RD-tråden!

Fan, har du bockstyre på hojen?
Du slinker ju mellan i passager som ser ut att vara typ 4 dm breda!
Ne crosstyre som nog är bra mycket bredare än original. Det är nog bara fiskögelinsen som får allt att se väldigt trångt ut (sen ser det ut att gå mycket snabbare då också vilket är cooooooolt).

Vad har du för olja? Testat ATF?
Ne har aldrig fått för mig att testa ATF. Känns osäkert vad det är för friktionsmodifikationer i, vill ju att kopplingen ska funka. Jag kör med 10W-40.
 
Känns osäkert vad det är för friktionsmodifikationer i, vill ju att kopplingen ska funka. Jag kör med 10W-40.

Det är det som är grejen. ATF har tillsatser för att funka bra både med kopplingar, lager, kuggväxlar och hyraulik i en automatlåda medans motoroljor har tillsatser för att funka bra i motorer. Är motoroljan jaso-klassad så funkar den förvisso även med kopplingar men thats it.

ATF är alltså ett ypperligt val i en tvåtaktsmotor eftersom oljan där inte ska smörja "motorn" utan växellådans kuggväxlar, lager och koppling.
 
Det är det som är grejen. ATF har tillsatser för att funka bra både med kopplingar, lager, kuggväxlar och hyraulik i en automatlåda medans motoroljor har tillsatser för att funka bra i motorer. Är motoroljan jaso-klassad så funkar den förvisso även med kopplingar men thats it.

ATF är alltså ett ypperligt val i en tvåtaktsmotor eftersom oljan där inte ska smörja "motorn" utan växellådans kuggväxlar, lager och koppling.

Då har jag lärt mig något nytt!
Vad ska man köra då, finns ju lite olika typer.
Läst något om att Dextron har dåliga friktionsegenskaper men att Typ G kan funka.
 
Då har jag lärt mig något nytt!
Vad ska man köra då, finns ju lite olika typer.
Läst något om att Dextron har dåliga friktionsegenskaper men att Typ G kan funka.

Länk?

Tror inte de spelar nån större roll, senare versioner har bättre spec helt enkelt men jag har utan problem kört på Dextron 2 när det begav sig. Mest har jag kört på Dextron 3.
 
Länk?

Tror inte de spelar nån större roll, senare versioner har bättre spec helt enkelt men jag har utan problem kört på Dextron 2 när det begav sig. Mest har jag kört på Dextron 3.

Läste runt lite överallt har ingen av sidorna kvar.
Verkar som du säger att det kanske inte spelar någon större roll.
 
Dags att uppgradera fjädringen. Vill inte byta gaffel eller sving.
Någon som har koll på fjädrar som passar i gaffeln och stötdämpare som är så bolt-on som det bara går?
Vill komma undan billigt så hoppas på begagnat från ebay men har dåligt koll på om det går att få tag något som passar utan ingrepp. :rolleyes:
 
Någon som har tips på var man hittar fjädrar till framgaffeln för ett bra pris? <1000kr/par
Sonic Springs och Racetech slutar på över 1250kr skickat.
Är ute efter några med fjäderkonstant ca 0,8kg/mm.
 
Bjuder på en bild från Rörken, Aug 2015. Cred till Saga Norberg som tagit bilden.
11922815_10200894313716225_2453538417090058101_o.jpg
 
Last edited:
Nu händer det ju inte så mycket i denna tråd men jag har ändå en viss förhoppning.

Jag har möjlighet att gjuta och skulle behöva ypvs-ventiler att skanna in och göra en gjutform av.
Någon som har YPVS-ventiler i nyskick att låna ut eller vet var de kanske finns på lager?

Om detta funkar och går vägen finns det alltså möjlighet för mig att hyfsat enkelt få ut flera av dessa.
 
Bumpar tråden med en liten berättelse och sen lite frågor.

