Rasat motorn på en Gixxer -98...

Har nu även inspekterat min hojj och sett att det sitter den gamla typen av sträckare.

Nu spenderat någon timma med att ringa runt till olika suzuki verkstäder för att fastställa att man verkligen får den modifierade varianten, ingen av dem har kunnat ge något definitivt besked.

Gildemeister: Har du något beställningsnummer på den nya sträckaren ?, samt klarar man av att själv med hjälp av heins manualen byta den utan större bekymmer ?

//Tobias
 
Tobias skrev:
Har nu även inspekterat min hojj och sett att det sitter den gamla typen av sträckare.

Nu spenderat någon timma med att ringa runt till olika suzuki verkstäder för att fastställa att man verkligen får den modifierade varianten, ingen av dem har kunnat ge något definitivt besked.

Gildemeister: Har du något beställningsnummer på den nya sträckaren ?, samt klarar man av att själv med hjälp av heins manualen byta den utan större bekymmer ?
//Tobias

Fråga 1: Du kommer att få den nya sträckaren hur du än gör.
Den gamla finns inte som reservdel

Fråga 2: Ja

Jag vill inte verka dum eller nedlåtande...
Kollade du verkligen på rätt sak?
Sträckaren sitter ovanför startmotorn och under termostathuset.
 
Gammal eller ny!?

Hur ser man om man har den nya sträckaren? Vad skiljer dom åt?
Ramstämpling eller nåt liknande!?

Fördelar/nackdelar med en manuell sträckare?
 
Re: Gammal eller ny!?

morris skrev:
Hur ser man om man har den nya sträckaren? Vad skiljer dom åt?
Ramstämpling eller nåt liknande!?

Fördelar/nackdelar med en manuell sträckare?

1: Det gäller årsmodellerna 98-99 gsxr 750

2: Sträckaren sitter med 2 skruv om man mäter från planet som skruven trycker mot till packningsplanet på sträckaren så skall måttet vara mellan 14-16mm, är det runt 10mm så är det den gamla sträckaren.

3: manuell sträckare har och används än idag på olika motorer,
dom funkar alldeles utmärkt. Jag ser ingen nackdel att ha en sådan, skulle vara det att man får spänna den nångång ibland men annars så...
 
Re: Re: Gammal eller ny!?

Gildemeister skrev:
1: Det gäller årsmodellerna 98-99 gsxr 750

2: Sträckaren sitter med 2 skruv om man mäter från planet som skruven trycker mot till packningsplanet på sträckaren så skall måttet vara mellan 14-16mm, är det runt 10mm så är det den gamla sträckaren.

3: manuell sträckare har och används än idag på olika motorer,
dom funkar alldeles utmärkt. Jag ser ingen nackdel att ha en sådan, skulle vara det att man får spänna den nångång ibland men annars så...

Tackar för svaret! Bara ut å mäta då!
Har en 98:a...

Läste nånstans att en manuell sträckare var att föredra om man stod ut med det extra jobbet att hålla koll på spännigen.

Vad kostar en Originalsträckare egentligen? Har för mig att man får en manuell för ca 800:- !?
 
Re: Re: Re: Gammal eller ny!?

morris skrev:
Tackar för svaret! Bara ut å mäta då!
Har en 98:a...

Läste nånstans att en manuell sträckare var att föredra om man stod ut med det extra jobbet att hålla koll på spännigen.

Vad kostar en Originalsträckare egentligen? Har för mig att man får en manuell för ca 800:- !?

Har för mig att en orginal automatisksträckare kostar runt 800:-
Kan kolla det

Edit// Orginal 855 pix, Manuell 868.
Enligt Carlbarks Motor/ Kumla 019-570701 //
 
Last edited:
Jag ringde Claessons I Bromölla idag och enligt dom så skulle den nya sträckaren med ombyggnadssats kosta 2013:-

Tycker att det låter dyrt!!! men jag tycker inte om manuella spännare! Automatik är bekvämt.

Är det någon som vet vilket reservdelsnummer den nya har så att jag kan beställa en sådan?

Har den nya sträckaren en gummiplugg i bakkant också?
 
Last edited:
Lasen skrev:
Jag ringde Claessons I Bromölla idag och enligt dom så skulle den nya sträckaren med ombyggnadssats kosta 2013:-

Tycker att det låter dyrt!!! men jag tycker inte om manuella spännare! Automatik är bekvämt.

