RD 350 -83 införskaffad

Nu är det riven... IGEN !!

och det var inga roliga nyheter :(

jag förstår att det blir ny kolv, ringar & borrning på schemat framöver
(kostnad borrning?)
räcker det att hona om cylindern ? eller leta bättre beg. cylinder ?

men den stora frågan för mig som är noob på 2-takt.. VARFÖR hände detta ?

dålig kylning ?
dålig gnista på höger cylinder, vilket resulterar i dålig förbränning ?
oljesmörjningen till höger förgasare kass ?
fel luft / bränsleblandning ? fett / magert ?


att tänka på, den gick som en klocka med insatserna i den första tanken, men då var det också lite oljeblandat i bensinen + separata smörjningen

så ni tvåtaktsgurus.... hjälp mig e ni snälla

20140524_112606.jpg20140524_113700.jpg20140524_113719.jpg20140524_113729.jpg
 
Last edited:
Om hojen är helt original så finns det nog bara ett svar, den har gått för magert.

Köpte du en programmerbar zeltronic? Skulle ju kunna vara för tidig tändning.

Iofs förvånar det mig nästan ändå på en originalmotor att den skär, vare sig den gått magert eller med för tidig tändning. De har ju lågt komp och låg trimningsgrad original så de är ju hyfsat tåliga. Det borde ha känts tydligt att motorn gick magert. Den borde ha svarat dåligt på gaspådrag och suckat innan den började dra.
 
Om hojen är helt original så finns det nog bara ett svar, den har gått för magert.

Köpte du en programmerbar zeltronic? Skulle ju kunna vara för tidig tändning.

ja, helt original 64.00 borrning, std munstycken, orörd luftbox, std dämpare mm

jag har beställt en, inte betalt den ännu, så den e inte skickad, men skall göras i helgen
så jag kör på originalets som funkar tack vare ett youtube knep
(en slangklämma som spänner på cdi boxen o ger gnista)
 
Du får glädja dig åt att det iaf ser mycket mildare ut än vad mitt ras, du slipper iaf byta vev och stakar, tillsammans med kolv och sånt. :)
 
Vilka kolvar stoppade du i ? nya eller var det original kolvarna.
 
smidda? gjutna? Hade ett liknande problem när jag stoppade in nya kolvar i oborrade cylindrar , nöp ganska omgående, kan ha berott på ovala cylindrar
 
Letade reda på de gamla kolvarna som satt i, innan jag renoverade den.

på kolven som suttit i den högra cylindern, så finns det antydan till att den har gått snålt. (lite slitage på avgasssidan)

det varkar som om den gått snålt & haft taskig oljeblandning på högra..


som det ser ut nu, så borrar jag nog om båda cylindrarna
men då e frågan... kolvar i originalutförande fast 0,25-0,75 överdim ELLER ska jag satsa på wiseco kolvar ?
 
Letade reda på de gamla kolvarna som satt i, innan jag renoverade den.

på kolven som suttit i den högra cylindern, så finns det antydan till att den har gått snålt. (lite slitage på avgasssidan)

det varkar som om den gått snålt & haft taskig oljeblandning på högra..


som det ser ut nu, så borrar jag nog om båda cylindrarna
men då e frågan... kolvar i originalutförande fast 0,25-0,75 överdim ELLER ska jag satsa på wiseco kolvar ?

När du omsorgsfullt valt ut personen som ska göra jobbet ber du om råd där.
När jag lät borra min så var det dyrare med orginal än bättre eftermarknadskolvar men det var ju några år sedan.
Nu kan du ju passa på att komphöja, porta och optimera squishen också så kommer den gå kalasbra sen. Och vipps så är du fast i trimträsket.:tummenupp
 
på tal om ingenting alls.....
men jag har sett att det finns front fork braze kit

dvs ett alustag mellan gaffelbenen som styvar upp gafffeln lite
någon som har detta ? gör det skillnad ?

vilken modell har du ? pris länk ?

25-0016Installed.jpg
 
Last edited:
före trottlen, sett från vilket håll ?



som sagt, sett från vilket håll ?


från luftburk räknat... mot cylinder

innan trottel = bensin ?
efter trottel = luft ?

eller tvärtom ?
Närmast luftburken = luftskruv. Det ska vara en sådan även på Din, jag har 1 1/2 varv ut som standardinställning, vill minnas att Din ska ha 1 3/4 varv ut från fullt stängt läge.
 
Allt är från cylindern sett.
mellan cylinder & trottel bränsle. bakom trottel luft.

Nu kanske inte tråden handlar om definitioner men måste hålla med om att det är otydligt.
För mig är definitionen glasklar innan/före är alltså tidigare i kedjan, efter/bakom är senare i kedjan.
Atmosfär-->Luftbox/Filter-->Förgasare-->Reedventil-->Motor-->Avgasrör

Helt meningslöst inlägg men kunde bara inte hålla mig.
Följer förövrigt tråden med glädje (och sorg när det går dåligt).
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top