Rattfylla / styrfylla!

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
De flesta av oss har, tyvärr, vänner/släktingar som någon gång har kört bil/mc med för mycket alkohol i kroppen. Sattistiken visar att det är ganska vanligt varför jag tar upp frågan.

Hur hanterar Ni en sådan situation?

Före (Kompisen är på väg att åka och ni VET att han/hon är inte lämplig ute i trafiken).

Under (Kompisen åker därifrån utan att ni har lyckats övertala honom/henne att INTE köra).

Efteråt (Vad gör ni för att försöka se till att det inte inträffar igen?)

Jag har mina funderingar på hur jag hanterar detta och ja jag HAR kompisar som har kört onykter varför är orsaken till att jag tar upp frågan! Jag har också fd. klasskompis vars mamma på fyllan körde ihjäl ett litet barn för snart 15 år sedan.

Frågan är inte ny och det har kanske funnits en liknande tråd tidigare men jag väljer ändå att starta en ny eftersom jag fn. har lite beslutångest över hur jag skall gå till väga!

Jag har, som sagt, lite funderingar och alternativ att välja på men jag vill inte påverka Era tankar och funderingar kring detta utan vill ha en så öppen inställning till detta som möjligt varför jag väljer att INTE redovisa mina funeringar riktigt än!

// Niklas

Det är en intressant observation som du gör Average.

Frågan är hur man reagerar när man är nykter själv, resp. hur man reagerar efter att man fått en del alkohol i sig själv.

Är man nykter är förmodligen möjligheten/villigheten till att ingripa större än om man själv sitter med alkohol i blodet. Även observationen av att någon planerar på att köra onykter ökar ju om man inte druckit själv.

Men:
FÖRMODLIGEN skulle jag nog försöka övertala personen att inte köra. I värsta fall så får man erbjuda sig att betala Taxi åt denne hem, bara för att undvika att personen kör. Om detta inte hjälper och man är ovillig att använda våld för att få tag på bilnycklarna så erbjuder sig två möjligheter.

1. Håll tyst och hoppas att inget händer när personen kör hem/dit den ska.
2. Ring Polisen.

Men en samvetsfråga följer.
Skulle DU kunna leva med att din polare kör ihjäl ett barn (eller flera) bara därför att du ville vara polare och inte tjalla för snuten om han/hon kör full? Skulle DU verkligen kunna leva med det.

Ja...det är en knivig fråga... och jag skulle tro som amullo att det beror på hur "konsumerad " jag själv är.

Men skulle jag vara så pass rekorderlig, skulle jag självklart ta nycklarna av vederbörande även om det innebar handgemäng eller avslutad vänskap

Det är ett mordvapen man låter slippa ut på vägarnna om man inte ingriper. :död

Sen ser man till att prata med personen i nyktert tillstånd för att förvisa sig om det va en engångsgrej eller om det inte finns nån spärr. :3freak

//Mad

1.Ser till att han/hon inte på något sätt kommer i bilen/på hojen,är ingen slagskämpe men tillräckligt stor för att se till att det inte händer,Och man kommer inte så långt utan nycklar.

2.Informerar våra gemensama vänner vad som hänt,blandar in polisen om det inte är en riktigt nära vän.

3.Tar ett allvarligt snack med han/hon dagen efter ev tillsammans med några polare till.
Hjälper inte det så säger jag upp bekantskapen.

Långa farbron skrev:
1.Ser till att han/hon inte på något sätt kommer i bilen/på hojen,är ingen slagskämpe men tillräckligt stor för att se till att det inte händer,Och man kommer inte så långt utan nycklar.

2.Informerar våra gemensama vänner vad som hänt,blandar in polisen om det inte är en riktigt nära vän.

3.Tar ett allvarligt snack med han/hon dagen efter ev tillsammans med några polare till.
Hjälper inte det så säger jag upp bekantskapen.

Precis så skulle jag nog också göra!

