RD 350 -83 införskaffad

har hittat en massa olika reeds på ebay
kolfiber & massa annat.

e det lönt att ens byta ut originalen ? o varför i så fall ?


sedan håller jag på att kolla upp kolvar/kolvringar

hur pass bra är eftermarknads jämfört med original?
om jag byter kolvar+ringar, original/eftermarknads/wiseco ? varför ?

vad är kvalitets nållager ? har hittat massor olika på ebay, med fler nålar i lagret än originalet, det måste ju vara bättre,, men är kvaliteten bättre ?


fy fan vilken djungel :censored

Glasfiberreeds duger gott. (din hoj verkar fin, men stålblad som går sönder och ramlar ned i vevhuset kan ge skador, ett skadat glasfiberblad märks nog bara genom att den går dåligt och är svårstartad).
Sk Boysen reeds har ett mjukare reedblad ovanpå ett styvare. Det sägs ge bättre genomflöde då motorn inte går på fullvarv.
Kolvar och ringar brukar vara av god kvalité på alla gjutna kolvar. Smidda kolvar typ Vössner mfl är ett snäpp högre i kvalité. Nållager som kallas TZ lager är med en nål extra. Lite dyrare men bättre.
Försök köp allt på ett ställe slitter du extra frakt.

Jag kollade på denna sida,
http://translate.google.com/translate?u=http://www.qualityworks.jp/custom/rz250350/rz250350.html

hehee, apropåå denna pryldjungel!
 
Glasfiberreeds duger gott. (din hoj verkar fin, men stålblad som går sönder och ramlar ned i vevhuset kan ge skador, ett skadat glasfiberblad märks nog bara genom att den går dåligt och är svårstartad).
Sk Boysen reeds har ett mjukare reedblad ovanpå ett styvare. Det sägs ge bättre genomflöde då motorn inte går på fullvarv.
Kolvar och ringar brukar vara av god kvalité på alla gjutna kolvar. Smidda kolvar typ Vössner mfl är ett snäpp högre i kvalité. Nållager som kallas TZ lager är med en nål extra. Lite dyrare men bättre.
Försök köp allt på ett ställe slitter du extra frakt.

Jag kollade på denna sida,
http://translate.google.com/translate?u=http://www.qualityworks.jp/custom/rz250350/rz250350.html

hehee, apropåå denna pryldjungel!

Att tänka på smidda kolvar kräver lite större spel än gjutna kolvar
 
sådär.. då var det beställt lite delar från yambits, första ggn jag handlar där. får se hur lång tid det tar att få prylarna.

standard kolvsats 64,00 mm.. 2 kolvar + ringar
2 st nållager
avdragare till svänghjul
2 st små "clips" som håller ypvs "lager" på plats (ena var brutet)
renoveringssats till ypvs, 4 st o-ringar + 3 st tätningar
dekal till tändningslåset

1820:- med frakten, det e väl hyfsat ? eller ?

återstår att se om alla lager i motorn skall bytas eller om det räcker med alla packboxar & tätningar

den skall delas & industritvättas iaf, då den e skitig som FAN
 
Att tänka på smidda kolvar kräver lite större spel än gjutna kolvar
Det är en viktig information, att smidda kolvar sväller mer då de blir varma.
Så har man en cylinder och bara byter kolv, är det bäst att byta till gjuten kolv om det är en sådan från början. Annars blir det felaktigt spel. Alla Rd leveraras med gjutna kolvar.
 
Tror jag gav för Wiseco kolvkit med SKF nållager ca 1400:- från staterna. vill minnas att jag fick mindre uppskattnings värde på paketet så tullen blev inte så dyr.

Smidda kolvar på en original motor kan vara lite väl i överkant, original eller ersättnings gjutkolvar funkar nog bäst för din setup. Tobbe har koll på läget :tummenupp
 
Yamahacenter har faktiskt en hel del reservdelar fortfarande, det enda man behöver göra är att ta med sig ev reservdelsnummer (samma över hela världen) underlättar om man träffar på någon reservdelskille som inte är så serviceinriktad http://www.starmotorcycles.com/partviewer/default.aspx?ls=star
 
Yambits är skitbra, har handlat där ett par gånger. Min lokala firma i Lund, Lillemans (inte alltid världens bästa stället...) fixade fram en del saker till min hoj rätt fort med, och billigt konstigt nog. Yamaha har typ det största reservdelslagret av alla japanska tillverkare så du kan få i princip allt från Yamaha. Lillemans har en fotofisch maskin till de äldre hojarna, oldschool som fan. När jag jobba hos en Yamahahandlare i Australien körde vi med Yamahas egna datoriserade system, de ändrar sina artikelnummer med tiden vilket detta system översätter. Svenska handlare tycks dock inte ha fattat detta/behöver inte det. Men kontentan är ändå att man kan få tag på nästan allt. I Australien kan du få tag på en NY ram till en SR500 från 80 kallt...:D
 
Stämmer bra med reservdelarna, Brukar beställa nya delar till mina 80-tals hojar från Mascot motor och man har som regel delarna i brevlådan dan efter.
 
Något jag funderar på är

vad e dessa gummipackningarna/ringarna till för som sitter mellan varje lamell ?
har rivit ett antal kopplingar, men detta är första gången jag ser det.
är dessa ett måste ? måste dom bytas när kopplingen byts ?
 
Jag har ebc lameller. Börjar bli rätt slitna. Vet inte hur mycket de gått men greppar bra gör de.
Har precis bytt till nya ebc belägg runt om. Samma som satt monterade innan på min hoj.
Funkar klart bra men har inget att jämföra med...
 
ebc lameller, plattor & fjädrar är nu beställda.
blev inte så dyrt trots allt. 728:- totalt

men än så länge e jag uppe i 14,600:- i renoveringskostnad :näsblod
vill ju byta mycket mer som e svårt för mig att snygga till.

vill till början få ihop den, så jag kan besikta den. sedan får vi se vd som händer
 
tvätta motorblocket i badkaret med ugnsrengöring/YES var nog inte mitt smartaste drag
fy fan va badkaret såg ut & jäklar va skiten satt

luktar apa i badrummet nu

tror jag får på pälsen av frugan sedan :gnissla
 
tvätta motorblocket i badkaret
Jag jobbade kväll med ett skolkök bredvid i nästa lokal. På kvällen gick deras diskmaskin för fulla muggar med motordelar. Maskindiskmedel av den icke miljömärkta sorten, hetvatten och eftertork! Perfekt för motordelar. Hoppas ingen av damerna från köket läser sporthoj :rodnar
 
Jag jobbade kväll med ett skolkök bredvid i nästa lokal. På kvällen gick deras diskmaskin för fulla muggar med motordelar. Maskindiskmedel av den icke miljömärkta sorten, hetvatten och eftertork! Perfekt för motordelar. Hoppas ingen av damerna från köket läser sporthoj :rodnar

schhhhh ...jag körde halvan i vår diskmaskin efter jag avfettat & skrubbat rent motorn för att de det sista skulle försvinna

fin blev den :)

EDIT: Kolla bilderna
EDIT 2: Min fru kör också hoj, samt e reggad här på SH.. men liiiiiiite förstående e hon (om hon nu läser detta, så skäll inte på mig ;) )

20140317_172211.jpg
20140317_172223.jpg
20140317_172232.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top