Recalls! Skall vi stå för det?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
RECALLS

Er-6F
Kawasaki recall ZX-10R over faulty steering damper
Yamaha to recall 53,814 bikes
Rear brake pedal recall on Kawasaki 1400GTR
RECALL: Honda CBF600/S/ABS
Harley recalls 111,569 machines

Sen skall förmodligen ytterligare 4 st modeller av Kawazaki ha sin recall
BMW´s tourer maskiner 122´000 maskiner ev in för recall
Aprilias problem i början osv......

Jag tycker det är för skamligt att fabrikerna brister i sin kvalitetskontroll och låter oss konsumenter få ta hand om problemen. Maskinerna är inte färdigutvecklade vid relesedatum.
De testar inte tillräckligt utan lägger arbetet med att åka in med hojen och vara utan dns en längre tid hos konsumenten. Någon form av ersättning
eller annan goodwill borde man få om man har en hoj som skall in på recall. Nu är det mer att " o så bra att jag har garanti".

KRÄV mer av återförsäljarna:finger:finger:censored:censored

Tror faktiskt det pågår en stilla uppryckning på den fronten. Toyotas kostnader har nog skrämt upp några stycken fordons fabrikanter.
Men vi är rättslösa, i princip, om de inte vill ta sitt ansvar i vårt avlånga land.

Ja tror dom tjänar mer på att släppa ut hojarna från bandet och låta åf lösa kampanjer/recall mot vad de skulle kosta att gå in i bandet och lösa de till en början sen brukar de ju oftast va löst på senare modeller.Nu tycker ja också att de är dåligt gjort men de kanske e ett svar.

Shit vilket gnäll!!! Tror ni seriöst att recall är något företagen profiterar på eller för den delen vill göra???

Kom igen, ingen kan testa produkten så bra som idioterna som använder den, ingen produkt är perfekt eller helt färdigutvecklad när den släpps, var glad att dom tar sitt ansvar!!!

Vill ni ha ersättning så finns det säkert en skål med slickekubbor där ni hämtar hojen!!!

TS: Tror du på fullaste allvar att det går att få felfria maskiner? Det man gör är att man testar ett antal fordon (jag jobbar inom bilbranschen) som man utvecklar tills de är felfria. Sen bygger man hundra tusentals eller miljontals kopior och att förvänta sig att fel inte uppstår är som att sträva efter världsfred dvs meningslöst och det kommer aldrig hända.

Alternativet är att tillverkarna testar VARJE exemplar i X antal tusen mil och låter dig sen få din "nya" hoj...då felfri men inte så ny längre. Dessutom går det inte att testa sig fram till eller simulera alla olika förares körstilar mm mm mm som ev kan orsaka vissa slitage.

Testförare har man men som sagt, det är inte så lätt. Hade vi levt i en perfekt värld hade ALLT vart felfritt men allt går inte att uppnå och när även Japanerna, som är perfektionister t.o.m när det gäller att torka röven, felar så är det ett bevis på just detta ;)

Last edited:
Sedan är det ofta att bara vissa produktserier kallas in för recall och inte ALLA av en o samma modell. Beror ofta på att just de har fått en batch med undermåliga delar.
Jag menar..gjuter man 100.000 ex av en specifik del så kommer deifinitivt ett gäng va dåliga trots kontroll innan lev.

TS: Tror du på fullaste allvar att det går att få felfria maskiner? Det man gör är att man testar ett antal fordon (jag jobbar inom bilbranschen) som man utvecklar tills de är felfria. Sen bygger man hundra tusentals eller miljontals kopior och att förvänta sig att fel inte uppstår är som att sträva efter världsfred dvs meningslöst och det kommer aldrig hända.

Alternativet är att tillverkarna testar VARJE exemplar i X antal tusen mil och låter dig sen få din "nya" hoj...då felfri men inte så ny längre. Dessutom går det inte att testa sig fram till eller simulera alla olika förares körstilar mm mm mm som ev kan orsaka vissa slitage.

