RD 350 -83 införskaffad

om det nu är luftskruv,då den är innan trottel
så finns det ju ingen skruv efter för bensin.

ska man höja nålen ett snäpp då ? vad är igentligen standard ? det finns 5 spår & min sitter i mitten
 
2 timmar tog det att montera ut motorn ur hojen
sätta den i motorstödet, dela hela motorn.

allt ser bra ut, inga spån/bitar från kolv nere i vev.
alla packboxar byttes när motorn delades sist (22 mil har jag nu sett på mätaren)
alla spel varkar vara inom toleranserna

så nu skall den bara tvättas ren, sedan skall ihopmonteringen börja.

får bli under veckans gång.


kolvar, ringar & nya packningar kommer beställas i helgen
troligtvis levereras dessa innan nästa helg.
så kanske jag kan lämna in allt för borrning veckan därpå.

hoppas att få ihop den innan midsommar iaf
 
Hjälper den här kassa bilden något med skruvundringarna?

20140531_140553.jpg
 
jag funderar över en sak också

när jag renoverade YPVS spjällen, så borstades dessa helt rena från sot, nya o-ringar & silcontätningar monterades.

MEN .... jag tycker ändå att dom e lite tröga.. går det att smörja dessa med ngn typ av fett vid monteringen
som motstår värmen som blir ?

typ siliconfett, valfett, lagerfett, vad ?
 
Jag brukar använda Aluminiumpasta

[h=1]Aluminiumpasta[/h]Används vid risk för elektrolytisk korrosion eller vid närvaro av kemikalier som reagerar med koppar. Antikärvmedel. Förhindrar fastbränning och fastrostning p.g.a. höga temperaturer. Rostskyddande. Tål temp. från -35 °C till +1100 °C. 100 g.
 
såå... nya kolvar, ringar, packningar, zeltronic cdi box är beställt och betalt.
cylindrarna lämnas in i veckan för borrning.

vem vet, har jag tur kanske man kan sätta ihop den redan till nästa helg :D
 
Tror Christian lagt av, han sålde av ca 10 bananlådor på blocket för några månader sedan.
 
jag funderar över en sak också

när jag renoverade YPVS spjällen, så borstades dessa helt rena från sot, nya o-ringar & silcontätningar monterades.

MEN .... jag tycker ändå att dom e lite tröga.. går det att smörja dessa med ngn typ av fett vid monteringen
som motstår värmen som blir ?

typ siliconfett, valfett, lagerfett, vad ?

Det är ju inte ovanligt att blanda en gegga av kopparpasta eller molybdenfett och olja när man monterar kamaxlar efter t ex ventiljustering. Som redan nämnts kan väl zinkpasta vara ett annat alternativ, det brukar anges i mekhandböcker vilket som rekommenderas beroende på material och miljö. Molybdenpastan tål höga tryck men lägre temperaturer (ca 150 grader). Jag skulle välja koppar- eller zinkpasta, i den turordningen då varken galvaniska reaktioner eller kemikalier torde vara ett problem...
 
Last edited:
har fått tag i grafitfett.. inte så tjock & kletigt, men perfekt för detta ändåmål.

(men ett helvete att få bort om man får det på fingrarna)
 
både en bra & en dålig dag.

cylindrarna är blästrade & lämnade till borrning, dock tar det till midsommar innan jag får tillbaka dem :(
den nya zeeltronic cdi boxen kom idag.. tjohooo.. dock lösa kablar & inga kontakter, så nya snabbkontakter skall införskaffas.

övre delen på blocket är också blästrat idag.. skall tvättas ordentligt i morgon.
sedan blir det en lång väntan :(
 
ingen som har ett slaktat elsystem där alla kontakter till cdi & motor finns kvar & vill sälja dessa till mig ?
 
har en gammal cdibox till dt 125 som bara ligger, förmodligen dock inte samma kontakter misstänker jag...
 
Jag ska riva lite i reservdelarna till min 350 om jag kommer ihåg imorgon, kan ha något sånt.
 
nu har jag snöat in helt & hållet..

motorn får en REJÄL översyn i utseende, mer än innan.

nu har det handlats en massa nytt igen, nu är frågan om jag ändå skall byta lager ? fast det inte behövs
bara för att vara på säkra sidan ?



vem har delat en vev till rd 350 innan ? svårt ? specialverktyg ?
hur svårt är det att få ihop det igen & att den inte slår.

en ny hos yambit kostar ju ändå 4500:-
 
Henke, jag har haft sju stycken RD 350 av varierande årsmodeller både LC, YPVS och F2.
Vad gäller pipor skulle jag gå på Jolly moto eller Allspeed utan vidare betänkligheter, jollypiporna ger all effekt på toppvarv och Allspeed ger mer på mellanregistret och är lite jämnare över registret men däri är det en smaksak.

Raasks fotpinnar kan jag rekommendera, de flyttar tillbaka ca 10 cm och 5 cm upp.

Würstingen jag hade plockade jag av (EBOS) 84 hästar.

Jag vet ungefär lika mycket om RD 350 som du vet om Rettan!:tummenupp

Lägger upp en bild på Würstingen och snabbfotar av ett par andra, jag kan ha något foto där du ser Raask tbf. :)

View attachment 395180

Hej.
Jag tror detta är en cykel jag ägt. Har den en bit påsvetsad under tanken, på ramen? För då jag jag ge feed på vem som byggt den från början mm.
:tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top