Re: kopparfett eller motsvarande - påverkar de hur hårt bultarna sitter?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Re: kopparfett eller motsvarande - påverkar de hur hårt bultarna sitter?

har funderat lite på som rubriken säger. Jag hatar rost och ärgade gängor, så nu när jag skaffade hoj o började meka o rengöra så har jag alltid kört kopparfett på mina skruvar när jag satt tillbaka den (och utan problem 1 säsong än sålänge), allt ifrån skruvar till avgassystemet till fästa kåpor + backdäckets "stora bult" (- ändarna där man sätter på skruven). så inte direkt några känsliga ställen jag har satt pastan, men om man skulle fästa den överallt, dvs fästa bromsskivor med mera finns de då några nackdelar med att använda pastan?

Min oro är att bultarna kanske skulle gänga ur eller behöver större vrid.

Någon där ute som är insatt och kan säga om de finns ställen (förutom inuti motorn och på bromssivor osv,såpass mycket fattar jag) som man absolut inte bör använda pasta?
Tanken är att jag inte skall råka göra mig en bjön-tjänst genom att använda pastan för att slippa rost o ärg men skapa problem.

Väl mött
Jesper N.A

Smorda skruvförband ska dras med MINDRE moment än osmorda. Bromsok och andra livsviktiga saker är bättre att ta lite gänglåsningsvätska på så att de inte kan vibrera ur.

Ett enkelt svar, helt enkelt för att jag inte kan tillräckligt om ämnet, är JA.

Man brukar prata om "dry" vs. "wet" (eller "lubed"). Och när det anges åtdragningsmoment så är standarden "dry". Ska det vara "wet" brukar det stå explicit.

Smörjer du med kopparpasta (t.ex.) så ska du dra lösare. En fingervisning jag sett/läst är 25% svagare.

Men finns garanterat folk här på SH med bättre kunskaper/förståelse än mig.

Mina källor är polare som jobbar på Scania (med att bygga växellådor).

Är kopparpasta verkligen bra som universalmedel?
Jag drog en stålbult i en aluminiumgänga med kopparpasta för 10-15 år sedan och den åt sig fast så jag fick vålda ut den sedan.

Numera kör jag enbart med fett på bultar som lossas ofta. Eller Loctite när det ska sitta still basta.

Jag drog en stålbult i en aluminiumgänga med kopparpasta för 10-15 år sedan och den åt sig fast så jag fick vålda ut den sedan.

Numera kör jag enbart med fett på bultar som lossas ofta. Eller Loctite när det ska sitta still basta.

Jag tycker kopparpasta funkar bra till exempel hjulbultar som man har av ett par gånger om året.
Men jag är tveksam om jag vill använda till saker som skall sitta länge.

Det finns ju aluminiumpasta också.

Om i vill ha gängor kvar så lägg bort kopparpasta på alla bultar som dras i ALUMINIUM. Koppar kan skapa galvanisk korrosion vilket kan äta upp dina gängor istället för att skydda dem. Smörja gängor ÄR bra men använd rätt saker + gärna loctite i mindre mängd så slipper du tappa nåt längs vägen.

Alupasta är helt ok på alusaker. Kopparpasta på järn & stål etc

så att summera lite här då. Jag har av kåpor lite då o då, allt jag än sålänge har haft kopparpasta på är av järn, de är delar som jag har skruvat av flera gånger.
Alupasta skall jag fundera på. inget jag kört in i ramen än sålänge, men de kommer säkert.
Loctite har jag hemma, men jag är kluven över vart jag skall lägga de.

än sålänge verkar jag inte satt de på fel ställe i alla fall. Har inte satt något omkring bromsdetaljer än, bara alla kåpskruvar (av stål) samt till hjulet, ej på drevskruvarna. jag skall tänka på hur jag drar, brukar dra lite lagom o känna efter någon gång varannan vecka och de har suttit fast och jag har alltid kunnat få av de rätt "schyst" rosskyddsverkan har i alla fall fungerat, så de e ju ett stort plus.

Jag får tacka för alla svar än sålänge de har varit betryggande och info givande. ni får gärna skriva mer om ni så önskar, jag uppskattar all info jag kan få, gärna om vad man t.ex kan använda loctite =)
tackar / Jesper

Om i vill ha gängor kvar så lägg bort kopparpasta på alla bultar som dras i ALUMINIUM. Koppar kan skapa galvanisk korrosion vilket kan äta upp dina gängor istället för att skydda dem. Smörja gängor ÄR bra men använd rätt saker + gärna loctite i mindre mängd så slipper du tappa nåt längs vägen.

Alupasta är helt ok på alusaker. Kopparpasta på järn & stål etc

Får tillägga att aluminiumpasta funkar alldeles utmärkt på stål också, t.ex bromsarna på bilen. :brinnerup

Jag använder den på allt möjligt och tycker den är bra, jag har lite svårt att säga hur den är i förhållande till kopparpasta etc, använder inte kopparpasta till mkt längre.
CRC säger:

Högtemperatur- och antikärvpasta.
Keramisk monteringspasta, från -40°C upp till +1400°C. Förhindrar kärvning och nötning på alla gängade detaljer av metall. Skyddar bromsdetaljer mot inbränning och förhindrar oljud från skivbromsar. Lämplig för ABS. Ingen risk för galvanisk korrosion.

Mekonomen:

Metallfri pasta
CRC

Produkten är avsedd för att förhindra fastbränning och fastrostning orsakade av bl.a. höga temperaturer. Temperaturområde: -40 - + 1400 grader C. För att undvika metall- till metallkontakt som kan orsaka kärvning. Användningsområden: Maskiner, flänsar, skivbromsar, cylinderhuvuden, bultar, muttrar och skruvar & tändstift.
- See more at: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard...metallfri-pasta-pa2666sv#sthash.tQJ8OL6D.dpuf

Last edited:

Stämmer att det kan bli heltokigt om man blandar koppar & aluminium,
Vill man smörja skruv på hojen skulle jag föredra tex, Graphite fett för att
undvika galvaniska olustigheter.
Skillnader i åtdrags moment är det säkert men det kan jag för lite om.

Som många andra skriver...
Ädelmetaller äter andra metaller.
Så koppar mot aluminium och metall skulle jag undvika.
Har en burk vapenfett 101 kvar sen lumpen, den funkar finfint. (Dock cancer framkallade)

Som många andra skriver...
Ädelmetaller äter andra metaller.
Så koppar mot aluminium och metall skulle jag undvika.
Har en burk vapenfett 101 kvar sen lumpen, den funkar finfint. (Dock cancer framkallade)

101,an är bara bäst..

Man kan tom steka i den, eller ha till hårda hälar innan långa, tråkiga promenader:rofl

101,an är bara bäst..

Man kan tom steka i den, eller ha till hårda hälar innan långa, tråkiga promenader:rofl

Vapenfett 101 slutade militären med för att den va cancerframkallande om jag inte minns helt fel.
Du menar nog den lilla gröna som bla finns på apoteket..

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti