RD 350 -83 införskaffad

20170222881.jpg
Den skillnad som jag kan se är att mitt övre lager kryper ned i lagerskålen bättre, När jag drar ihop lagren och bottnar lagerskålarna mot varandra i styrhuvudet, så använder jag bara den inre muttern direkt mot lagret, sedan lossar jag muttern och monterar gummitätningen på ovansidan. drar muttern igen och monterar övre styrkronan. Stoppar i gaffelbenen löst och drar med toppbulten. Så efterdrar jag gaffelbenen och monterar styret. Orginal tror jag man ska ha fasningen i muttern nedåt, men när det blir mindre gänga att dra på spelar det nog ingen roll, utan jag kan vända på mutterns så den tar gänga snabbare, dvs fasningen uppåt.
 
View attachment 400072
Den skillnad som jag kan se är att mitt övre lager kryper ned i lagerskålen bättre, När jag drar ihop lagren och bottnar lagerskålarna mot varandra i styrhuvudet, så använder jag bara den inre muttern direkt mot lagret, sedan lossar jag muttern och monterar gummitätningen på ovansidan. drar muttern igen och monterar övre styrkronan. Stoppar i gaffelbenen löst och drar med toppbulten. Så efterdrar jag gaffelbenen och monterar styret. Orginal tror jag man ska ha fasningen i muttern nedåt, men när det blir mindre gänga att dra på spelar det nog ingen roll, utan jag kan vända på mutterns så den tar gänga snabbare, dvs fasningen uppåt.

när allt sitter på plats, hur många varv kan du få muttern att gänga ? syns gängorna när muttern är i botten ?

har du foto på undersidan vid tätningen ? när kronan sitter på plats
 
tog lite fler mått.

jag får det inte att gå ihop alls.

bredden på lagren, tillsammans med lagerbanan är
övre lager = 15 mm
undre lager = 14 mm

13.8mm.jpg20140223_115847.jpg20140223_120011.jpg20140223_122656.jpg
 
Har satt i koniska lager - satt som en smäck, no problems ,köpt hos addemoto.s
 
skojjar du... det kan jag glömma att få in den så långt.

mina lager e alldeles för tjocka.

nu e jag så jävla trött på detta, att jag snart sätter dit original kullager igen.
 
jag har sett flertalet bilder på nätet där folk borrar en homla massa hål i luftburken för ökat luftflöde
jag jar även 2 luftburkar där ena är helt orörd & original, samt en som är borrad som fan.

motorn kommer att ha original kolv dimension 64,00 mm, inga andra förgasare /bestyckning eller annat avgassystem

andas den FÖR dåligt original, eller görs detta bara på trimmade rd 350 motorer ?


dvs, jag har satt dit den hela, rena & orörda burken.. har jag gjort fel ?
 
Hej, ja jag såg din annons om delarna.
Behåll din luftburk orginal, de där med massor av hål gör givetvis att luftflödet blir större, men det kan förändra behovet av andra munstycken, mer än själva huvudmunstycket. Jag har kört (1984, RD cupen) helt standard RD350 ypvs över 200km/h, med enda förändringen att vi monterade 210 munsycken istället för 240. Det var bättre förr, i alla fall det man fyllde i tanken, 99 oktan. Dagens bensin är inte alls samma soppa.
Med standard borrning 64mm är motorn lite lågkompig, orginalpackningen går att pilla isär, och det går att använda en av de tre lagren för att öka kompressionen. Jag limmar då med biltema orange packningssilicon.
 
Med standard borrning 64mm är motorn lite lågkompig, orginalpackningen går att pilla isär, och det går att använda en av de tre lagren för att öka kompressionen. Jag limmar då med biltema orange packningssilicon.

jag får väl behålla burken ett tag till då.

ang resten så vill jag hålla den så mycker original i motorn som möjligt, då jag vill ha driftsäkerhet före effekt.

har rivit av ena cylindern idag, inför kommande renovering.
men det verkar inte vara något glapp i vevstakslagret, så det blir nog inget byte där.
cylindrarna e JÄVLIGT fina, ingarepor, till o med honingsrepor finns kvar (kolvarna ser bra ut, men byter nog dem ändå) kanske renoverad strax före den slutade användas.. kolvar & ringar e fina, ytterst lite sot.

dock reagerade jag på en sak. hur i helvete kommer man åt med en momentnyckel på bultarna till cylinderbultarna när man skall montera ihop den sedan ? det verkar ju omöjligt.

och hur gör ni rd ägare, kör oljeblandat direkt i tanken eller kör ni med inbyggda pumpen ?
fördelar / nackdelar ?

ps. är det inte 185 munstycken original ?
 
Fint med en kry motor, det kanske räcker att byta ringarna? innuti kolvarna brukar det stå modellbeteckning, tex 31K om de är orginalkolven. Byter du nållagret vid kolvbultenska du köpa bästa kvalité!

