RD 350 -83 införskaffad

vem har delat en vev till rd 350 innan ? svårt ? specialverktyg ?
hur svårt är det att få ihop det igen & att den inte slår.

en ny hos yambit kostar ju ändå 4500:-

En bekant till mig, Errki Männistö, klarar av att laga sin egen RD, så jag tror han kan laga vevaxeln till din. Mossarps mekaniska, Gislaved, telefon 070-4564353, om han undrar kan du hälsa från mig, Tobbe Åkeson
http://riutaclassic.suntuubi.com/datafiles/userfiles/Djursland/järvine männistö.jpg
 
Last edited:
cylindrarna hämtades idag
nu står allt nylackerat på jobbet..

sen skall det bara ihop också.. när tid finnes

20140618_175218.jpg

jag mätte idag upp toleranserna på lagren till stakarna & det såg bra ut. ska ligga på 0,25-0,75 mm & låg på knappa 0,55-0,6 mm

likaså med resterande lager.. tror jag skiter i att byta
 
Last edited:
Du wonderwizard.

smörj inte ypvs ventilerna med något annat än ren 2t olja dom badar i olja från bränslet konstant så kärvar det någonstans så kolla från A till Ö wire wire höljen att det inte är några tvära böjar på wiresarna är wires smörjda? osv osv. det skall inte vara något fettaktigt i avgas ventilerna.
 
här går man i lugn & ro, väntar in alla delar.. borrning, lackering

monterar ihop blocket, men när cylindrarna ska på, så upptäcker jag att jag har glömt köpa nya nållager... SUCK !!!

då får jag väl vänta ett tag till då...
 
Ta det lugnt nu 150-200mil :D kör in motor ordentligt innan ........:hojraket
 
Ta det lugnt nu 150-200mil :D kör in motor ordentligt innan ........:hojraket

njae.. glenn som e chefsmek på yamahacenter här i hbg borrade mina cylindrar, han hade borrat upp för minimal inkörning, vad det nu betyder (jag tror han vet vad han gör iaf)

men 25 mil tyckte han att jag skulle ta det lugnt... + ordentlig varmkörning varje gång
 
njae.. glenn som e chefsmek på yamahacenter här i hbg borrade mina cylindrar, han hade borrat upp för minimal inkörning, vad det nu betyder (jag tror han vet vad han gör iaf)

men 25 mil tyckte han att jag skulle ta det lugnt... + ordentlig varmkörning varje gång

Det är din motor så du kör som du vill:tummenupp men man har igen det om man gör en riktig inkörning
 
150-200 mil låter JÄVLIGT mycket

jag har hört ca 50 mil på denna motor tidigare, så jag kommer nog att ta det ganska lugnt 25-50 mil.
Jag har inga synpunkter på milen och inkörningen, tycker att Din modell med 25-50 mil låter relevant! Däremot vill jag bara meddela att jag försäkrade och ställde på min Tuss i dag och avverkade en tank i kväll - vilken himmelens rolig moppe detta är! :) Du har verkligen byggt en snygg motor och se nu till att få fart på spelverket, när tror Du själv på uppstart? Har Du hittat några egentliga rekommendationer på intervall för kolvbyte, min verkstadshandbok är minst sagt oklar på den punkten...
 
Jag har inga synpunkter på milen och inkörningen, tycker att Din modell med 25-50 mil låter relevant! Däremot vill jag bara meddela att jag försäkrade och ställde på min Tuss i dag och avverkade en tank i kväll - vilken himmelens rolig moppe detta är! :) Du har verkligen byggt en snygg motor och se nu till att få fart på spelverket, när tror Du själv på uppstart? Har Du hittat några egentliga rekommendationer på intervall för kolvbyte, min verkstadshandbok är minst sagt oklar på den punkten...

jag hoppas på uppstart till helgen.
det som är kvar att göra är.

synka förgasarna (då jag ändrat nålen till fetare blandning) och på något sätt rubbat synkningen
på med förgasargummin till burken
fylla olja
fylla kylarvätska
dra kopplingsvire
montera vänster avgassystem (flänsen skall slipas, då den inte är helt 100% rak & läcker vid anslutningen till cylindern)
 
idag gjorde jag det sista, i tron att allt gått så bra & den skulle starta upp direkt..


tji fick jag....... inte en gnista... ingenting.

va i helvete....




ni som har köpt en zeltronic... det finns en liten röd diod på ena sidan av cdi boxen, skall denna lysa när tändningen slås på ? i så fall har jag fått en trasig box :(
 
Var kopplade du in strömmatningen den röda 12volts anslutningen? Bara så du har ström när tändningen slås på
 
Last edited:
...tji fick jag....... inte en gnista... ingenting...
Trist, elproblem är inte vad man vill brottas med när allt är ihopmeckat igen:(

Förresten - läste en sida om inkörning av RD350LC-motorer, om Du inte sett den tidigare så hittar Du den här. Tycker det lät som vettiga råd.

Lycka till och hoppas verkligen att det inte är boxen som är paj nu! Jag antar Du hittat denna tråd, är det en sån modell Du skaffat? Du kanske skulle slänga upp frågan där?
 
Last edited:
kopplade in den som det stod i manualen, på kabelstammen som originalboxen.

alla färgkoder var redan förklarade
Stämmer färgerna med denna tråd? Det är tydligen brun färg på ett par trådar i hojens kabelstam som ska anslutas till boxen - brun statorkabel i motorstammen ska till brun kabel till boxen medan brun kabel i huvudkabelhärvan ger 12V och ska kopplas till röd kabel på boxen. Det har Du förmodligen koll på, frågar bara för att eliminera ev felkälla...? Enklast är kanske att mäta att Du har 12V på röd kabel när tändningen slås på?
 
Last edited:
Är det här samma kopplingsschema? den markerade måste få 12v tex från tändningslås (brun),
 

Bifogat

  • !cid_CF825BC607164FB7B9B3CD73DDCFFDEF@KjellDator.jpg
    !cid_CF825BC607164FB7B9B3CD73DDCFFDEF@KjellDator.jpg
    59.5 KB · Visningar: 108
Är det här samma kopplingsschema? den markerade måste få 12v tex från tändningslås (brun),

var fick du denna ifrån ?
har du en i bättre upplösning ?

jag fick denna med cdi boxen från zeeltronic.
20140704_175254.jpg
jag kopplade in R / ypvs controller connector på + polen, då fick jag gnista ?
 
Last edited:
hojen är igång igen !!!

dock behövs en synkning av förgasarna, då dessa inte är helt 100
samt en inställning av tomgångsskruvarna


sen kan inkörningen börja :banana
 
45 dagar tog det från ras, till att få den körklar igen.

alla packningar nya, nyborrad, nya kolvar, allt lackerat (då jag sket i det förra gången)
kostnad ca 6000:- men då inkluderade det en zeeltronic cdi box


bara hoppas den inte rasar fler gånger nu
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top