Köpte av nostalgiska skäl en RD350 -85 för ett par veckor sen. Åkte RD mellan 83 och 86 på en åttiotrea.
Har bara kört en liten sväng sen den kom hem.
Fyllde då på några liter soppa ur en dunk och började sparka, efter en stund smattrade hon igång :)
Det sitter Jolly-pipor på som smattrar skönt på de lägre varven, men jädrar vad hon "ylade" gott på det högre varvregistret med trottlarna i taket :banana
Lite väl trött på de lägre varven, speciellt när man skall iväg. Men sablar vad gott hon drar över 6000 :D
Cykeln skulle varit besiktigad 2008, men blev stående tills hon hittade hem till mig :tummenupp

Givetvis hängde sig den vakuumstyrda besinkranen efter min lilla provtur, vilket resulterade i att förgasarna flödade över och all soppa flöt ut på verkstadsgolvet :huvet
Självklart var 80 mil bort, men blev varse om att "skiten jag släpat hem läckte bensin" via telefon :3freak

Så nu är förgasarna rengjorda och reedventilerna inspekterade.
De var ju givetvis inte täta, utan det var en liten springa på de flesta tungorna.
Testade på det vanligaste "fusket" och vände på membranen. Ja ja, jag vet att de skall bytas och det skall beställas så fort det går. Men de verkade faktiskt bli täta, så hon borde bli lite mer lättstartad och få lite mer ork på lägre varv.

Nu kommer vi till den viktiga frågan, finns det bättre reed-ventiler än de "pluttarna" som sitter där ?
Jag är öppen för alla förslag som passar utan modifiering.
 
Bumpar tråden med en liten berättelse och sen lite frågor.

Köpte av nostalgiska skäl en RD350 -85 för ett par veckor sen. Åkte RD mellan 83 och 86 på en åttiotrea.
Har bara kört en liten sväng sen den kom hem.
Fyllde då på några liter soppa ur en dunk och började sparka, efter en stund smattrade hon igång :)
Det sitter Jolly-pipor på som smattrar skönt på de lägre varven, men jädrar vad hon "ylade" gott på det högre varvregistret med trottlarna i taket :banana
Lite väl trött på de lägre varven, speciellt när man skall iväg. Men sablar vad gott hon drar över 6000 :D
Cykeln skulle varit besiktigad 2008, men blev stående tills hon hittade hem till mig :tummenupp

Givetvis hängde sig den vakuumstyrda besinkranen efter min lilla provtur, vilket resulterade i att förgasarna flödade över och all soppa flöt ut på verkstadsgolvet :huvet
Självklart var 80 mil bort, men blev varse om att "skiten jag släpat hem läckte bensin" via telefon :3freak

Så nu är förgasarna rengjorda och reedventilerna inspekterade.
De var ju givetvis inte täta, utan det var en liten springa på de flesta tungorna.
Testade på det vanligaste "fusket" och vände på membranen. Ja ja, jag vet att de skall bytas och det skall beställas så fort det går. Men de verkade faktiskt bli täta, så hon borde bli lite mer lättstartad och få lite mer ork på lägre varv.

Nu kommer vi till den viktiga frågan, finns det bättre reed-ventiler än de "pluttarna" som sitter där ?
Jag är öppen för alla förslag som passar utan modifiering.

De bästa du kan få är V-force men de kostar en slant. Men enligt många utan tvekan värt pengarna.
 
Här kommer lite om min RD 350 -73.
Har ägt den i några år nu ( den är exakt likadan som den jag hade när jag var 18! ), men den har aldrig gått ordentligt. Så nu har det blivit förgasarrengöring, nya munstycken, nya nålar, nya insatser i ljuddämparna, nytt luftfilter, nya stift, synkning av trottlar och elektroniskt tändsystem. Sista touchen var att byta lågfartsmunstyckena. Fick gå upp från #25 till #30, innan det blev perfekt.

Nu går den som en dröm. Helt fantastisktskön att köra! :kär
 
Var ute och körde min 125:a för första gången i år. Gick som ett spjut!

Nu skall jag bara få ordning på min 500:a.
Den går perfekt upp till 5500-6000, sen tvekar den, för att sedan dra som satan över 7000.
 
Var ute och körde min 125:a för första gången i år. Gick som ett spjut!

Nu skall jag bara få ordning på min 500:a.
Den går perfekt upp till 5500-6000, sen tvekar den, för att sedan dra som satan över 7000.

RD500....godis:kär
 
Kanske fel tråd jag skriver i nu :tungan
Farsan har/"hade" en RD-350 från 83 där han skulle behöva köpa Ram och reg.papper.
Dubbel uppsättning resterande delar finns då han körde på bana med hojen för läääänge sedan :tungan
 
Vad hade du för kamera? Stor som en resväska på ryggen? ????
 
Tja minns inte exakt men det var nån vhs-historia eller nåt liknande och kompisen som åkte bak fick hålla den.
 
Back
Top