Om munstycken:
http://www.rd350lc.net/Spec38Jeng3.jpg
säger 240 för modell 31 K
Samma info på denna sida
http://www.rd350lc.net/specengine57V1JF-2.JPG
på denna sida visas 185 som huvudmunstycke, för modell 1UA, (1986). Den modellen har en förgasare med Powerjet, Powerjetmunstycket ger extra bränsle på de högsta varvtalen,
http://www.rd350lc.net/spec-86eng2.JPG
Gamla 350 LC utan ypvs hade 190 som huvudmunstycke.
Trimmar man behöver man större på dessa maskiner. Framförallt på lågfartsmunstycket.

Oljepumpen brukar inte vara något problem. Den går att justera för lägre inblandning. En genomskinlig slang på väg mot förgasaren,visar på om det finns luftbubblor i oljan.
Dagens fina syntetiska oljor kan blandas med låg inblandning. En eller en halv procent i bensinen som säkerhet gör ingen skada.
Har du bara olja (4%)i bensinen så späds bensinen ut, vilket kan kräva ett störe munstycke. ( 240 är ett "safe" munstycke som ofta ger en kladdig avgasrörsmynning).
Jag använder inte momentnyckel på cylinderfotsbultarna.
 
Jag tänker köra och har kört lite med oljepumpen. Tänker fortsätta med det. Har monterat transparenta slangar så man kan se om den slutar pumpa.
Det finns ett verktyg för att nå in så man kan moment dra de muttrarna.
Cylinder%20bolt%20Torque%20wrench%20Adp.jpg
Jag drar dock med vanlig blocknyckel. Topp mm tar jag dock med momentnyckel.
Och det stämmer 240 är original. Inte 185. Sitter 240 i båda mina uppsättningar med org förgasare.
 
och hur gör ni rd ägare, kör oljeblandat direkt i tanken eller kör ni med inbyggda pumpen ?
fördelar / nackdelar ?

ps. är det inte 185 munstycken original ?

Blandar själv nu men bara för att där finns ingen pump. Hur opraktiskt som helst är det.
På den tiden det begav sig körde jag med oljepump och hade aldrig några problem med det.
Hörde aldrig talas om nån annan som hade problem med det heller (och vi var många som körde 350 och andra Yamaha 2t med oljepump på 80-talet).

Ja 240 är original main jet storlek på 83-85.
 
Kör med oljepump + 0.5% iblandning bara för att..............
 
Fint med en kry motor, det kanske räcker att byta ringarna? innuti kolvarna brukar det stå modellbeteckning, tex 31K om de är orginalkolven. Byter du nållagret vid kolvbultenska du köpa bästa kvalité!

Om munstycken:
http://www.rd350lc.net/Spec38Jeng3.jpg
säger 240 för modell 31 K
Samma info på denna sida
http://www.rd350lc.net/specengine57V1JF-2.JPG
på denna sida visas 185 som huvudmunstycke, för modell 1UA, (1986). Den modellen har en förgasare med Powerjet, Powerjetmunstycket ger extra bränsle på de högsta varvtalen,
http://www.rd350lc.net/spec-86eng2.JPG
Gamla 350 LC utan ypvs hade 190 som huvudmunstycke.
Trimmar man behöver man större på dessa maskiner. Framförallt på lågfartsmunstycket.

Oljepumpen brukar inte vara något problem. Den går att justera för lägre inblandning. En genomskinlig slang på väg mot förgasaren,visar på om det finns luftbubblor i oljan.
Dagens fina syntetiska oljor kan blandas med låg inblandning. En eller en halv procent i bensinen som säkerhet gör ingen skada.
Har du bara olja (4%)i bensinen så späds bensinen ut, vilket kan kräva ett störe munstycke. ( 240 är ett "safe" munstycke som ofta ger en kladdig avgasrörsmynning).
Jag använder inte momentnyckel på cylinderfotsbultarna.

ja, det står 31k.. då e det 64.00 mm som jag kunde utläsa av mitt skjutmått
när jag demonterade kolven, så tyckte jag att nållagret var i bra skick. inget glapp, rullade fint
men byter nog ändå.

då vet jag om munstyckena iaf.. har köpt renoveringssatser till fuggarna, men vet inte vad som ingick (har inte öppnat påsarna ännu) EDIT.. det var 240 munstycken i påsarna :D

är det att dra åt cylindrarna som fan eller ? locktite på alla bultar ?

ang. oljepumpen, så kör jag nog på den.



tack för hjälpen boys :tummenupp
 
Last edited:
har hittat en massa olika reeds på ebay
kolfiber & massa annat.

e det lönt att ens byta ut originalen ? o varför i så fall ?


sedan håller jag på att kolla upp kolvar/kolvringar

hur pass bra är eftermarknads jämfört med original?
om jag byter kolvar+ringar, original/eftermarknads/wiseco ? varför ?

vad är kvalitets nållager ? har hittat massor olika på ebay, med fler nålar i lagret än originalet, det måste ju vara bättre,, men är kvaliteten bättre ?


fy fan vilken djungel :censored
 
Last edited:
Back
Top