Reagerar inte kamerorna?

Jag är så elak att jag alltid gör en omkörning vid plåtpoliserna, jag har fått det att blixtra 1 gång. Undrar fortfarande vad bilisten tänkte.
 
Som flera redan påpekat, så är det radar som används och kameran kan hålla reda på flera fordon samtidigt inom mätområdet. Den maximala hastighet den kan klara av att registrera beror på hur snabbt kameran kan triggas när radarn kännt av att ett fordon åkt för fort. Gränsen bör ligga runt 260km/h, så det är oftast mest en akademisk fråga...

Kamerorna är sällan aktiverade (och tar kort), även om de kontinuerligt har radarn påslagen och övervakar trafiken. Det kommer nog att ändras om polisen får större resurser för databehandling. Jag har på ca 4.000 passeringar endast vid ett tillfälle lyckats trigga en kamera och då under omkörning (varvid kortet kasseras). Syns det inte vem som körde, så är kortet värdelöst så som lagstiftningen ser ut idag.

Blixten används alltid och är vanligtvis gul (för bättre återgivning av bilden). Men jag har sett på sistone att vissa kameror varit ur bruk och att den gula linsen bytts mot något mörkare (eller om de plockat bort delarna). Svårt att veta om det varit fel på kamerorna efter vinterns kyla eller om man gör uppgraderingar...
 
En fundering: om man mäter farten 100-150 meter före kameran hur vet kameran då när den ska ta kortet? Om det går på tid så kan man ju "nita" eller stanna innan man når fram till kameran och då tar ju kameran en tom bild. Eller mäter radarn farten och triggar kameran ca 15 meter innan fordonet passerar också?
Man skulle ju kunna ha hur roligt som helst genom att lura kameran att ta bild er på "fel" fordon.
 
Ja då, det händer att dom plåtar hojar också och då märker man det, det har hänt mig på RV50 söder om Akersund, men hur skall dom se vem som kört?
 
Lite OT eftersom de testar kamerorna med bilar men myten om att man kan köra så fort att de inte reagerar verkar ju stämma :)

Bara att gassa tillräckligt :yoparty

http://www.youtube.com/watch?v=ph-qv4gYAE8

EDIT: 172 MPH är cirka 277KM/H

De brittiska kamerorna verkar vara lite annorlunda. De fottar bilen bakifrån. Det här med vem som kör verkar inte vara så viktigt för våra vänner i väst.
 
Jag trodde dom (iaf nyare kameror) har IR-blixtar (ej synligt för mänskliga ögat) precis som trängselkamerorna i tokholm, men det kanske beror på ljusförhållandena, Man kanske skulle undersöka ett sånt där skåp nogrannare. =)

om du gör det så kommer du hitta en riktigt shysst digitalkamera, i alla fall enligt ryktena.
 
Testa att sträck dig upp så mycket som möjligt när du åker förbi kamerorna, större chans att du blir med på bild då!
 
Mr. Mike.

Det verkar lite märkligt om kamerorna registrerar hastigheten 100-150m bort och sen tar kortet när man är 15m ifrån kameran. Mycket kan hända under dessa 135m (150-15) och det borde inte vara juridiskt möjligt att göra på det sättet heller. Bilden ska ju tas när brottet begås för att verkligen bevisa något.
/Magnus
 
Var faktiskt misstänksam mot att kamerorna överhuvudtaget var påslagna så jag testade i vintras. Mellan Luleå och Härnösand finns det många kameror, vet inte exakt men minst ett 20tal? Anyway, körde för fort förbi samtliga, på nedvägen blixtrade ingen men på uppvägen blixtrade faktiskt en!

Och som alla andra sagt, man märker om man blir fotad. Garanterat.
Som tur var hade jag min Ninjautstyrsel på mig så jag slapp betala. Men det verkar vara mycket ovanligt att de är påslagna.
 
Mr. Mike.

Det verkar lite märkligt om kamerorna registrerar hastigheten 100-150m bort och sen tar kortet när man är 15m ifrån kameran. Mycket kan hända under dessa 135m (150-15) och det borde inte vara juridiskt möjligt att göra på det sättet heller. Bilden ska ju tas när brottet begås för att verkligen bevisa något.
/Magnus

Radarn initierar mätningen ca 150m bort och mäter under 15m och avgör då om du kör för fort eller ej, om du konstaterats ha kört för fort fortsätte radarn att följa dig för att säkerställa att rätt fordon forograferas.

Rätt värdelöst att försöka ifrågasätta......

Sen finns där en inbyggd funktion i kamerorna där radarn identifierar fordonstyp och selekterar bort dem med för svaga radarekon vilket gör bla att motorcyklar vanligtvis inte fastnar och därmed tas ingen bild.
Vem blir först med att bygga en stealth bil för att undvika fartkamerorna?:yoparty
 
Om man nu får för sig att undersöka skåpen...finns det någon sensor ett nått som gör att dom fotar saker som kommer för nära för att typ förebygga sabotage ?

Bara en tankte som slagit mig... :rolleyes:

För att vara på den säkra sidan, kan du ju lura den genom att smyga på den bakifrån..... :D
 
Nackatunnlarna är väl sprängfyllda med hastighetskameror?? Har aldrig blinkat en enda jefla gång där för mig. Vet dock att de blinkar när bild tas av egen erfarenhet. :hihi

Målsättningen är att uiila samtidigt som jag ger fingret varje gång jag passerar en. Tyvärr lyckas jag inte alltid eftersom det går så fort :huvet
 
Jag läste någonstans att dom hadde foton på digitalkameror inne i vissa boxar
 
De har hänt mig en gång att de blixtrar. Det var på väg mot Stockholm från Borlänge. Det blixtrade till som om blixten själv slog ner :yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top