RD500 vill bli YZR500

För mig är charmen med en RD den gummisnoddslika ramen,cykelhjulet bak,gaffeln som består av sugrör och bromsar som påminner om träskor i backen i kombination med en ketchupmotor på 90pållar.

Det är trots allt ingen racehoj som ska byggas..

Men jag är nyfiken på vad det ska bli av detta,klart ramen ska vara kvar trots hädelsen på fram och bakänden! :)

Vill se en fiat/yamaha moto-gp design på ditt projekt fast i rött/vitt,tror det skulle bli bra.

Henrik
 
Underbart bygge, säger som andra, bygg i Gilles Coulanges anda, byt ram.

Jag är äckligt sugen på ett liknande bygge, men det blir nog en rs250/rd350 först, detta skall följas :tummenupp

(jag har precis lagat upp ett set orginal RD500 kåpor, börjar bli gammal plast nu )
 
Last edited:
Oj, intresset verkar lite större än jag trodde.. :)

När det gäller ramen så var min första idé att stoppa motorn i ett 250-chassi. Finns en hel del som gjort detta runt om i världen och jag vet två som gjorde det under nittiotalet här hemma i Sverige. Efter en stunds efterforskning kom jag dock fram till att det ligger långt utanför min kompetens och/eller budget.
Visst hade det varit coolt med en grov aluminiumram, men i ärlighetens namn så är orginalramen sannolikt kraftig nog åt mig ändå. Glöm inte bort att den dels är gjord i stål så den behöver inte vara lika grov som en aluminuim dito. Dels går ramrören nedanför motorn som även den är en integrerad del av chassit.
Har själv aldrig känt att ramen är den svaga punkten under alla de år jag körde. Sämsta biten var tveklöst bakdämparen. När denna byttes ut mot en Öhlinare märkte man hur dålig gaffeln var osv.
Men vem vet, det blir kanske ett framtida projekt. Har motorer till det i alla fall.

Duger en orginalram med liknande modifieringar som jag planerar åt folk som är vana vid att köra riktiga räsermaskiner (TZ250) så duger den garanterat åt mig som knappt ens suttit på en tvåhjuling på 12 år. :)

Köpte ett vrak till 500 till i somras, den skall jag ha att puttra runt på under tiden jag bygger YZR tänkte jag. I stort sett bara elsystemet kvar att reda ut på den. När "YZR:n" är klar skall den andra orginalrenoveras, även om jag börjar bli sugen på att bygga om den till en 80-tals YZR istället.. Vi får väl se vad som händer.

Har haft den stora turen att få låna en uppsättning YZR-kåpor från en 99:a som jag provmonterade på "vraket". Dessa kräver helt klart lite jobb, men de passade förvånansvärt bra utan några modifikationer.
RD500_YZRkapor_02.jpg


Gjutformar till detta kåpset skall vara på ingång as we speak. Vill dock ha bakdelen som är ett år äldre, den något kantigare. Dels för att jag tycker den är ett snäpp snyggare (även om jag vant mig vid den här också), men framförallt eftersom mina befintliga Jollypipor skall gå att klämma in under den äldre. Har en sådan bakdel på gång i England, skall bara få rätsida på ekonomin först..

När det gäller färgsättning lutar det åt någon form av Yamahas fabriksfärger. Abe är en stor favorit hos mig så en replika av hans YZR då de var som snyggast är vad jag siktar på just nu. Se Den bifogade bilden.

Henrik: Tackar för erbjudandet när det gäller delar. Har dock fyra mer eller mindra kompletta motorer plus ett par vevpartier och annat smått och gott liggandes. Samlade på mig en del genom åren, vilket känns bra nu med tanke på hur svårt det är att hitta delar.
 

Bifogat

  • YZR_OWH0_800p.jpg
    YZR_OWH0_800p.jpg
    75.7 KB · Visningar: 226
Last edited:
Säg kåpset och jag hugger direkt!

Jag vill ha ett jag med,gärna ett original+racekåpset som går att få på en RD500.
PM:a om det är något du kan få fram.