Testförare har man men som sagt, det är inte så lätt. Hade vi levt i en perfekt värld hade ALLT vart felfritt men allt går inte att uppnå och när även Japanerna, som är perfektionister t.o.m när det gäller att torka röven, felar så är det ett bevis på just detta ;)

Klart det går att ha bättre kvalitetskontroll än vad man generellt har i dagsläget, men det hade kostat därefter. Med dagens prishets är det förstås en omöjlighet, folk vill inte betala för kvalitet verkar det som.

Klart det går att ha bättre kvalitetskontroll än vad man generellt har i dagsläget, men det hade kostat därefter. Med dagens prishets är det förstås en omöjlighet, folk vill inte betala för kvalitet verkar det som.

Sant, jag syftade mest på fel som inte framkommer förrän man kört med hojen ett tag och den börjar "slitas".

Hade de utfört rigorösare tester hade antagligen utgångspriserna varit betydligt högre. Bajs eller anus?

Mycket komponenter kommer ju från underleverantörer också. Jag köpte en ny ZX-10R 2004 och framfälgarna skulle bytas på dem. Rådet från Kawasaki var, för att vara helt säkra då, att man inte skulle köra alls tills fälgen blev utbytt. Jag fick tid för byte fyra veckor framåt mitt i säsongen med ny hoj, inte f-n upphörde jag med körningen. Sannolikheten att just min fälg var drabbad var knappast större än att ett av Kawasaki okänt fel skulle drabba just min hoj. Eller framför allt att man själv ställde till det eller blev påkörd av en bil som trodde man var en moped.

ÅF kunde i alla fall inte erbjuda någon kompensation för den tid man skulle bli utan hojen så hade man drabbats av något motorfel eller något så att man verkligen blivit utan hoj en månad mitt i säsongen hade man ju inte varit nöjd precis.

Dock tror jag de gör vad de kan för att undvika detta. Oavsett vad man producerar så är det alltid billigare att upptäcka/åtgärda problem så tidigt som möjligt. Det är ju inte så att de kan överlåta det på ÅF, de får ju alltid täckning av generalagenten så det är ju alltid tillverkaren som drabbas och senare kanske en underleverantör.

Biltillverkarna har ju betydligt längre produktcykler och de har ändå fortfarande alltid återkallelser de också. Oftast helt odramatiskt ihop med ordinarie service så det inte drabbar en.

Det är väl bättre att tillverkaren tar kostnaden och man får den felaktiga delen utbytt - jag tycker det är seriöst.

Det kostar ju inga större summor att åka till verkstaden, ens om man skulle behöva åka en gång extra. Har man problem med att få pengarna att räcka till soppa till ett verkstadsbesök för en gratis åtgärd, ska man nog sluta köra hoj.

//Syss, som har lagt runt 50 000 kr på hojen i år, förutom inköp :rolleyes:

Värt att komma ihåg är oxå att återförsäljaren, som kunderna till 101% alltid klagar på när man får problem inte kan göra mkt. Man får direktiv från Generalagenten och de får man rätta sig efter. Att skälla på återförsäljaren lönar sig sällan men kunder är oftast jättearga och besvikna och låter sin aggression gå ut över verkstaden som egentligen inte kan annat än rapportera för gen.agenten att problemet finns.

Hur gen.agenten sedan väljer att fortsätta med ärendet är inget verkstaden kan göra något åt. Väljer man att inte ersätta kunden så kan inte verkstaden göra något åt det. Vissa kunder som är extremt tjatiga och skitjobbiga kan i vissa fall få sin vilja igenom men sällan när det gäller såna här stora återkallningar, det brukar då vara i sälsynta fall där man fått något sällsynt fel.

Det är iaf vad min erfarenhet som kundmottagare har lärt mig :)

Det kostar ju mer för tillverkaren med en recall än att byta delarna i fabriken, så de gör det nog knappast för att spara pengar...

Har ni inte sett Fight club?
"- A new car built by my company leaves somewhere traveling at 60 mph. The rear differential locks up. The car crashes and burns with everyone trapped inside. Now, should we initiate a recall? Take the number of vehicles in the field, A, multiply by the probable rate of failure, B, multiply by the average out-of-court settlement, C. A times B times C equals X. If X is less than the cost of a recall, we don't do one.
- Are there a lot of these kinds of accidents?
- You wouldn't believe. "

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back