RD 350 -83 införskaffad

btw. gasvajrarna är synkade via tittögat i förgasaren & markeringen i trottlarna (båda är i center vid fullgas)

edit. det som rasslar på videon ovan e kicken.. måste shimsa den så den blir stilla

eller har ngn något bra tips ?

Jag köpte en ny på yambits istället... Har tre original i reserv att plocka ifrån med.
Men tyckte att det kunde vara trevligt med en ny.
Har du hittat ett underhållsfritt batteri som passar i hållaren wonderwizard?
 
Jag köpte en ny på yambits istället... Har tre original i reserv att plocka ifrån med.
Men tyckte att det kunde vara trevligt med en ny.
Har du hittat ett underhållsfritt batteri som passar i hållaren wonderwizard?

köpte ett gel batteri på biltema i höstas när jag ville ha liv i hojen för att se om den funkade.
det är dock liiiite mindre än originalet, men det funkar
sedan stod det i en snödriva halva vintern, då snö blåste in under garagdedörren, men det lever fortfarande
så biltema har inte bara skit :D
 
är det någon som hittat bättringsfärg till era RD ?
jag frågade på yamahacenter utan framgång.

eller har någon färgkoderna till den blå/vita, som en lackerare kanske kan blanda sedan

har ngt litet jag vill bättra på
 
Jag hade ett tjockt gummiband från ramen till kicken.
Inte snyggt, men höll stilla den och var skitbilligt.
 
SHit! Den här tråden gör mig sugen på att skaffa en gammal RD igen. Förutom den förbannande wobblandet som jag aldrig lyckades bli av med trots koniska styrlager och nya svinglager, hjullager etc, så var det en hoj som verkligen gav en härlig körglädje utan att man var tvungen att köra speciellt fort.
Ljudet, karaktären och smidigheten är en fin kombo!

Min kick skramlade under alla år jag hade den.
 
SHit! Den här tråden gör mig sugen på att skaffa en gammal RD igen. Förutom den förbannande wobblandet som jag aldrig lyckades bli av med trots koniska styrlager och nya svinglager, hjullager etc, så var det en hoj som verkligen gav en härlig körglädje utan att man var tvungen att köra speciellt fort.
Ljudet, karaktären och smidigheten är en fin kombo!

Min kick skramlade under alla år jag hade den.


vilken typ av vobbel pratar vi om.. där bakänden slår (hojen ormar sig) eller att styret slår sida till sida ?
vilka hastigheter ?
 
SHit! Den här tråden gör mig sugen på att skaffa en gammal RD igen. Förutom den förbannande wobblandet som jag aldrig lyckades bli av med trots koniska styrlager och nya svinglager, hjullager etc, så var det en hoj som verkligen gav en härlig körglädje utan att man var tvungen att köra speciellt fort.
Ljudet, karaktären och smidigheten är en fin kombo!

Min kick skramlade under alla år jag hade den.[/QUOT

Konstigt med allt wobbelprat med RD350 åk snart i 7 år men aldrig upplevt att den wobblar:confused:

(Kicken kan man shimsa med tunn rostfri plåt typ 0.05 mm gammalt bladmått duger)
 
btw. gasvajrarna är synkade via tittögat i förgasaren & markeringen i trottlarna (båda är i center vid fullgas)

edit. det som rasslar på videon ovan e kicken.. måste shimsa den så den blir stilla

eller har ngn något bra tips ?
Kicken ska låsa sig med hjälp av en fjäder och en kula, som kommer i ett läge, en fördjupning i kicken. Byt fjäder så den trycker kulan hårdare mot kicken. Även kulan kan vara skadad. Eventuellt är det metall bortskaft på någon av delarna, då glappar det mera.
Fasiken vilket gööttt ljud. Minns det från 84 när jag körde en Blå-vit RD i yamaha RD cupen! Mitt i säsongen kom den beställda 500, och 350 såldes.
 
(Kicken kan man shimsa med tunn rostfri plåt typ 0.05 mm gammalt bladmått duger)

Kicken ska låsa sig med hjälp av en fjäder och en kula, som kommer i ett läge, en fördjupning i kicken. Byt fjäder så den trycker kulan hårdare mot kicken. Även kulan kan vara skadad. Eventuellt är det metall bortskaft på någon av delarna, då glappar det mera.