Henrik

Oj, intresset verkar lite större än jag trodde.. :)

När det gäller ramen så var min första idé att stoppa motorn i ett 250-chassi. Finns en hel del som gjort detta runt om i världen och jag vet två som gjorde det under nittiotalet här hemma i Sverige. Efter en stunds efterforskning kom jag dock fram till att det ligger långt utanför min kompetens och/eller budget.
Visst hade det varit coolt med en grov aluminiumram, men i ärlighetens namn så är orginalramen sannolikt kraftig nog åt mig ändå. Glöm inte bort att den dels är gjord i stål så den behöver inte vara lika grov som en aluminuim dito. Dels går ramrören nedanför motorn som även den är en integrerad del av chassit.
Har själv aldrig känt att ramen är den svaga punkten under alla de år jag körde. Sämsta biten var tveklöst bakdämparen. När denna byttes ut mot en Öhlinare märkte man hur dålig gaffeln var osv.
Men vem vet, det blir kanske ett framtida projekt. Har motorer till det i alla fall.

Duger en orginalram med liknande modifieringar som jag planerar åt folk som är vana vid att köra riktiga räsermaskiner (TZ250) så duger den garanterat åt mig som knappt ens suttit på en tvåhjuling på 12 år. :)

Köpte ett vrak till 500 till i somras, den skall jag ha att puttra runt på under tiden jag bygger YZR tänkte jag. I stort sett bara elsystemet kvar att reda ut på den. När "YZR:n" är klar skall den andra orginalrenoveras, även om jag börjar bli sugen på att bygga om den till en 80-tals YZR istället.. Vi får väl se vad som händer.

Har haft den stora turen att få låna en uppsättning YZR-kåpor från en 99:a som jag provmonterade på "vraket". Dessa kräver helt klart lite jobb, men de passade förvånansvärt bra utan några modifikationer.
RD500_YZRkapor_02.jpg


Gjutformar till detta kåpset skall vara på ingång as we speak. Vill dock ha bakdelen som är ett år äldre, den något kantigare. Dels för att jag tycker den är ett snäpp snyggare (även om jag vant mig vid den här också), men framförallt eftersom mina befintliga Jollypipor skall gå att klämma in under den äldre. Har en sådan bakdel på gång i England, skall bara få rätsida på ekonomin först..

När det gäller färgsättning lutar det åt någon form av Yamahas fabriksfärger. Abe är en stor favorit hos mig så en replika av hans YZR då de var som snyggast är vad jag siktar på just nu:

97yzr500.jpg


Henrik: Tackar för erbjudandet när det gäller delar. Har dock fyra mer eller mindra kompletta motorer plus ett par vevpartier och annat smått och gott liggandes. Samlade på mig en del genom åren, vilket känns bra nu med tanke på hur svårt det är att hitta delar.
 
Säg kåpset och jag hugger direkt!

Jag vill ha ett jag med,gärna ett original+racekåpset som går att få på en RD500.
PM:a om det är något du kan få fram.

Henrik

Vi är två som skall bygga vars en cykel och tanken är att vi skall göra gjutformar av kåporna när de väl anpassats till att passa cyklarna. Lite YZR-kåpor till dig skall alltså sannolikt gå att lösa. Kåpglasen är väl egentligen mitt stora bekymmer, men det ordnar sig säkert. Killen vi får gjutformarna från har ju ett kåpglas på sin cykel.
 
Vi är två som skall bygga vars en cykel och tanken är att vi skall göra gjutformar av kåporna när de väl anpassats till att passa cyklarna. Lite YZR-kåpor till dig skall alltså sannolikt gå att lösa. Kåpglasen är väl egentligen mitt stora bekymmer, men det ordnar sig säkert. Killen vi får gjutformarna från har ju ett kåpglas på sin cykel.

Hojta till om du springer på problem med kåpglaset, jag gjorde detta själv.
( + lamporna )
yhatj6l
 
Hojta till om du springer på problem med kåpglaset, jag gjorde detta själv.