Är det någon som vet vilket reservdelsnummer den nya har så att jag kan beställa en sådan?

Har den nya sträckaren en gummiplugg i bakkant också?

Kolla med Carlbarks Motor då 019-570701
 
Mätte min sträckare ikväll och flänsen är 12mm tjock.

Är den gamla eller nya modellen????
 
Lasen skrev:
Mätte min sträckare ikväll och flänsen är 12mm tjock.

Är den gamla eller nya modellen????
Skulle tro att det är den gamla
Min som är den nya är 16mm där
 
Lasen skrev:
Sitter det en gummiplugg eller bult i bakkanten där man frigör spännaren??
på min sitter det en 12mm 6-kantsfattning som jag aldrig har skruvat på, den gamla modellen ser likadan ut med samma skalle.
 
Ska bli kul at se vilken modell jag har på min, hoppas innerligt att den är bytt!!!

Btw Glide, snackade med min kusin om det du skrev till mig förut om justering av ventilerna och hur man skulle fixa det med sträckaren. Han visste redan hur han skulle låsa den.
Berättar i morgon när jag sett hur han gör. Han beskriv över tel idag, men jag fattade inte till 100% hur. Men när jag sett hur han gör så beskriver jag det här!

Wish me luck!!
 
Jaha, då har man kollat ventiler och kamkedjespännaren.
Ventilerna var alla bra utom 2. *skit*
Så där ska det bytas, ska bara fixa ett bättre bladmått så jag kan få till det mer exakt :)

När det gäller sträckaren blir jag tokig!!! :confused:
Jag mätte den och den var ca 12mm, och trodde då att det var den gamla och värdelösa sträckaren. Ber kompisen med den rasade motorn komma ner med sin sträckare så jag får jämföra den mot min. För att den jag har på min är samma som finns i den där tjocka repboken (Hines eller vad den nu hette).
Även min kusin och en annan polare har exakt samma sträckare på sina hojar, men de har båda -97: or!!

Och den som polaren har, ser inte allt likadan ut som min eller de andras eller den som finns i boken!!

Så vad fan gör jag nu??

Tänkte att jag skulle ringa den snubben som hade hojen innan ägaren jag köpte hojen av, och se om han bytte den eller om han vet om den är bytt.
Har även kollat styrkronan för att se om nån slags stansning är gjord som brukar göras då vissa delar är bytta. Men det fanns ingenting.

Hoppas verkligen att man får reda på nåt av första ägaren, vill ju inte chansa på att den "troligen" är bytt.

Polaren kommer att komma undan rätt hyfsat med sitt ras iaf, kommer väl att landa på ca 7000:- för en lagad motor och ihopsatt. Sen får vi se när det kommer att bli klart också...

Glidemeister! Har du några fler goda råd att ge? Är i behov av dem nu...

//Micke
 
Jag har nog samma spännare som du men jag har besämt mig för att chansa och köra vidare. För så länge det inte låter onormalt mycket är det ingen fara.

Jag har haft kontakt med Claessons Motor i Bromölla som i sin tur har pratat med en service tekniker på KGK Suzuki och det dom rekommenderar är om det låter mycket så finns det ett kit som innehåller en ny spännare och en ny släpa till spännaren som kostar ca 2000:- Men för att byta den så måste man riva av toppen och ev även cylindrarna och det blir lite mycket jobb tycker jag för att bara vara på säkra sidan!
 
Lasen skrev:
Vad använder du bladmåttet till förresten?

Bladmått används för att mäta spelet mellan kamnocken och tryckaren.

Hörni gubbar
Undra om inte ni har den gamla modellen som sitter på 96-97.
det är ju så att jag kan ha fel om när den byttes till den modellen som jag har, jag har ju en 99 och ni har 98: or.

Men vi gör så här helt enkelt...
Jag tar en bild på min som jag lägger upp här.
Hur det än är så har både 98 och 99: orna samma problem med kamkedjespännaren.
Vad jag blir lite förbryllad över är att enligt böckerna jag har så
är det en slags kamkedjesläpa till modellerna 96-97 och en annan till 98-99,
Då kan man ju undra varför det är samma kamkedjespännare till 96-98 och en annan till 99. Jag ska ta och forska lite mer i ämnet.

Hmmm
Börjar bli en lång tråd det här...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top