/Lännström

Situationen som målas upp ovan är ganska ovanlig. Däremot händer det allt som oftast att bekanta kör "morgonen efter". Här är dubbelmoralen stor och många som i ena stunden är stenhårda rattonykterhetsmotståndare sätter sig i bilen utan betänkligheter. Sen finns det alltid folk med alkoholproblem, som måste övertalas om att ta emot hjälp innan saker och ting spårar ur på allvar.

Långa farbron skrev:

I helgen som gick var en incident med två kompisar som körde "dagen efter". En på lördagsmorgonen och en på söndagsmorgonen. BÅDA hade varit plakat kl. 04:00 morgonen innan. Så det finns ingen chans att någon av dem skulle kunna kallas nykter eller ens bakfull utan båda var fortfarande onyktra.

Båda två är stora människor. Den första pratade jag med innan han satte sig på hojen och försökte övertala honom. Men eftersom han är 1.94 cm lång och 140 kg muskler är det ingen man går i handgemäng med (knappast du heller Långa farbrorn, så till vida du inte är ännu större eller väldigt vältränad).

Den andra killen fick jag bara reda på EFTER att han hade åkt och kunde således inte göra något DÅ. Men jag KAN nu efteråt!

Hur hade Ni agerat nu efteråt?

// Niklas

amullo skrev:
Men:

Men en samvetsfråga följer.
Skulle DU kunna leva med att din polare kör ihjäl ett barn (eller flera) bara därför att du ville vara polare och inte tjalla för snuten om han/hon kör full? Skulle DU verkligen kunna leva med det.

Att tjalla för snuten löser inte problemet med en onykter förare när han/hon väl har satt sig bakom ratten. Olyckan KAN vara ett faktum innan polisen hinner lokalisera personen i fråga även om risken för en olycka minskar!

Vad jag är ute efter är att försöka agera i FÖREBYGGANDE syfte eftersom det får störst effekt på sikt! Även om jag skulle lyckas få stop på en person EN gång är det INGET som säger att jag skulle vara med nästa gång ellermärka det nästa gång vi är på fest tillsammans!

// Niklas

mb skrev:
Situationen som målas upp ovan är ganska ovanlig.

Menar du att situationen där en människa kör direkt från festen full som vara ovanlig eller menar du att det är ovanligt att människor kör fulla vare sig det är i direkt anslutning till festen eller dagen efteråt?

Det inte sällan en fest slutar LÅNGT in på småtimmarna dvs. på morgonen vilket gör att begreppet "dagen efter" i rell mening inte stämmer eftersom festen bara slutade några timmar tidigare (om äns det).

// Niklas

Jag kör inte full. Inte medvetet i alla fall, (dagen efter syndromet). Tycker heller inte man ska göra det, men har svårt att argumentera mot det när jag och bekanta samtidigt tycker det är helt ok (eller godkänner det med vår tystnad i alla fall) att framföra fordon i 200-300km/h på alla möjliga sorters vägar. Hamnade i en diskussion med min bror och hans fru en gång ang detta och de tyckte absolut att man skulle ringa polisen om en kompis skulle köra full och man inte kunde stoppa honom själv. På frågan till hans fru om hon skulle ringa polisen när hon sitter brevid brorsan i 240km/h på allmän väg, så var det inte "samma sak" om jag minns rätt...

Tycker det är konstigt att moralen här är så pass hög vad gäller fyllestyrning. Satt nere på Waynes coffee i korsningen odengatan/sveavägen förra onsdagen och kollade på alla som wheelade förbi. Det är tydligen skitballt, men att dricka fem öl och fega hem - då är man barnamördare etc. Får inte ihop det riktigt. Vad händer när någon parkerar sin wheelande R1:a i en barnvagn på ett övergångsställe?

Sedan undrar jag om någon kan upplysa om vad som egentligen gäller ang körning under trötthet. Vill bestämt minnas att man fick lära sig i trafikskolan att det likställs med rattfylleri. Är det så? Vad gäller? Om det är straffbart att köra under (extrem) trötthet, skulle ni då ringa polisen om en kompis ska köra trött också?

Det är ett stort glashus på gång här känns det som.

