig av polisen.
risken att dö?... säkerligen 700 gånger mer på en MC än av gummikulor...

och vill man inte riskera få några blåmärken av gummikulor eller tårgas i ögonen så kan man ju skippa att demolera och vandalisera - dessutom bidrar det till att vi andra människor som hellre diskuterar och argumenterar än viftar med basebollträ och knytnävar slipper spy galla över så mycket människor.

förstår inte hur folk kan anse det vara helt rätt att demolera privatpersoners bilar, allmänhetens gator, företags skyltfönster och rent utsagt försöka mörda poliser om dom kunde, men sedan grina över att polisen, med lag och IQ på sin sida, avbeväpna och gripna dom för allt jävla skit dom bidrar till samhället...

Last edited:
Halogen skrev:
2130470 Du med. ;) Det är fler skillnader än bara namnet.

Ja, man drar i ett snöre istället för att nån snubblar på det. Iaf de vi utbildades på. Eller vad är skillnaden annars?

Coola Ola skrev:
2130483 Ja, man drar i ett snöre istället för att nån snubblar på det. Iaf de vi utbildades på. Eller vad är skillnaden annars?

Precis, snördragandet innebär att det inte längre är ett passivt vapen. Det tycker jag är en stor skillnad.

Werzion skrev:
2130472 lika medvetet att köra hoj med risken att skada sig som att maskera sig, beväpna sig och "demonstrera" som dom vill kalla det med risken att fp en eller några harmlösa med effektiva gummikulor på sig av polisen.
risken att dö?... säkerligen 700 gånger mer på en MC än av gummikulor...
Om jag passerar eller tittar på en demonstration som urartat till vandalism så vill jag inte riskera att träffas av en gummikula eller "bean bag", vill du? Visst, man kan (och bör, kanske) hålla sig undan från våldsamheter men ibland hamnar man mitt upp i det utan att vilja det. Jag jobbade som cykelbud i Gbg under gbg-kravallerna och var inte långt ifrån de värsta oroshärdarna när jag lämnade bud. Hade polisen då börjat skjuta gummikulor till höger och vänster hade iaf jag tyckt det varit jävligt olustigt. Jämförelsen med att köra hoj är bara korkad och det inser du nog själv också.

och vill man inte riskera få några blåmärken av gummikulor eller tårgas i ögonen så kan man ju skippa att demolera och vandalisera - dessutom bidrar det till att vi andra människor som hellre diskuterar och argumenterar än viftar med basebollträ och knytnävar slipper spy galla över så mycket människor.
Problemet är inte att jag tycker synd om vandalerna, däremot anser jag inte att förhindrande av materiell skadegörelse är en ursäkt att ta till potentiellt dödligt våld. Återigen, risken för förbipasserande är högst avsevärd.

förstår inte hur folk kan anse det vara helt rätt att demolera privatpersoners bilar, allmänhetens gator, företags skyltfönster och rent utsagt försöka mörda poliser om dom kunde, men sedan grina över att polisen, med lag och IQ på sin sida, avbeväpna och gripna dom för allt jävla skit dom bidrar till samhället...

Nej, de som vandaliserar är förstås idioter av rang och ska lagföras för den skadegörelse de orsakar, vem säger nåt annat?

Halogen skrev:
2130510 Precis, snördragandet innebär att det inte längre är ett passivt vapen. Det tycker jag är en stor skillnad.

Och det har aldrig slagit dig att man kan använda försvarsladdning 21 exakt som man avsågs använda truppmina 12? Utlösningsmekanismen är likadan, passiviteten beror ju på om man spänner upp "snöret" eller ej, något som går lika bra nu som innan namnbytet.

Men nu blir det OT så vi kan lämna detta kanske?

Halogen skrev:
2130510 Precis, snördragandet innebär att det inte längre är ett passivt vapen. Det tycker jag är en stor skillnad.

Det tycker inte jag, eftersom du är utbildad på Försvarsladdning 21/truppmina 12/"Invandrarkameran" så vet du att även tidigare var det övervägande användningsområdet fjärrutlösning av trupp medelst slagtändare. Till exempel en bredsida om 5-10 minor mot fienden vid eldöverfall.

Till försåtsmineringar och minfält användes de mindre personminorna tex "hockeypucken" som nu är skrotad.

Coola Ola
visserligen har vi lämnat ut båda våra åsikter i diskutionen och kan troligen inte komma längre, men jag fortsätter endå (och du får gärna hänga på) :tummenupp

är ju så att likaväl som att polisen inte springer runt och försöker däcka alla med batongen så lär dom inte ställa 10 polisen på led längst en gata och köra helautomat med MP5:or tills alla 300 kulor (nu vet jag visserligen inte hur många gummikulor det får plats i ett magasin, kan mycket troligen vara mer än standard-mag) är slut.

och känner vandalisterna till att polisen har tillåtelse, och inte tvekar, att använda gummikulor för att undvika demolering av diverse saker så BORDE dom tänka till en extra gång, om inte annat så lär ju 1-10 kulor påminna dom om hur läget ligger till.

det som gör mig så förbannad är hur vi hanterar dessa människor med silkesvantar, gripa, släppa "hem till mamma med dig" sen ingenting med mer det (om ens det).
men men, varför straffa dessa när våldtäcksmän, mördare, rånare, pyromaner och allt annat drägg får lite gratis mat och rum i några månader och sedan friheten m.m tillbaka?

Last edited:
Chris Ash skrev:
2130520 Det tycker inte jag, eftersom du är utbildad på Försvarsladdning 21/truppmina 12/"Invandrarkameran" så vet du att även tidigare var det övervägande användningsområdet fjärrutlösning av trupp medelst slagtändare. Till exempel en bredsida om 5-10 minor mot fienden vid eldöverfall.

Jo, det stämmer ju iofs. Poäng till dig.

Markus skrev:
2130570 Lumpen är för kommunister. :mattias

Jo, det är sant. Carl G Hamilton och allt det där. Du var väl för upptagen med aktieportföljen för att praktisera ålning medelst hasning, kan jag tänka mig?

Coola Ola skrev:
2130645 Du var väl för upptagen med aktieportföljen för att praktisera ålning medelst hasning, kan jag tänka mig?

Det är inte värdigt att klä sig så där, det handlar mest om det. Plus dålig moral, fånig värdegrund, förlorade befäl och värdelösa placeringsorter.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg