RD:n är kinkig!

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Märkte när jag startade upp RD500:an efter vinterns törnrosasömn att den gick dåligt eller inte alls på en cylinder på lågvarv. Det kom liksom inget vackert blått moln ur ena avgaspipan. Men om gasar på lite låt säga mer än 5-6000 rpm då vaknar den och molnet kommer. Märks även ibland när man kör att den börjar gå ordentligt på alla fyra när man varvar lite. Går rent och fint märks väldigt lite egentligen, om det inte vore för det saknade molnet och att en avgaspipa är mycket kallare än de andra så vete fan om jag skulle märka det, kör den väldigt sällan.

Ok! Skit i en förgasare tänkte jag det får jag ta tag i vid tillfälle, under väntan på detta tillfälle har jag dessutom märkt att den börjat drar ur batteriet. Drog inte ur batteriet på hela vintern, nu drar den ur över natten.

Så min fråga till det allvetande sporthojs kollektivet är:

Kan dessa båda fel vara relaterade? Eller är de som jag tror skit i en fugge och ett separat elfel?
 
Byt batteri först, det behövs men sannolikt hjälper det inte motorgången.
Förgasarrengöring följt av tändstiftsbyte på den aktuella cylindern - sen går det som det ska.
 
Tändstiftsbyte på alla fyra när man ändå är där och byter stift kan nog vara på sin plats.

Men ja, batteri, förgasare och tändstiften.
 
Hade länge problem med att min RD 350 var omöjligt att starta när den var "ljummen" och slängde i ett par NGK BR8EIX Iridium i våras. Sen dess startar den i alla lägen. Borde funka lika bra på din
 
Jag hade detta problemet på min rd500 med, fast min gick inte alls på en cylinder, trots bränsle och gnista. Efter att jag sålt den så fick jag tipset av en kille att byta ut tändspolarna mot värre doningar då dessa tydligen ska vara rätt veka på rd, vilket gör att stiften pajar hela tiden. Jag hade en hel påse med kassa stift efter en säsong. Jag testade dock inte med iridiumstift. Kan ju vara värt.
 
Tack för alla svar.

Batteriet är tämligen nytt, byttes inför förra säsongen det har sedan suttit i cykeln i varmgarage med regelbunden underhållsladdning, har ett par Cetek som jag flyttar runt bland hojarna. Så att batteriet skulle tvärtorska tja det kan väl hända men känns lite märkligt tror nog att nått tjuvdrar.

Stiften skall givetvis kollas likaså fuggarna. Återkommer med resultat.

Iridium kan nog vara en bra investering, kanske sparar lite på högerbenet:)
 
Ägde RD 500 på 80 talet. då klippte vi bort 4-5 mm av tändkabeln innan tändkabelskon. framförallt på de nedre cylindrarna blev det oxid som störde tändningen.
Förgasarna ska absolut rengöras, mitt vanliga tips, lägg munstycken i ättika, så blir de blanka och fina. Blåsa rent med tryckluft och när nästa vinter kommer, kör sista körningen, med Aspen trädgårdsbensin, eller motsvarande alkylat bränsle. Då slipper man problemet med att den vanliga soppan blir som "socker" i botten på förgasaren.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top