Avarage skrev:
Båda två är stora människor. Den första pratade jag med innan han satte sig på hojen och försökte övertala honom. Men eftersom han är 1.94 cm lång och 140 kg muskler är det ingen man går i handgemäng med (knappast du heller Långa farbrorn, så till vida du inte är ännu större eller väldigt vältränad).

Den andra killen fick jag bara reda på EFTER att han hade åkt och kunde således inte göra något DÅ. Men jag KAN nu efteråt!

Hur hade Ni agerat nu efteråt?

// Niklas

Sant, jag är själv 190 och väger i sammanhanget ynkan 90 kg ,så om det inte gick att prata med han så hade jag försökt att nappa åt mig nycklarn i förbifarten.Men det är lätt att säga i efterhand,gissar på att situationen var betydligt mer komplex än vad som framkommer här.

Efteråt ,Först skulle jag säga vad jag tyckte till han och fick jag ingen reaktion på vad jag sa ,eller att han skrattar bort det hela skulle jag förespråka negativt grupptryck,vilket sällan är trevlig men ack så effektivt i vissa lägen.Och under sådana här förhållanden känns det hyffsat legitimt.Dock skall detta grupptryck inte bedrivas som mobbing utan som en tydlig markering från gruppen att vi accepterar inte ditt betende.

Markus skrev:
Jag kör inte full. Inte medvetet i alla fall, (dagen efter syndromet). Tycker heller inte man ska göra det, men har svårt att argumentera mot det när jag och bekanta samtidigt tycker det är helt ok (eller godkänner det med vår tystnad i alla fall) att framföra fordon i 200-300km/h på alla möjliga sorters vägar. Hamnade i en diskussion med min bror och hans fru en gång ang detta och de tyckte absolut att man skulle ringa polisen om en kompis skulle köra full och man inte kunde stoppa honom själv. På frågan till hans fru om hon skulle ringa polisen när hon sitter brevid brorsan i 240km/h på allmän väg, så var det inte "samma sak" om jag minns rätt...

Tycker det är konstigt att moralen här är så pass hög vad gäller fyllestyrning. Satt nere på Waynes coffee i korsningen odengatan/sveavägen förra onsdagen och kollade på alla som wheelade förbi. Det är tydligen skitballt, men att dricka fem öl och fega hem - då är man barnamördare etc. Får inte ihop det riktigt. Vad händer när någon parkerar sin wheelande R1:a i en barnvagn på ett övergångsställe?

Sedan undrar jag om någon kan upplysa om vad som egentligen gäller ang körning under trötthet. Vill bestämt minnas att man fick lära sig i trafikskolan att det likställs med rattfylleri. Är det så? Vad gäller? Om det är straffbart att köra under (extrem) trötthet, skulle ni då ringa polisen om en kompis ska köra trött också?

Det är ett stort glashus på gång här känns det som.

Nja, de som wheelar/stuntar/fortkör, har iaf sina sensorer igång, såvida de inte är packade också. D.v.s mindre risk(även om den är finns såklart) än någon som kör full.
När runt var tredje dödsolycka beror på alkohol, så hamnar den högre upp på priolistan än den som kör 240 på motorvägen..

Långa farbron skrev:
Dock skall detta grupptryck inte bedrivas som mobbing utan som en tydlig markering från gruppen att vi accepterar inte ditt betende.

Tankarna jag har är att börja med att markera min inställning i och med ett öppet brev till våra medlemmar (det rör sig om en ideell förening) där jag skriver något i stil med att jag inte accepterar detta och att nästa gång kommer jag, oavsett VEM det är, att göra en polisanmälan så fort personen i fråga kör iväg (dvs. under förutsättning att jag är på plats).

Självklart tänker jag då inte hänga ut personerna vid namn utan tar ev. ett samtal med dem helt privat utan inblandning av någon annan!

Man skulle kanske också kunna tänka sig, om reaktionen blir negativ från resp. person, att man spetsar till det hela med en namninsammling från föreningens medlemmar så man får styrkt eller dementerat min syn på detta!

Som sagt var, syftet med det är att försöka förebygga beteendet till nästa gång andan faller på! Med risk för misslyckande eftersom en människa som är berusad har sämmre omdömmesförmåga. Och det därmed inte är säkert att han/hon kommer att följa sitt beslut fattat i nyktert tillstånd!

