RD 350 -83 införskaffad

Annars kan du ju köpa en LED-pannlampa och komplettera med, för den ger nog fan bättre sken än lyset på en gammal RD ;)
 
Nu är den nybes. :banana

ingen anmärkning, men ett för lågt halvljus hade jag.
behöver inte bes. om hojen iaf.

men kommer att ordna detta ändå, eftersom det ger kass ljusbild på kvällen.

Gamla 7tums H4 insatser från tex Volvo ska passa
 
jag tycker det verkar vara slappt när man kickar, dåligt motstånd.

kanske jag som e ovan med kicka igång en hoj

är det någon som vet vad det är för komp på en rd 350 ?
tänkte göra ett kompprov, fast jag bytt kolvar & ringar
 
jag tycker det verkar vara slappt när man kickar, dåligt motstånd.

kanske jag som e ovan med kicka igång en hoj

är det någon som vet vad det är för komp på en rd 350 ?
tänkte göra ett kompprov, fast jag bytt kolvar & ringar

Den är "ganska " slapp när man kickar, går bra med handen. Original komp 6:0:1 (ej kompmätartryck) Kan kolla vad min har för värde med kompmätare
 
Idag var det så fint väder att jag tänkte ta hojen till jobbet
som vanligt så går jag ut, startar upp den. kör mot jobb

på vägen dit tycker jag att den beter sig annorlunda & den är inte lika rapp.
när jag sedan slutat för dagen & skall köra hemåt, så går den sämre & sämre
och den (vad jag tror) nyper på ena cylindern.
(tempen gick även upp strax innan det röda, vilket den aldrig gjort innan)

efter att ha gjort ett kompprov ikväll, så kommer jag fram till 8 bar på vänster cylinder & bara 4-4,5 på höger
den "kvittrar" och smäller till ibland.¨

antingen har det varit dålig kylning (föga troligt) eller så är det den separata oljeblandningen som sketet sig (säkert jag som gjort fel)

så i helgen blir det att tömma kylsystemet & riva av cylindrarna för att kolla hur det ser ut.
får se om nya kolvringar räcker eller om det e kolv eller till o med borrning som gäller :(


JAG KOMMER HÄDANEFTER ATT KÖRA OLJA DIREKT I TANKEN ... PISS !!!!!
 
Idag var det så fint väder att jag tänkte ta hojen till jobbet
som vanligt så går jag ut, startar upp den. kör mot jobb

på vägen dit tycker jag att den beter sig annorlunda & den är inte lika rapp.
när jag sedan slutat för dagen & skall köra hemåt, så går den sämre & sämre
och den (vad jag tror) nyper på ena cylindern.
(tempen gick även upp strax innan det röda, vilket den aldrig gjort innan)

efter att ha gjort ett kompprov ikväll, så kommer jag fram till 8 bar på vänster cylinder & bara 4-4,5 på höger
den "kvittrar" och smäller till ibland.¨

antingen har det varit dålig kylning (föga troligt) eller så är det den separata oljeblandningen som sketet sig (säkert jag som gjort fel)

så i helgen blir det att tömma kylsystemet & riva av cylindrarna för att kolla hur det ser ut.
får se om nya kolvringar räcker eller om det e kolv eller till o med borrning som gäller :(


JAG KOMMER HÄDANEFTER ATT KÖRA OLJA DIREKT I TANKEN ... PISS !!!!!

Eller så har den gått snålt på en burk. Hål i kolv eller kvaddat ringland är ingen ovanlighet isf.
Tråkigt hur som helst och föga troligt att du kommer undan utan minst en ny kolv oavsett fel.

Jag lärde mig också den hårda vägen att när något känns fel på en 2-t så stannar man på en gång eller så blir det dyrt fort.:gnissla
 
Idag var det så fint väder att jag tänkte ta hojen till jobbet
som vanligt så går jag ut, startar upp den. kör mot jobb

på vägen dit tycker jag att den beter sig annorlunda & den är inte lika rapp.
när jag sedan slutat för dagen & skall köra hemåt, så går den sämre & sämre
och den (vad jag tror) nyper på ena cylindern.
(tempen gick även upp strax innan det röda, vilket den aldrig gjort innan)

efter att ha gjort ett kompprov ikväll, så kommer jag fram till 8 bar på vänster cylinder & bara 4-4,5 på höger
den "kvittrar" och smäller till ibland.¨

antingen har det varit dålig kylning (föga troligt) eller så är det den separata oljeblandningen som sketet sig (säkert jag som gjort fel)

så i helgen blir det att tömma kylsystemet & riva av cylindrarna för att kolla hur det ser ut.
får se om nya kolvringar räcker eller om det e kolv eller till o med borrning som gäller :(


JAG KOMMER HÄDANEFTER ATT KÖRA OLJA DIREKT I TANKEN ... PISS !!!!!

Minsta lilla skit i ett huvudmunstycke och den går magert på en cylinder, fortsätter man köra när det går lite sämre slutar det med att den nyper.

Det kan ju vara något så enkelt, det måste inte vara oljebrist.
 
Minsta lilla skit i ett huvudmunstycke och den går magert på en cylinder, fortsätter man köra när det går lite sämre slutar det med att den nyper.

Det kan ju vara något så enkelt, det måste inte vara oljebrist.

njae.. det tror jag inte att det är, då förgasarna är ultraljudstvättade & alla munstycken,nålar mm är bytt i båda förgasarna
nyrenoverad soppekran
nya bensinslangar
nytt soppefilter
 
btw.
jag ryckte ut insatserna i dämparna förra helgen & då gick den lite sämre
kan detta vara något som inverkar ?
 
Auch, surt.

Tar för givet att du har soppafilter, så om du inte låg och pressade kan det ju vara oljerelaterat.

körde en rätt bra repa utan insatserna förra helgen.. gick lite la av en gång, tänkte inte mer på det.
sedan stått till idag, körde lugnt fram & tillbaka till jobbet (max 110 km/h)

men innan jag drog ut insatserna, så kunde jag svinköra med den utan att den protestera över huvud taget.

så, det kanske ligger ngt i att den gått magert då insatserna åkte ur.

får riva när jag får tid & se vad som hänt. bilder kommer i så fall, så får ni alla gissa/berätta vad som hänt
för jag håller forfarande på att lära mig om 2-taktarna
 
Varför tog du ut insatserna? Måste låtit som satan? De ska väl va där för att får rätt mottryck...
 
Vid minsta lilla förändring som påverkar avgassystem eller bränsle/luftmängd så måste man kolla bestyckningen, annars är ett ras bakom nästa knut.
 
För lite motstånd på en 2t leder oftast till lägre effekt och ofta till trasiga kolvringar.

Plus högre ljud som jag bara ser nackdelar med även om många inte delar den uppfattningen.

Fast symtomen låter iofs inte som trasiga kolvringar.
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top