RD500 vill bli YZR500

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Då jag fått intrycket av att det finns ett visst intresse för mitt projekt här tänkte jag att det är väl dags för ännu en projekttråd.

En kort bakgrund:
Skar min orginalmotor sommaren -98. Den hade då passerat en bra bit över 10.000 mil med mig bakom styret så ni kan ju gissa hur lagren lät i den..
Men den gick bra..
Istället för att börja renovera fick jag tag på en bättre begagnad motor. Tyvärr var någon klåfingrig typ framme medan jag väntade på motorn.
Någon fick för sig att de behövde ett rullande RD500-chassi mer än vad jag behövde det, så det försvann från mina föräldrars trädgård.
Tappade sugen efter detta. Har än idag aldrig fattat vad någon skulle ha ett RD500 chassi utan motor till.

Nåja, köpte hus med stort garage förra sommaren och fick även en 500-ram av en kompis. Egentligen skulle de närmsta åren vigas åt husrenovering, men plötsligt stod jag där ute i garaget och hade lite dötid medan jag väntade på att färg skulle torka.
Tre timmar senare hade jag rotat igenom alla mina backar och satt ihop detta:

RD500_001.jpg


Hade faktiskt mer delar än jag trodde. Bortsett från den uppenbara svingen med tillhörande bakhjul var det bara stötdämparfästet som skall sitta under ramen och svingaxeln som saknades för att kunna bygga ihop en komplett cykel.

Var rädd att jag inte skulle ha någon CDI-box kvar, men det hade jag visst. Vet dock inte om det är en 47X (-84)eller 1GE (-85) då klistermärket är borta från den.

Min cykel har sett alla årstider och synat asfalten på nära håll mer än en gång så att kalla delarna för fina vore en lögn. Att återställa cykeln till nyskick känns alltså inte lönt utan jag skall istället göra det jag velat göra så länge jag kan minnas: Bygga en YZR500 inspirerad cykel och uppdatera väghållningen.

Vi hoppar raskt framåt några månader i tiden och projektet ser ut såhär idag:

RD500_023.jpg


Framgaffel kommer från en R6 och är i stort sett på millimetern lika lång som RD-gaffeln. Tyvärr är vänster gaffelben krökt, men det får jag lösa senare. Gaffeln duger åtminstone att ha på cykeln under uppbyggnaden.

RD500_022.jpg

Även svingen kommer från en R6. Tog tid att få den, men det var värt väntan. Modifierad för att passa RD-ramen av en kille i Florida. Imponerande hantverk måste jag säga. Passformen är perfekt.
 
Ska definitivt följas :tummenupp

Vad har du mer för framtidsplaner?
 
Ser onekligen kul ut. Synd att du behållt Rd:ns riktigt svaga punkt, Ramen. Även om man hänger på bra grejer både fram och bak så brukar ramen göra att hojen känns så gammal som den är iallafall.
När jag hade min RD500 så hade jag långt gående planer på att sätta motorn i ett TZR250 chassie med annan gaffel och sving. Hade köpt ett RD block och ram modifierat för att passa med varandra(kicken får man plocka bort bl.a), massor av delar, hjul och en del kåpor. Tyvärr tog min ekonomi slut samt att det var bökigt att meka i källarförrådet två trappor ner i underjorden. Annars kunde det blivit en intressant maskin på 110 kg torrvikt och Steg 3 trimmad maskin med Nikon pipor, 32 mm förgasare RD350 reedkorgar m.m.

Hoppas det går bättre för dig.
 
det här ska bli kul att följa trots att det är två-takt...:tummenupp
Vilken modell av YZR 500 är målet?
 
Last edited:
Jag vill osså va me o heja på:yoparty
 
Häftigt projekt!
 
Toppen att du fått upp tråden nu,ska följas!

Behöver du några motordelar så PM:a,har en nästan komplett reservdelsmotor liggandes.

Henrik

Edit. Förresten,var inte det 130 breda bakdäcket manligt nog eller? :D
 
Last edited:
Vilket bra projekt, själv tycker jag att denna hojen är grym, vill ha
 

Bifogat

  • bikepics-1144531-800.jpg
    bikepics-1144531-800.jpg
    57.3 KB · Visningar: 432
Grymt projekt... ser verkligen fram emot utgången av det här men som någon sa innan i tråden att om du väl updaterar sving och framfjädring så kan du lika gärna lagt motorn i en annan ram - ser ju onekligen vek ut den ramen jämfört med de andra pryttlarna fan :(
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top