// Niklas

Avarage skrev:
Menar du att situationen där en människa kör direkt från festen full som vara ovanlig eller menar du att det är ovanligt att människor kör fulla vare sig det är i direkt anslutning till festen eller dagen efteråt?

Det inte sällan en fest slutar LÅNGT in på småtimmarna dvs. på morgonen vilket gör att begreppet "dagen efter" i rell mening inte stämmer eftersom festen bara slutade några timmar tidigare (om äns det).

// Niklas
Avsåg mest mina egna erfarenheter, som säger att "morgonen efter"-fyllekörning är vanligare, om vi bortser från begynnande alkoholister. På något konstigt sätt är det nästan socialt acceptabelt att festa till kl. 2 och sen köra till jobbet vid 7, men det är inte ok att dricka en 33 cl ölburk till maten och sen köra efter 1,5 timme. Senare fallet passerar med största sannolikhet en poliskontroll, men inte det första...

Håller i övrigt med tidigare inlägget om dubbelmoralen. Man ska naturligtvis inte köra med alkohol i kroppen. Man ska inte heller köra som en idiot eller vara trött i trafiken. Barnet blir lika platt oavsett om det är alkohol, oaktsamt stuntande, trötthet, mobiltelefonpratande eller allmänt dålig uppmärksamhet som bidraget till olyckan.

Avarage skrev:
Tankarna jag har är att börja med att markera min inställning i och med ett öppet brev till våra medlemmar (det rör sig om en ideell förening) där jag skriver något i stil med att jag inte accepterar detta och att nästa gång kommer jag, oavsett VEM det är, att göra en polisanmälan så fort personen i fråga kör iväg (dvs. under förutsättning att jag är på plats).

Självklart tänker jag då inte hänga ut personerna vid namn utan tar ev. ett samtal med dem helt privat utan inblandning av någon annan!

Man skulle kanske också kunna tänka sig, om reaktionen blir negativ från resp. person, att man spetsar till det hela med en namninsammling från föreningens medlemmar så man får styrkt eller dementerat min syn på detta!

Som sagt var, syftet med det är att försöka förebygga beteendet till nästa gång andan faller på! Med risk för misslyckande eftersom en människa som är berusad har sämmre omdömmesförmåga. Och det därmed inte är säkert att han/hon kommer att följa sitt beslut fattat i nyktert tillstånd!

// Niklas

En bra väg tycker jag,det lämnar en snygg utväg till personen i fråga men ger också ett ganska högt tryck på denna då medlemmarna kommer att börja fråga runt vad som hänt.(kanske var flera av dom med)
Som du själv skriver är det viktigt att inte nämna namn då det med all säkerhet skapar osämja och bitterhet vilket gör att det omöjligt kan komma vare sig förändring eller något positivt därifrån.

Sen stämmer det att där spriten går in går vett ut,men då måste personen inse sitt misstag och "lura" sig själv genom att se till att han inte har bil/hoj med sig.
Vilket iof kan vara lättare sagt än gjort,för att det hela baseras ju på att personen accepterar att han gjort fel och vill förändra sitt beteende.

Avarage skrev:
De flesta av oss har, tyvärr, vänner/släktingar som någon gång har kört bil/mc med för mycket alkohol i kroppen. Sattistiken visar att det är ganska vanligt varför jag tar upp frågan.

Hur hanterar Ni en sådan situation?

Före (Kompisen är på väg att åka och ni VET att han/hon är inte lämplig ute i trafiken).

Under (Kompisen åker därifrån utan att ni har lyckats övertala honom/henne att INTE köra).

Efteråt (Vad gör ni för att försöka se till att det inte inträffar igen?)

Jag har mina funderingar på hur jag hanterar detta och ja jag HAR kompisar som har kört onykter varför är orsaken till att jag tar upp frågan! Jag har också fd. klasskompis vars mamma på fyllan körde ihjäl ett litet barn för snart 15 år sedan.

Frågan är inte ny och det har kanske funnits en liknande tråd tidigare men jag väljer ändå att starta en ny eftersom jag fn. har lite beslutångest över hur jag skall gå till väga!