Gött, bra tips.. ska göra det sista på hojen under påsken

det som är kvar att göra innan besiktning är

Fixa så kicken inte skramlar på ett eller annat sätt
Fylla bromsvätska & lufta bakbromsen
montera toppkåpan
montera sidokåporna
avlufta oljepump & sätta dit kåpan
limma gashandtaget på gasrullen
sedan skall alla kåpdelar/tank få en ordentlig runda med polermedel
 
Last edited:
Konstigt med allt wobbelprat med RD350 åk snart i 7 år men aldrig upplevt att den wobblar:confused

Har aldrig ägt en 350, men har ändå kört dem en del. Något vobblande har jag inte heller råkat ur för, men visst är den lite livlig i chassit, framförallt blir den svajig i högfartskurvor.

En bra stötdämpare där bak tror jag avhjälper mycket av det jag uppfattat som den svaga punkten. Det gjorde åtminstone underverk på storebror 500, som beter sig på ett liknande sätt, plus att den senare mer än gärna mosar tummarna mellan tank och styre på en vårdslös förare, men det är en annan historia..

Nästa steg är framgaffeln..

..eller så tar man den för vad den är och bara kör. Har aldrig upplevt 350n som läskig, tvärt om. Svajig men förutsägbar. Åtminstone med en dämpare som gått några mil..
 
Min och bekantskapskretsens erfarenheter är att det är i första hand 83-84 som kan vara ostabila. Pre-83 vet jag inget om. Ska bes min på fredag f.ö.
 
Har aldrig ägt en 350, men har ändå kört dem en del. Något vobblande har jag inte heller råkat ur för, men visst är den lite livlig i chassit, framförallt blir den svajig i högfartskurvor.

En bra stötdämpare där bak tror jag avhjälper mycket av det jag uppfattat som den svaga punkten. Det gjorde åtminstone underverk på storebror 500, som beter sig på ett liknande sätt, plus att den senare mer än gärna mosar tummarna mellan tank och styre på en vårdslös förare, men det är en annan historia..

Nästa steg är framgaffeln..

..eller så tar man den för vad den är och bara kör. Har aldrig upplevt 350n som läskig, tvärt om. Svajig men förutsägbar. Åtminstone med en dämpare som gått några mil..

Jag har inga större erfarenheter av hur de går i lite fart. Men mormors lillebror som skänkte min hoj till mig sa att han inte upplevt nått sånt med det exemplaret jag har. Det trotts att han körde närmare 200 mellan Norrköping och Linköping sista gången den kördes till besiktningen i Linköping våren 2004. Sista gången den gick innan jag väckte den 2010. :)
 

Är det ingen som köpt dessa boxar & kan berätta om kvaliteten ?
lite sugen på den billiga...

vill byta, då jag inte vågar lite på att min moddning håller så länge.. vill inte putta hojen hem.
 
Jag kör med zeeltronic på min nu men har inte hunnit prova så mycket. Köpte den av Barroz här på forat.
Han har nog mer erfarenhet av de.
 
Är det ingen som köpt dessa boxar & kan berätta om kvaliteten ?
lite sugen på den billiga...

vill byta, då jag inte vågar lite på att min moddning håller så länge.. vill inte putta hojen hem.

Köpte en box från ZEELTRONIC som funger bra CDI-RZ4 single channel magneto CDI with pre-programmed timing control, for Yamaha RZ350 Betalade totalt 154,00 euro med frakt http://www.zeeltronic.com/page/products.php
 
Köpte en box från ZEELTRONIC som funger bra CDI-RZ4 single channel magneto CDI with pre-programmed timing control, for Yamaha RZ350 Betalade totalt 154,00 euro med frakt http://www.zeeltronic.com/page/products.php

varför just den och inte
PDCI-11V - advanced single channel programmable DC-CDI & power valve controller
eller
PCDI-10V and PCDI-10VT - advanced single channel programmable magneto CDI & power valve controller
 
varför just den och inte
PDCI-11V - advanced single channel programmable DC-CDI & power valve controller
eller
PCDI-10V and PCDI-10VT - advanced single channel programmable magneto CDI & power valve controller

Av den enkla anledningen jag ville inte ha en programerbar cdi tyckte att det inte fanns någon anledning till det, ville bara ha en fungerande "orginal" cdi
 
Back
Top