akora
http://www.roadragemc.se
andersbrink skrev:Tre orsaker.
1) Materialfel
2) Ventilen har kantrat mot antingen kolv eller motstående ventil. Dvs ventilfladder, dvs taskig ventilfjäder.
3) Ventilen har värmenupit i styrningen eller att styrningen eller ventilskaftet haft felaktig toleranser från fabrik.
Alla tre teorierna är lika troliga.
Innan du monterar ihop motorn, se till att du inte har några repor i cylindern, sprucken kolv, läckande ventiler eller några aluminiumrester kvar mellan kolv och cylindervägg. De kan göra att kolvringarna fastnar kvar och du får pissig kompression.
Läckande ventiler kollar du genom att hälla i T- eller K-sprit i insugs- respektive avgasportarna en och en. Det får läcka högst en droppe på ca 20 sekunder för att det ska vara acceptabelt. Läcker det lite mer än det bör du slipa in de läckande ventilerna. Att det läcker lite (mindre än en droppe på 20 sekunder) är inget att oroa sig för, det slits in med tiden.
Däremot gamla luft/olje-gsxr'er har en jämra benägenhet att få skeva ventilsäten. De hamras ned innemot tändstiftet och jag törs nästan sätta mitt turbo-kit på att 95% av alla som gått minst 500 mil läcker (för mycket) i ventilerna. Nästan så jag tror att det är gjutningen som slår sig när toppen har värmts upp ett par gånger.
Så det enda att göra är att press ditt en ny ventilstyrare, byta ventil och kolla all dem grejorna som du sa och sedan montera ihop motorn???
Ursäkta om jag verkar tjatig men jag är ingen proffsmekaniker.
Mvh Rikard