Jag har, som sagt, lite funderingar och alternativ att välja på men jag vill inte påverka Era tankar och funderingar kring detta utan vill ha en så öppen inställning till detta som möjligt varför jag väljer att INTE redovisa mina funeringar riktigt än!

// Niklas

det är skit enkelt!!!!
om han/hon säger att bil/mc körning är på g, säg till bestänt att låta bli...
sätter sig fanskapet bakom ratten iallefall så sänker jag person i fråga utan att blinka.
jag tar en månad på kåken om jag kan rädda ett mäniskoliv...
har förlorat en "flickvän" pga rattfylla, önskar inte min värsta fiende att bli utsatt för dyrligt!!
efter... nita igen....

Markus skrev:

Jag börjar med det enklaste att svara på:
Ja, du har rätt trötthet ÄR enl. lag samma brott som att köra onykter (rattfylla) och är därmed straffbart!

Till en början med är en nykter men trött förare lättare att övertala att INTE köra än en person som är onykter! Dessutom är det ofantligt mycket svårare för åklagare att skaffa fram bevisning som styrker åtalet vid trötthet jämfört med vid fylla. Så ofta faller det pga. avsaknad av teknisk bevisning.

Det behöver inte nödvändigtvis vara säkrare/bättre att köra extremt trött jämfört med att köra lätt onykter (0,21 promille) så rent moraliskt är det lika illa men praktiskt är det mycket svårare att få någon fälld!

När det gäller bakhjulsåkning i centrala stan anser jag det fullkomligt idiotiskt, just av den orsaken som du beskriver (det finns andra människor i närheten som kan skada sig). Samtidigt är det väldigt få människor som avlider/blir allvarligt skadad av att de får en wheelenade mc i huvudet, vilket skall jämföras med människor som skadas/dödas pga. alkoholens inverkan för en olycka i trafiken!

Så verkligheten är den att det är säkrare att köra på bakhjulet i centrala stan, oavsett hur idiotiskt det än må vara, än att färdas hem onykter i trafiken!

// Niklas

Vegas skrev:
efter... nita igen....

Kan förstå din hatiskhet och lider med dig! Men om man tänker ett steg längre, vad får det för koncekvens nästa gång då DU inte är närvarande??? Vad för positivt, annat än att du får avreagera dig, kommer ut av det???

// Niklas

Avarage skrev:
Det behöver inte nödvändigtvis vara säkrare/bättre att köra extremt trött jämfört med att köra lätt onykter (0,21 promille) så rent moraliskt är det lika illa men praktiskt är det mycket svårare att få någon fälld!
Vet inte om det stämmer, men när jag gick körskolans teorilektioner (-96) fick vi lära oss att trötthet och fylla gav ungefär samma effekter och kunde jämställas. Efter 150 mils körning utan paus torde man i så fall vara lika farlig som en ansevärt berusad person.

Avarage skrev:
Att tjalla för snuten löser inte problemet med en onykter förare när han/hon väl har satt sig bakom ratten. Olyckan KAN vara ett faktum innan polisen hinner lokalisera personen i fråga även om risken för en olycka minskar!// Niklas

Förvisso är det du skriver helt sant.
Givetvis så kan olyckan vara framme innan Polisen kommer på plats och kan stoppa den onyktre föraren.

Men vad skulle du göra om personen redan satt sig i bilen, låst dörrarna och skall precis köra iväg? Ställa dig framför bilen och hoppas på att denne inte kör över dig i fyllan? Slå sönder rutan eller skära sönder däcken på bilen?

Var går gränsen innan du ringer till Polisen?

Skall du agera i förebyggande syfte så gör följande när du har fest.
Skaffa ett bra gömställe.
Ta nycklarna av alla som kör bil och göm undan dem.
Vägra ge tillbax dem innan de blåst i alkomätare som du skaffat på clasolsson för 150:-

Men om Kalle på 2.25 och 145 Kg muskelmassa som tränat boxning i 10år kommer o vill ha sin nyckel.. så stå på dig. Eller?

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back