Raslar / knakar i motorn

andersbrink skrev:
Tre orsaker.

1) Materialfel

2) Ventilen har kantrat mot antingen kolv eller motstående ventil. Dvs ventilfladder, dvs taskig ventilfjäder.

3) Ventilen har värmenupit i styrningen eller att styrningen eller ventilskaftet haft felaktig toleranser från fabrik.

Alla tre teorierna är lika troliga.

Innan du monterar ihop motorn, se till att du inte har några repor i cylindern, sprucken kolv, läckande ventiler eller några aluminiumrester kvar mellan kolv och cylindervägg. De kan göra att kolvringarna fastnar kvar och du får pissig kompression.

Läckande ventiler kollar du genom att hälla i T- eller K-sprit i insugs- respektive avgasportarna en och en. Det får läcka högst en droppe på ca 20 sekunder för att det ska vara acceptabelt. Läcker det lite mer än det bör du slipa in de läckande ventilerna. Att det läcker lite (mindre än en droppe på 20 sekunder) är inget att oroa sig för, det slits in med tiden.

Däremot gamla luft/olje-gsxr'er har en jämra benägenhet att få skeva ventilsäten. De hamras ned innemot tändstiftet och jag törs nästan sätta mitt turbo-kit på att 95% av alla som gått minst 500 mil läcker (för mycket) i ventilerna. Nästan så jag tror att det är gjutningen som slår sig när toppen har värmts upp ett par gånger.

Så det enda att göra är att press ditt en ny ventilstyrare, byta ventil och kolla all dem grejorna som du sa och sedan montera ihop motorn???
Ursäkta om jag verkar tjatig men jag är ingen proffsmekaniker.

Mvh Rikard

Antar att 'byta styrning o ventil' oxå innebär fräsa sätet o slipa in ventilen. Iofs tar ju täthetstesten efteråt en sån sak.
/u

ulf_lundin skrev:
Antar att 'byta styrning o ventil' oxå innebär fräsa sätet o slipa in ventilen. Iofs tar ju täthetstesten efteråt en sån sak.
/u

Mja, allt det där jobbet med ventilen lämnar jag in till en verkstad.
/Rikard

akora skrev:
Så det enda att göra är att press ditt en ny ventilstyrare, byta ventil och kolla all dem grejorna som du sa och sedan montera ihop motorn???
Ursäkta om jag verkar tjatig men jag är ingen proffsmekaniker.

Mvh Rikard

Att byta en enda liten ventilstyrning kanske låter trivialt. Vad man inte tänker på är att man måste värma upp toppen till ca 250 grader, så att den inte skadar toppen när man slår ut styrningen. Vid de temperaturerna sticker alla ventiltätningar. Dvs, du måste demontera alla ventiler och tätningar innan jobbet kan utföras. Risken är stor att någon ventiltätning går sönder vid demonteringen om de har några år på nacken. 16 nya tätningar kostar ca 750 spänn. Styrningen kostar 50-lappen. Jobbet gjort på en verkstad tippar jag på ca 3000.

måste bara beröma anderbrink för hans kunskap och vilja att hjälpa till :tummenupp

Har ju hjälpt mig oxå.... :fakta

Lycka till med gixxern...

fluppen skrev:
måste bara beröma anderbrink för hans kunskap och vilja att hjälpa till :tummenupp

Har ju hjälpt mig oxå.... :fakta

Lycka till med gixxern...

Jo, han är en riktigt hyvens kille :tummenupp

Andersbrink: Beställde grejor idag, priserna finner du under tråden "priser". Allt som allt kommer att kosta ca 5 500 kr :(
Har ju inga speciela kontakter så därför blir jag utan rabbater. Men men, nu verkar jag i alla fall se en lösning i fallet. Får hem grejorna om en vecka, sen blir det skruva av :)
Hör av mig så fort något nytt har hänt..

mvh Rikard

akora skrev:
Allt som allt kommer att kosta ca 5 500 kr :(

Vågar du lämna det till mig gör jag det för 1000 (exklusive styrning och tätningar, dvs exkl. material som du tillhandahåller) på villkoret att det bara rör sig om en skadad styrning som ska bytas. Vill du ha garanti på jobbet lämnar du det till en verkstad. Se bara till att ventilen blir inbrotchad i styrningen så att den inte nyper det första den gör. Sånt har hänt för...

andersbrink skrev:
Vågar du lämna det till mig gör jag det för 1000 (exklusive styrning och tätningar, dvs exkl. material som du tillhandahåller) på villkoret att det bara rör sig om en skadad styrning som ska bytas. Vill du ha garanti på jobbet lämnar du det till en verkstad. Se bara till att ventilen blir inbrotchad i styrningen så att den inte nyper det första den gör. Sånt har hänt för...

Hade gärna lämnat det till dig, men nu har jag redan lämmat in det till en verkstad, men tack i alla fall :tummenupp

Jag som är lite dum, vad menar du med:
"Se bara till att ventilen blir inbrotchad i styrningen" ??

akora skrev:
Hade gärna lämnat det till dig, men nu har jag redan lämmat in det till en verkstad, men tack i alla fall :tummenupp

Jag som är lite dum, vad menar du med:
"Se bara till att ventilen blir inbrotchad i styrningen" ??

Är det en "very busy"verkstad så slänger dom bara i ventilen utan att se till att spelet är tillräckligt för att "det brukar" räcka till. Ring och fråga vad dom använder för brotch för ventilstyrningen, dvs om dom använder en "flaskborste" eller en s.k. "reamer" (tre härdade skär på en rund lång stång). Använder dom ingenting alls... fråga efter vilket spel den nya ventilen hade i styrningen.

andersbrink skrev:
Är det en "very busy"verkstad så slänger dom bara i ventilen utan att se till att spelet är tillräckligt för att "det brukar" räcka till. Ring och fråga vad dom använder för brotch för ventilstyrningen, dvs om dom använder en "flaskborste" eller en s.k. "reamer" (tre härdade skär på en rund lång stång). Använder dom ingenting alls... fråga efter vilket spel den nya ventilen hade i styrningen.

Det ska jag göra.. tackar igen för yttligare ett utmärkt tips :tummenupp

Igår fick jag hem toppen, låg och skruva halva natten, steg upp klockan sju och skruvade ihop hojen. Startar hojen och det låter bra...YES!!!! tänker jag, men efter att ha tagit en provtur (på en mil) så stannar jag till hos en kompis och får till min förskräkelse se att det drop/rinner bensin från förgaser nr4... FAAAANNN, det är inte sant, hojen är paj igen. Tippar på att det är flotören som har låst sig. Det konstiga är att när jag sedan tog bort tanken (igen) så slutade det aldrig att rinna ifrån hålen där slangarna ska sitta, jag testade att montera kranen och vred till olika lägen men det rann hela tiden, så det sluta med att bensin för 150 kr rann ut. Fick sedan se att det har runnit bensin ända ner till ventilen...Fan fan fan... börjar kännas lite jobbigt nu.. Men men, ska plocka isär förgasaren ikväll. Har ni andra förslag på vad det kan vara så får ni gärna höra av er.

Har även lagt ut en tråd som heter "Bensin ända in till ventilen" med samma text för att kunna få lite snabba svar.

mvh Rikard

Vill bara säga att nu är allt klart (hoppas jag).. Har i alla fall kört några mil idag och hojen verkar fungera as bra.. Tackar alla för all hjälp.. :tummenupp

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back