Ser oerhört bra ut! Känns skönt att ha sådana erbjudanden i ryggen då vi i ärlighetens namn inte vet vad vi pysslar med egentligen. :)
Har bara en allmän inställning som lyder "Det kan väl inte vara så svårt.." Det brukar gå vägen, även om det alltid tar mycket längre tid och kostar mer än vad jag trott innan jag gett mig i i det.. :tungan
 
Ser oerhört bra ut! Känns skönt att ha sådana erbjudanden i ryggen då vi i ärlighetens namn inte vet vad vi pysslar med egentligen. :)
Har bara en allmän inställning som lyder "Det kan väl inte vara så svårt.." Det brukar gå vägen, även om det alltid tar mycket längre tid och kostar mer än vad jag trott innan jag gett mig i i det.. :tungan

Hjälper gärna till på ett sånt här underbart bygge.
Helt rätt inställning, kolla här på min byggtråd.
 
Hjälper gärna till på ett sånt här underbart bygge.
Helt rätt inställning, kolla här på min byggtråd.

Ge mig nu inte några fler dumma idéer, har sett din "R7" någonstans innan, och den fick mig att fundera på att köpa en YZF och göra samma sak.
Då skall det nämnas att jag anser att radfyror är det tristaste som finns och att en YZF är för stor för min smak.. Men jag vill ha en ändå eftersom jag älskar looken på din cykel...:Bugar
 
Last edited:
Sälja en komplett motor till mig, om du nu har så många?:D

Fan,d et börjar ta fart i projektet!:tummenupp
 
Ge mig nu inte några fler dumma idéer, har sett din "R7" någonstans innan, och den fick mig att fundera på att köpa en YZF och göra samma sak.
Då skall det nämnas att jag anser att radfyror är det tristaste som finns och att en YZF är för stor för min smak.. Men jag vill ha en ändå eftersom jag älskar looken på din cykel...:Bugar

Tack tack, signa gärna upp på det forumet så folk utanför sverige kan följa ditt bygge.
(siten är min)

Tjusigt. :) :tummenupp

Ursäkta en kanske fånig och off topic fråga men hur gör man kåp/lyktglas? Material?

Dt finns flera sätt men kortfattat så gjorde jag så att jag värmde upp en plastskiva och formade den mellan en positiv och en negativ formhalva.
 
Det finns flera sätt men kortfattat så gjorde jag så att jag värmde upp en plastskiva och formade den mellan en positiv och en negativ formhalva.
Var det något du täljde/sågade/filade till just för kåpglaset, med rätt form och allt, eller tog du det du råkade hitta hemma, en rostfri bunke å en colaburk å lite konstnärlig touch?
 
Riktigt häftigt bygge :tummenupp Ska bli kul att följa! Mycket bilder vill vi ha :)
 
Sälja en komplett motor till mig, om du nu har så många?:D

Fan,d et börjar ta fart i projektet!:tummenupp

Tackar. Är du seriöst intresserad av att köpa en motor så kanske vi kan lösa det, men RD500-motorer är hårdvaluta idag och jag håller hårt i de jag har. För att sälja en motor måste jag övertygas om att den kommer hamna i ett riktigt kul projekt som jag kan följa på nära håll. :)
Låg en motor på Blocket för några dagar sedan, den såldes direkt och då är hysterin ändå inte i närheten av lika stor här som i resten av världen. Spinnin Wheel har en utan cylindrar till salu.

Är bara en av mina motorer som är 100% komplett, den steg ett trimmade saken som just nu sitter i ratbiken.

Min orginalmotor lär behöva en totalrenovering då den ju gått över 10.000mil och rasslar rätt fint i lagren. Den är fortfarande på originalborrningen! Rätt säker på att det är världsrekord.

Min steg 2 trimmade sak rasade jag duktigt -97 då jag skulle rasta en Triumph på motorvägen.. Original bensinkran är för mesig för den motorn när den går på högvarv. Inga problem vid körning på landsväg/bana där man inte ligger med konstant fullgas, men jag missade varningssignalen en gång för mycket på motorvägen. Har inte vågat öppna motorn mer än att plocka av cylindrarna. Härdsmälta är det första jag tänker när jag ser dem..
Att inte skaffa en riktig besninkran är det dummaste jag gjort, skulle ju köpa, men det kom alltid annat ivägen.. :mad:

Sista motorn är den som satt i vraket jag köpte i somras. Skicket på den är totalt okänt. Saknas kolvar i den.

Som du ser kräver alla motorerna en del kärlek innan de är användbara och jag skulle rekommendera dig att köpa en komplett rishög till cykel istället. Då får du ju med all elektronik också.
 
Back
Top