Trubbis
En Lyttbacka
Första man gör, prenumerera 
Lycka till

Lycka till

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oj, intresset verkar lite större än jag trodde..
När det gäller ramen så var min första idé att stoppa motorn i ett 250-chassi. Finns en hel del som gjort detta runt om i världen och jag vet två som gjorde det under nittiotalet här hemma i Sverige. Efter en stunds efterforskning kom jag dock fram till att det ligger långt utanför min kompetens och/eller budget.
Visst hade det varit coolt med en grov aluminiumram, men i ärlighetens namn så är orginalramen sannolikt kraftig nog åt mig ändå. Glöm inte bort att den dels är gjord i stål så den behöver inte vara lika grov som en aluminuim dito. Dels går ramrören nedanför motorn som även den är en integrerad del av chassit.
Har själv aldrig känt att ramen är den svaga punkten under alla de år jag körde. Sämsta biten var tveklöst bakdämparen. När denna byttes ut mot en Öhlinare märkte man hur dålig gaffeln var osv.
Men vem vet, det blir kanske ett framtida projekt. Har motorer till det i alla fall.
Duger en orginalram med liknande modifieringar som jag planerar åt folk som är vana vid att köra riktiga räsermaskiner (TZ250) så duger den garanterat åt mig som knappt ens suttit på en tvåhjuling på 12 år.
Köpte ett vrak till 500 till i somras, den skall jag ha att puttra runt på under tiden jag bygger YZR tänkte jag. I stort sett bara elsystemet kvar att reda ut på den. När "YZR:n" är klar skall den andra orginalrenoveras, även om jag börjar bli sugen på att bygga om den till en 80-tals YZR istället.. Vi får väl se vad som händer.
Har haft den stora turen att få låna en uppsättning YZR-kåpor från en 99:a som jag provmonterade på "vraket". Dessa kräver helt klart lite jobb, men de passade förvånansvärt bra utan några modifikationer.
![]()
Gjutformar till detta kåpset skall vara på ingång as we speak. Vill dock ha bakdelen som är ett år äldre, den något kantigare. Dels för att jag tycker den är ett snäpp snyggare (även om jag vant mig vid den här också), men framförallt eftersom mina befintliga Jollypipor skall gå att klämma in under den äldre. Har en sådan bakdel på gång i England, skall bara få rätsida på ekonomin först..
När det gäller färgsättning lutar det åt någon form av Yamahas fabriksfärger. Abe är en stor favorit hos mig så en replika av hans YZR då de var som snyggast är vad jag siktar på just nu:
![]()
Henrik: Tackar för erbjudandet när det gäller delar. Har dock fyra mer eller mindra kompletta motorer plus ett par vevpartier och annat smått och gott liggandes. Samlade på mig en del genom åren, vilket känns bra nu med tanke på hur svårt det är att hitta delar.
Säg kåpset och jag hugger direkt!
Jag vill ha ett jag med,gärna ett original+racekåpset som går att få på en RD500.
PM:a om det är något du kan få fram.
Henrik
Vi är två som skall bygga vars en cykel och tanken är att vi skall göra gjutformar av kåporna när de väl anpassats till att passa cyklarna. Lite YZR-kåpor till dig skall alltså sannolikt gå att lösa. Kåpglasen är väl egentligen mitt stora bekymmer, men det ordnar sig säkert. Killen vi får gjutformarna från har ju ett kåpglas på sin cykel.
Hojta till om du springer på problem med kåpglaset, jag gjorde detta själv.
Ser oerhört bra ut! Känns skönt att ha sådana erbjudanden i ryggen då vi i ärlighetens namn inte vet vad vi pysslar med egentligen.
Har bara en allmän inställning som lyder "Det kan väl inte vara så svårt.." Det brukar gå vägen, även om det alltid tar mycket längre tid och kostar mer än vad jag trott innan jag gett mig i i det..![]()
Hjälper gärna till på ett sånt här underbart bygge.
Helt rätt inställning, kolla här på min byggtråd.
Hojta till om du springer på problem med kåpglaset, jag gjorde detta själv.
Nix, tror aldrig att jag körde Magnus XVZ då jag inte har något busskort.Men xvz har du kört![]()
Ge mig nu inte några fler dumma idéer, har sett din "R7" någonstans innan, och den fick mig att fundera på att köpa en YZF och göra samma sak.
Då skall det nämnas att jag anser att radfyror är det tristaste som finns och att en YZF är för stor för min smak.. Men jag vill ha en ändå eftersom jag älskar looken på din cykel...![]()
Tjusigt.![]()
Ursäkta en kanske fånig och off topic fråga men hur gör man kåp/lyktglas? Material?
Var det något du täljde/sågade/filade till just för kåpglaset, med rätt form och allt, eller tog du det du råkade hitta hemma, en rostfri bunke å en colaburk å lite konstnärlig touch?Det finns flera sätt men kortfattat så gjorde jag så att jag värmde upp en plastskiva och formade den mellan en positiv och en negativ formhalva.
Sälja en komplett motor till mig, om du nu har så många?
Fan,d et börjar ta fart i projektet!![]()
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |