mkii
Sporthojsnörd
Re: kopparfett eller motsvarande - påverkar de hur hårt bultarna sitter?
har funderat lite på som rubriken säger. Jag hatar rost och ärgade gängor, så nu när jag skaffade hoj o började meka o rengöra så har jag alltid kört kopparfett på mina skruvar när jag satt tillbaka den (och utan problem 1 säsong än sålänge), allt ifrån skruvar till avgassystemet till fästa kåpor + backdäckets "stora bult" (- ändarna där man sätter på skruven). så inte direkt några känsliga ställen jag har satt pastan, men om man skulle fästa den överallt, dvs fästa bromsskivor med mera finns de då några nackdelar med att använda pastan?
Min oro är att bultarna kanske skulle gänga ur eller behöver större vrid.
Någon där ute som är insatt och kan säga om de finns ställen (förutom inuti motorn och på bromssivor osv,såpass mycket fattar jag) som man absolut inte bör använda pasta?
Tanken är att jag inte skall råka göra mig en bjön-tjänst genom att använda pastan för att slippa rost o ärg men skapa problem.
Väl mött
Jesper N.A
har funderat lite på som rubriken säger. Jag hatar rost och ärgade gängor, så nu när jag skaffade hoj o började meka o rengöra så har jag alltid kört kopparfett på mina skruvar när jag satt tillbaka den (och utan problem 1 säsong än sålänge), allt ifrån skruvar till avgassystemet till fästa kåpor + backdäckets "stora bult" (- ändarna där man sätter på skruven). så inte direkt några känsliga ställen jag har satt pastan, men om man skulle fästa den överallt, dvs fästa bromsskivor med mera finns de då några nackdelar med att använda pastan?
Min oro är att bultarna kanske skulle gänga ur eller behöver större vrid.
Någon där ute som är insatt och kan säga om de finns ställen (förutom inuti motorn och på bromssivor osv,såpass mycket fattar jag) som man absolut inte bör använda pasta?
Tanken är att jag inte skall råka göra mig en bjön-tjänst genom att använda pastan för att slippa rost o ärg men skapa problem.
Väl mött
Jesper N.A